Avatar billede madsten Nybegynder
26. juli 2012 - 22:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Aiplay ikon med det nye OS X Mountain Lion styresystem

Hej.

Jeg har en mac book pro og apple tv.
Jeg har netop fået det nye styresystem, og man skulle kunne dublere skærmen med airplay.
Jeg har set en video på youtube med en der gør det, men han har et airplay ikon i toppen af skærmen - det har jeg ikke.

Jeg kan sagtens bruge airplay fra Itunes og det virker, men skulle gerne kunne gøre det uden itunes.

Hvordan går jeg ikonet frem??
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juli 2012 - 00:22 #1
Hvor gammel er din Macbook Pro? Det kræver en af de nyere modeller for at virke.
Avatar billede madsten Nybegynder
27. juli 2012 - 06:12 #2
Den er 2 1/2 år gl. Men det virker jo i iTunes med AirPlay til Apple tv. Så burde det da også virke uden om iTunes.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juli 2012 - 09:19 #3
På Apple's hjemmeside står der følgende:

AirPlay-skærmdublering
Kræver anden generation af Apple TV eller en nyere model. Understøtter følgende Mac-modeller:

iMac (medio 2011 og nyere)
Mac mini (medio 2011 og nyere)
MacBook Air (medio 2011 og nyere)
MacBook Pro (primo 2011 og nyere)

http://www.apple.com/dk/osx/specs/

Der er sket en del processormæssigt siden begyndelsen af 2011, så det er nok derfor. Man kan formentlig finde et hack et eller andet sted på nettet, der slår det til alligevel, men så skal du regne med dårligere kvalitet. Forskellen til iTunes er at der ligger filmene i det rigtige format, mens ved Airplay skal billederne først laves om til at kunne vises - og det kræver en del af computeren.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. juli 2012 - 19:23 #4
Jeg faldt også over denne bemærkning i diskussionerne her:
http://tidbits.com/article/13147

Apple's Airplay Mirroring uses Intel Quick Sync Video, a hardware video codec system in newer Intel CPUs. It's 5x faster than GPU encoding, and 10x faster than software encoding.

Det forklarer det nok bedst.
Avatar billede madsten Nybegynder
29. juli 2012 - 09:08 #5
Sikke noget møg.... Min mac book pro er fra medio 2010.

Jeg undrer mig dog stadig over at der under indstillinger for skærm står følgende:"Vis indstillinger for skærmdublering på menulinien, når de er tilgængelige". Men hvis det overhovedet ikke er muligt, hvorfor så kunne slå dette til?

Jeg havde eller købt mit apple tv og OS X opdatering, udelukkende for skærmdublering og netflix (som heldigvis fungere fint)
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2012 - 11:34 #6
Du vil stadig kunne sætte et kabel direkte i din Mac og dublere skærmen over på en anden skærm, f. eks. en projektor eller dit fjernsyn, hvis den har de rigtige indgange. (der findes vist et HDMI-omsætningskabel til formålet), og til det formål er det rart at have menuindstillingen. Men surt nok, og det er så vidt jeg kunne se noget, der først lige er kommet som led i den allersidste opdatering.

Alternativt kan du se på AirParrot, der påstår at kunne det samme:

http://airparrot.com

men som jeg nævnte det, så forventer jeg ikke at performance er helt i top, men muligvis god nok til dit formål.
Avatar billede madsten Nybegynder
29. juli 2012 - 11:49 #7
Jeg har kigget lidt på Airparrot - men det koster vist penge, så vidt jeg kan se.

Lige nu bruger jeg bare PMS-server og kører det over min ps3 - det kan bare godt hakke lidt, når det kører trådløst.

Mange tak for svaret :-)