Debatten om digital suverænitet er blevet reduceret til at handle om hosting og placering af datacentre

ComputerViews: Den digitale suverænitet i Europa lader til at betyde, at vi selv kan hoste amerikanske tjenester. Mere kontrol til europæiske kunder er positivt, men det virker til, at det er lykkes for amerikanske tech-giganter at fratage europæiske tech-virksomheder en stor mulighed.

Artikel top billede

(Foto: Calvin Hanson/Unsplash)

Googles Digital Sovereignty Summit: Ved en konferencehal i München afholder Google sit event om digital suverænitet, men suveræniteten lader mest til at handle om, at europæiske selskaber selv kan få lov at hoste tjenester, men fortsat købe dem af amerikanske leverandører.

Og det er en udbredt trend, som langt fra kun handler om Google.

Google-cheferne fra scenen præsenterer selvfølgelig selskabets suveræne løsninger.

Digital suverænitet defineres af Google som kontrol med data og muligheden for at vælge, og derfor handler løsningerne primært om at holde data på europæisk jord.

Google fremviser muligheder for at benytte cloud-løsninger på selskabets europæiske datacentre, muligheder for at lade en partner køre cloud-platformen gennem deres egne datacentre eller at kunderne selv kan hoste Googles teknologi i deres eget datacenter eller gennem en betroet partner valgt af kunden.

Kernen i løsningerne er dog, at de europæiske kunder fortsat køber amerikansk teknologi og er afhængige af amerikanske tech-giganter, men med ekstra sikkerheder.

Det lader til, at det er blevet den hurtigste måde at berolige de europæiske virksomheder og cloud-kunder på.

Ved eventet er der også flere talere fra europæiske cloud-selskaber som Stackit og S3ns og Clarence, men disse taler især om partnerskaber med Google, hvor disse virksomheder kan tilbyde Google-løsninger fra Europa.

Langt fra kun en Google-ting

Dette er langt fra kun et Google-fænomen.

De andre cloud-giganter som Microsoft, Oracle og AWS har alle igangsat forskellige tiltag til at holde europæiske data på europæisk jord.

Det kan være løsninger som datterselskaber, europæiske bestyrelser, udbygning af datacenterkapaciteten, aftaler med partnere, kryptering af data og meget mere.

Et eksempel er Delos Cloud, som er et datterselskab til tyske SAP og kører på SAP’s datacentre, men som giver kunderne mulighed for at køre Azure-teknologi.

På samme måde har Google Cloud en aftale, hvor kunder kan køre cloud-teknologien fra tech-giganten på tyske T-Systems. Lignende aftaler findes med franske aktører.

Med disse kontroller får kunder mere kontrol med, hvor data befinder sig, men fra et markedsperspektiv får de amerikanske tech-giganter lov at forblive stærkt dominerende på det europæisk marked.

Selv om det åbenlyst ville være svært eller tæt på umuligt for det europæiske tech-landskab og meget af erhvervslivet generelt at klare sig uden de amerikanske tech-giganter, bør det give eftertanke, at de amerikanske tech-giganter i høj grad har overtaget store dele af debatten om europæisk digital suverænitet.

Og at diskussionen og digital suverænitet i høj grad er kommet til at handle om hosting og drift frem for udvikling af europæiske løsninger – som ganske vist også er utrolig svært at skabe.

Det skal også nævnes, at der er europæiske cloud-aktører, som forsøger at drage fordel af den politiske debat og markedssituation om suverænitet. Det kan være OVHcloud, Ionos eller Open Telekom Cloud.

Men disse europæiske aktører risikerer at gå glip af den enorme mulighed, som den digitale suverænitetsdebat er og har været det seneste års tid. En mulighed, som kunne have betydet stærkere tech-aktører på kontinentet.

De europæiske selskaber går nemlig glip af den kundetilvækst, de kunne have fået, hvis de amerikanske giganter overtaler de bekymrede kunder til at skifte til amerikanske løsninger hostet i Europa.

Givet, at de europæiske selskaber, der i nogle af tilfældene skal stå for hostingen af platformene dog kommer til at tjene en andel for sine tjenester.

Det skal anerkendes, at der er europæiske selskaber, der oplever vækst for tiden, men væksten hos de amerikanske giganter er i de fleste tilfælde fortsat langt højere.

Tiden må vise, hvordan markedet udvikler sig, men lige nu har de amerikanske selskaber fortsat rigtig gode kort på hånden, og det ser ikke ud til, at Europa får vristet sig fri af afhængigheden eller bliver i stand til at konkurrere med de store tech-selskaber.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2026

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

    18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S