Avatar billede jackass- Nybegynder
11. juni 2012 - 14:56 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Encrypt/decrypt text

Hej,

Hvordan kan jeg kryptere/dekryptere tekst? Jeg har fundet nogle eksempler hist og her, men de bruger alle base64.. Hvis jeg forsøger med det, får jeg fejl "invalid base-64 character".

I de aktuelle tekststrenge er der da også karakterer udover de tilladte i.flg. http://en.wikipedia.org/wiki/Base64 men det skal fungere med al tekst og ikke blot bestemte tegn.

Nogen der kan hjælpe? Pft :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2012 - 15:02 #1
Prøv ar gå ind her og søg efter program.http://download.cnet.com/windows/
Avatar billede jackass- Nybegynder
11. juni 2012 - 15:16 #2
Det er da under "Programmering » C#" jeg har posted denne og ikke under "free trial software download sites", ikk'? :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2012 - 15:25 #3
En kryptering vil stort set altid oversætte data til byte[].

Man kan saa konvertere det byte[] til String via enten Base64 eller Hex encoding.

Hvis du kender encoding og krypterings algoritme og key, saa kan du dekryptere.

Hvis du giver os et eksempel og de 3 oplysninger, saa kan vi lave et kode eksempel.
Avatar billede jackass- Nybegynder
11. juni 2012 - 15:35 #4
Det ville blive enormt værdsat :-)

Jamen teksten kunne være noget med flere specialtegn i, eksempel: "[15:23:00] ++le> blablabla et eller andet tekst ! $<@".

Algoritme: pas.. men key kan være hvad som helst. Enconding skal vel nærmere være ASCII end base64 hvis det skal tillade specialtegn m.v.?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 05:28 #5
Jeg har ikke den fjerneste anelse om hva det er du vil.

Hvis du poster:
* et eksempel paa en krypteret og encoded string
* kryperings algoritme brugt
* key brugt (ogsaa IV hvis saadan er brugt)
* encoding brugt
saa kan jeg skrive noget kode som kan decode.

Hvis det ikke er det du vil, saa maa du forklare hvad du vil.
Avatar billede jackass- Nybegynder
12. juni 2012 - 07:48 #6
Beklager, har vist forklaret det lidt skidt.

Det jeg i bund og grund mangler er en encrypt() og en decrypt() funktion som kan bruges til at kryptere/dekryptere tekst.

Det kan være tekst i alle mulige henseender, men det essentielle er, at det ikke kun er base64 tekst, da der også vil være specialtegn iblandt (fx i et password).

Jeg har ikke en algoritme eller lign endnu, det var det jeg håbede på nogen kunne hjælpe med.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 08:11 #7
Base64 er kun relevant for output ikke for input.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 08:13 #8
C# kode snippet:

using System;
using System.Text;
using System.Security.Cryptography;

public class MainClass
{
    private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
    private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
    private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
    public static string Encrypt(string plain, string key)
    {
        ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key)
    {
        ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        Console.WriteLine(Encrypt("Dette er en test !", "hemmeligabcdefgh12345678"));
        Console.WriteLine(Decrypt(Encrypt("Dette er en test !", "hemmeligabcdefgh12345678"), "hemmeligabcdefgh12345678"));
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 08:19 #9
Og hvis du undrer dig over hvordan man kan have alle mulige tegn i input og kun 64 mulige tegn i output saa er tricket at output er stoerre end input.
Avatar billede jackass- Nybegynder
12. juni 2012 - 12:35 #10
Det ser lækkert ud :P

Men den fejler ved ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);

..med IndexOutOfRange: Index was outside the bounds of the array exception.

Lidt info:

cipher "PB36lK3cOczdV1OCxJk2toXm8COoF+9BrjS476dxm8U=" string
key    "secret"    string

I dette tilfælde er det et chatvindue, så teksten har en newline \n på hver linie. Ovenstående eksempel er for teksten "hej med dig"
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 12:47 #11
Proev lige med en key som er 16 tegn lang.
Avatar billede jackass- Nybegynder
12. juni 2012 - 13:07 #12
Så hoppede den i hvert fald forbi dét punkt, men fejlede så ved:

return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));

cipher: "sGTRB8lx9FnxL7JXUozUaS6L+EIBG2Zb"
key: "hemmeligabcdefgh"
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 13:59 #13
Kan du poste den kode som du koerer?
Avatar billede jackass- Nybegynder
12. juni 2012 - 14:35 #14
Undskyld, der hvor den fejler er ved:

byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);

{"Invalid character in a Base-64 string."}
cipher er: "[14:29:39] Administrator: nick has joined us\n".

Når klienten modtager tekst skal den vise det krypteret, så jeg gør:

msg = Encrypt(msg + Environment.NewLine, "hemmeligabcdefgh");
txtLog.Clear();
txtLog.AppendText(msg);

Og så har jeg en KeyDown og en KeyUp hvor man kan show/hide det cleartext/krypteret med henholdsvis:

string txt = Decrypt2(txtLog.Text, "hemmeligabcdefgh");
this.txtLog.Clear();
this.txtLog.AppendText(txt);

msg = Encrypt(msg + Environment.NewLine, "hemmeligabcdefgh");
txtLog.Clear();
txtLog.AppendText(msg);
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 15:30 #15
Hvad er Decrypt2?

Indeholder txLog.Text det som den skal?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 15:51 #16
using System;
using System.Text;
using System.Security.Cryptography;

public class MainClass
{
    private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
    private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
    private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
    public static string Encrypt(string plain, string key)
    {
        ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key)
    {
        ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        string key = "hemmeligabcdefgh";
        string s1 = "[14:29:39] Administrator: nick has joined us\n";
        string s2 = Encrypt(s1, key);
        string s3 = Decrypt(s2, key);
        Console.WriteLine(s1);
        Console.WriteLine(s2);
        Console.WriteLine(s3);
        Console.ReadKey();
    }

virker her
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2012 - 16:01 #17
Lidt bedre kode:

using System;
using System.Text;
using System.Security.Cryptography;

public class MainClass
{
    private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
    private static SHA256 sha = new SHA256Managed();
    private static byte[] RealKey(string key)
    {
        byte[] b = Encoding.UTF8.GetBytes(key);
        return sha.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length);
    }
    public static string Encrypt(string plain, string key, byte[] iv)
    {
        ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(RealKey(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(Encoding.UTF8.GetBytes(plain), 0, Encoding.UTF8.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key, byte[] iv)
    {
        ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(RealKey(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return Encoding.UTF8.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
        string key = "hemmelig";
        string s1 = "[14:29:39] Administrator: nick has joined us\n";
        string s2 = Encrypt(s1, key, iv);
        string s3 = Decrypt(s2, key, iv);
        Console.WriteLine(s1);
        Console.WriteLine(s2);
        Console.WriteLine(s3);
        Console.ReadKey();
    }
Avatar billede jackass- Nybegynder
31. august 2012 - 10:44 #18
Tak for det, smider du et svar? :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2012 - 15:03 #19
svar