Avatar billede Winnick Praktikant
12. juli 2012 - 09:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nummering af grupper af data

Hej folkens,

jeg har en række data med personer som hører sammen i grupper.
hver gruppe kører et antal km pr dag, som kan variere.

jeg modtager en oversigt pr uge, hvor jeg så skal fordele km'erne ligeligt.

Jeg har brug for at automatisk kunne nummerere grupperne,så hver enkelt "medlem" af en gruppe får gruppens nr, så jeg senere kan lave countif/sumif på dem.

jeg tænkte at eftersom hver enkelt gruppe "afsluttes" af en total, så kunne man teste på det, men jeg kan ikke find ud af at lave en tælle funktion som kan tildele 1 i hver række indtil man kommer til en total og så tildele 2 til de næste indtil næste total osv.

eks

nu:
søren
peter
total
hans
jørn
grethe
total

ønskes:
1 - søren
1 - peter
total1  - total
2 - hans
2 - jørn
total2  - total

så jeg i en kolonne foran kan få sat nummeret ind foran hver person og så en total+nummeret ud for total.

på forhånd tak for hjælp
Avatar billede mireigi Novice
12. juli 2012 - 12:54 #1
Hvis du bruger følgende:
     A     B         C
1    1    Søren    5
2    f1*  Peter    6
3    f1*  f2*      f3*
4    f1*  Hans      1
5    f1*  Jørn      2
6    f1*  Grethe    5
7    f1*  f2*      f3*

f1* = IF(ISERROR(FIND("Total";B2));IF(A1<>"";A1;MAX(A$1:A1)+1);"")
f2* = CONCATENATE("Total "; MAX(A$1:A2))
f3* = SUMIF(A:A;A2;C:C)

Får du dette resultat:
     A     B         C
1    1    Søren    5
2    1    Peter    6
3          Total 1  11
4    2    Hans      1
5    2    Jørn      2
6    2    Grethe    5
7          Total 2  8
Avatar billede Winnick Praktikant
12. juli 2012 - 14:31 #2
Det virker - men der er et enkelt problem

I mit datasæt er der ofte tomme felter i kolonne B mellem den sidste person i gruppen og totalen. Disse bliver også nummereret af F1 koden - så jeg får

    A    B        C
1    1    Søren
2    1    Peter
3    1
4    1
5          Total 1  11
6    2    Hans
7    2    Jørn
8    2    Grethe
9          Total 2  8

Kan du opdatere koden så den ikke tæller blanke felter? :-)

tusind tak for hjælpen
Avatar billede mireigi Novice
12. juli 2012 - 15:28 #3
Ja, du skal bare bruge denne i stedet for:
f1* = IF(AND(ISERROR(FIND("Total";B2));B2<>"");IF(A1<>"";A1;MAX(A$1:A1)+1);"")
Avatar billede Winnick Praktikant
12. juli 2012 - 16:10 #4
Super! - det gav mig lige det indspark til at jeg kan komme videre

tak for hjælpen - hvis du smider et svar, så smider jeg nogle point
Avatar billede mireigi Novice
12. juli 2012 - 16:19 #5
Velbekomme. Godt du kunne bruge det.