Avatar billede Jokopol Nybegynder
07. august 2012 - 14:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Installere lampe i loft

Jeg skal have en lampe sat op i loftet. Lampen har blå og brune faser og loftet har sort og rød. Jeg mener at blå skal i den røde og brun i den sorte, er det korrekt?!
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. august 2012 - 14:45 #1
Avatar billede Jokopol Nybegynder
07. august 2012 - 15:15 #2
Skal jeg se det som et 'nej' hvis jeg scroller ned til "Ældre installation, plastisolation" ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. august 2012 - 15:24 #3
som jeg læser det

L - HVID = BRUN
N - SORT = LYS BLÅ
PE - RØD = GRØN/GUL
Avatar billede Jokopol Nybegynder
07. august 2012 - 16:15 #4
Min lampe har ingen jord, hvad skal jeg så gøre`?
Avatar billede limemedia Nybegynder
07. august 2012 - 16:22 #5
Forbind dem du har, så skulle den være der
Avatar billede aeroone Nybegynder
08. august 2012 - 15:44 #6
Gamle installationer er altid sjove, den du har er sikkert

Nul = Sort
Hvid = Fase
Rød kan være jord, men der blev også brugt Brun som jord til tider.

Når det kun er en lampe du skal sætte op, er det ligegyldigt, hvilken farve du vælger til hvad. Lampen vil også lyse, hvis du vælger fase+jord, hvis bare den er over 25 watt :-)

Man kan ikke regne med farverne i gamle installationer, så et måle apperat er en god ting, førhen var faserne Rød Grå Blå, og Sort nul, i dag er de Brun Sort/hvid Sort, og Blå nul.

Men som altid, mærk efter :-D