Avatar billede slupremand Juniormester
09. juni 2012 - 10:25 Der er 10 kommentarer

pris vs ydelse.

Hej

Jeg sidder lige og kigger på to bærbare computere, som i store træk er ens, men de variere på to punkter, og kunne her godt tænke mig at høre andres mening.

Den ene er en HP med et HM77 chipset, I7-3610QM 2.9Ghz samt 8bg ram.

Den anden er en ASUS med HM65, I7-2670QM og 12gb ram.

Hvad jeg kan se hos intel er der lidt forskel på clokc frekvens og en forskel fra 32 - 22nm teknologi.

Jeg har hurtigt kigget lidt benchmarks(3Dmark06), hvor 3610QM får 6074 og 2670QM 5333.

HP'en koster lidt under 2000 mere end ASUS'en og har kun 8gb ram...

så til spørgsmålet, er HP'en trods de færre ram 2000kr bedre en Asus'en(de har samme grafikkort)?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juni 2012 - 11:59 #1
Først og fremmest, så er jeg ikke en HP fan så derfor hellere ASUS, når det så er sagt, så skal du se på HMxx (i dette tilfælde 65 og 77)

HM65 -> http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-chipsets/mobile-chipset-hm77.html

HM77 -> http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-chipsets/mobile-chipset-hm77.html

Dernæst til CPUerne:

I7-3610QM -> http://ark.intel.com/products/64899/Intel-Core-i7-3610QM-Processor-(6M-Cache-up-to-3_30-GHz)

I7-2670QM -> http://ark.intel.com/products/53469

I7-3610QM har nyere funktioner end I7-2670QM og kan os tænkes at 3610'eren har USB 3.0 hvor 2670 har usb 2.0, dernæst så er der forskel på hukommelses båndbredden, ca 3 - 4 GB/s og så har 3610 PCI-e 3.0 hvor 2670 har pci-e 2.0, men eftersom det er bærbare så ved jeg ikke om du har behov for pci-e 3.0 kommer an på grafikkortet i den, oveni det så har begge en hel del kræfter og jeg må nok indrømme at HP ikke er en producent jeg benytter, men det er jo blot min personlige mening, men kig på de links og så kan du jo spørge hvis der er mere, men jeg ville foretrække at kunne få link til begge bærbare!
Avatar billede slupremand Juniormester
09. juni 2012 - 12:12 #2
Jeg vil sige jeg sidder ved en HP nu, og har haft en før denne og har ikke nogen specielt dårlige erfaringer med disse, omvendt er jeg heller ikke ovenud imponeret over dem... men mængden af ligegyldig perinstalleret software er fornuftig, men har hørt at dette ikke er sådan længere...

Links
http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-n73sm-tz069v-id-6289442.aspx

http://www.edbpriser.dk/baerbar/hp-pavilion-dv7-7080eo-entertainment-danmark-finland-norge-sverige-id-6813496.aspx

kigger lige på dine links
Avatar billede slupremand Juniormester
09. juni 2012 - 12:26 #3
I mellemtiden har jeg også fundet denne, som ligger i samme prisklasse som HP'en og har samme processor og ram, kender dog ikke ramhastigheden på HP'en...

http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-n76vz-v2g-t1052v-id-6756301.aspx
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juni 2012 - 12:36 #4
#3 Følgende har bedre grafikkort, 1 ekstra usb 3.0 mm, dog er HM76 og ikke HM77, men jeg ved ikke lige hvor stor en forskel du vil mærke, da den ellers ser bedre ud efter min mening ;)
Avatar billede morten1900 Nybegynder
09. juni 2012 - 12:46 #5
Kan se at det er experterne vi har fået fat i her...

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=705000010&gruppe=PCnotevision

billigere + bedre harddisk end dem i linker til...
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juni 2012 - 12:57 #6
#5 Følgende er bedre på nogle områder :)

Eneste ulempe er at du får 1 GB ram på grafikkortet.. dernæst så er det en Hybrid harddisk, det er en billig udgave af en SSD, men nu er det heller ikke fordi jeg har hørt godt om SSD, men så igen en harddisk kan og MÅ du skifte uden det påvirker garantien ;)

Den har os esata port i sig, så du kan os købe en ny ekstern hvis du benytter sådan nogle og så finde en der har usb / esata port i sig, esata er bedre end usb endnu så vidt jeg ved af ;)
Avatar billede morten1900 Nybegynder
09. juni 2012 - 13:02 #7
#6 Ja nok fordi det er GDDR5 versionen og ikke DDR3 som er en gang lort. Nå... Ja hybrid harddisken er mange gange bedre end en almindelig hdd. :)
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juni 2012 - 13:12 #8
#7 Du siger noget, havde helt overset at det blot var ddr3 oveni det så kan jeg se forhandlerne af den med ddr3 ikke er de trofaste, der er 1 og det er proshop.. Så den fra mm-vision vil være en fornuftig investering ;)
Avatar billede morten1900 Nybegynder
09. juni 2012 - 13:13 #9
Avatar billede Blueeyez Mester
09. juni 2012 - 14:48 #10
#9 Ja har os googlet det op :)

Men går ud fra du er tilfreds med løsning? :)