Avatar billede Daniel.E Praktikant
25. august 2012 - 22:13 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Lav lyd ved optagelse

Jeg har downloaded CamStudio fordi at jeg gerne vil optage video + lyd på samme tid.

Det virker! :)

Men lyden på mine videoer er utrolig lav.  For at nævne det har jeg før i tiden optaget med flere forskellige programmer, og altid har jeg haft det samme problem.

System:
Windows 7
Microfon: En sony en, ret dyr.

Forsøgt:
- At skrue op for DB niveau i Windows 7, men lyden bliver dårligere, dog højere.

Er der nogle som kan hjælpe mig med en løsning?

Hvis i har spørgsmål, så spørg bare :)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 22:50 #1
Din mikrofon forstærker ikke signalet nok før den kommer ind i lydkortet. Er der i mikrofon plads til et batteri der forstærker lyden?
Har set flere mikrofoner skal have et 9 volt batteri i for at forstærke nok.
Avatar billede milter Ekspert
25. august 2012 - 22:53 #2
Er det kun lyden fra mikrofonen, der er lav?

Hvilken mikrofon bruger du?

Har du kigget her:

http://grok.lsu.edu/article.aspx?articleid=10075
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2012 - 22:53 #3
Hvis man indspiller et rent lydsignal der er for lavt kan det forstærkes med Audacity. Jeg ved ikke om du har afprøvet dette program?
Problemet her er jo nok at både lyd og video er i samme signal, og det understøtte Audacity måske ikke. Jeg har i hvert fald ikke erfaring med det. Jeg har dog forstærket flere lydfiler med programmet med gode erfaringer. Kravet er blot at lyden er ren.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
25. august 2012 - 23:34 #4
Hvilken Microfon bruger jeg:
-----------------------------
Det er en SONY microfon, og ja der er helt nye batterier i.  Det er en som min far havde liggende, den er ret dyr.  Har også testet med mere normale microfoner som jeg selv har liggende, headsets osv.

http://grok.lsu.edu/ (...)
----------------------------
Ja jeg har lige læst dette, men lyden er det samme.

Mit største problem er den baggrundsstøj som der er.  Lyden kan jeg godt få til at være høj, men så bliver støjen alt for høj.  Muligheden er måske også at mit lydkort ikke er et af de gode?
Avatar billede Daniel.E Praktikant
25. august 2012 - 23:35 #5
Kan lige nævne også.

Vi har testet microfonen fra Sony på min guitar rør forstærker, og det lyder helt 100% perfekt.
Avatar billede milter Ekspert
25. august 2012 - 23:53 #6
#5.

Ja, men hvilken Sony mikrofon? Sony laver og har lavet rigtigt mange mikrofoner.

Hvis impedansen ikke passer sammen med dit lydkorts impedans, kan du få de problemer, du har:

http://www.directproaudio.com/shop/accessories/guide/microphone-sound-card.cfm
Avatar billede Daniel.E Praktikant
25. august 2012 - 23:58 #7
Milter
-------
Jeg har samme problem med alle mine microfoner, også dem som er købt direkte til PC.

Hørte godt min far nævnte noget med impedans, men rent logisk tror jeg ikke at det i dette tilfælde har så meget at sige, netop fordi at jeg har testet med alt og alle jeg har og ejer, og lyden er den samme på alle.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 00:00 #8
Om jeg optager på:
1) CamStudio
2) Windows standard recorder
3) har prøvet flere forskellige

Alle har den samme baggrundsstøj tilhægtet.

Ved godt at det normalt ikke er programmet som laver støjen, men det var mere lige for at fortælle at jeg har prøvet alt muligt :)
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2012 - 00:10 #9
@vb2.

Har du justeret indspilningsniveau på mikrofonen som beskrevet herunder:

http://www.ehow.com/how_8349777_adjust-microphone-levels-computer.html

Hvilken computer og lydkort bruger du?
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 00:15 #10
Ja har justeret i ca 2 timer nu.  Der er altid støj og susen i baggrunden.

Mit lydkort er bare helt normalt, noget Realtek Audio halløj.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 00:22 #11
min computer er en quad core af 3.6 GHz med 8 gb ram
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 00:32 #12
Hvis der er nogle som ved hvad jeg "kan gøre" for at få det til at virke som f.eks.

- Køb det her og bom :)

Jeg skal bruge dette til at instruktions videoer.
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2012 - 00:34 #13
Har du prøvet at bruge "Realtek Audio halløjs" audio manager? :

http://techtips.salon.com/record-realtek-hd-audio-manager-2806.html

Hvis du vil have bedre hjælp, må du give lidt mere præcise oplysninger om dit udstyr, både mikrofon og computer.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 00:53 #14
Hvad er det som du vil vide om min computer?

Mere specifikt, fordi hvis du tænker på hastigheden, så er den hurtig nok til dette.  Selv en gammel pentium 1 kan klare denne opgave.

Mit lydkort er som sagt beskrevet som et:  Realtek High Definition Audio card.  Det er onboard på mit motherboard, jeg har ikke gået op i at købe et eksternt til 800-1200 kr.

Rent praktisk søger jeg bare en løsning, om det er et program jeg skal have fat i med indbygget noice/background reduction, eller noget i den stil, jeg er på.
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2012 - 01:11 #15
#14.

Jeg vil gerne vide, hvilken computer du har, så jeg måske kan finde noget om dets specifikationer på nettet, og jeg vil gerne vide, hvilke mikrofoner, du bruger/har brugt, så jeg kan se, om der er problemer med kompatibilitet.

Har du prøvet at kigge på Realteks audio manager?
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 01:27 #16
Ja, fik lige downloadet en ny version med nye drivere.

Jeg har fået slået lidt af hvert fra nu, og rodet lidt mere med nogle features som jeg ikke havde før.

Støjen er væk, lyden er ok, og min stemme lyder ikke som et monster som før.  Det er positivt :)

Det er dog lidt lavt, men ikke så lavt som før.

Jeg tror at kombinationen med et standard lydkort, intet rigtigt recorder program, evt. microfon.

PC info:
Intel Core i5-2500k CPU @ 3.3 Ghz (4 CPU) ~3.6Ghz.
8.2 GB ram
Dirext 11
Nvidia Geforce GTX 470
Samsung SyncMster sa700s23 HDMI 23" med 3D
Realtek High Definition Addio (der står ikke mere)
Windows 7 Home Premium 64 BIT

Jeg har prøvet med:
- Et billigt TIGER headset til et øre af 49 kr
- sony ecm-23f condensator microfon
- Et helt normalt dobbelt headset (skype certified)
- Noget hjemmelavet, bare et microfon

Mere præcist kan jeg ikke komme, håber at det er nok :)
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 01:28 #17
Jeg fik fikset ca 60% af problemerne med de nye drivere samt den nye version af manageren.

Nu er det sengetid for mig, tak for hjælpen indtil videre.

Jeg ser med her i morgen :)
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2012 - 13:04 #18
Velbekom :-)

Jeg har fundet specifikationerne for din Sony mikrofon på nettet. Den har en udgangsspænding på 1,6mV (millivolt), og mikrofonindgangen på din computer kræver formentlig mindst 10 mV for at kunne give et ordentligt resultat. Hvis du vil bruge den, bliver du formentligt nødt til enten at købe en separat mikrofonforstærker eller et eksternt lydkort med mikrofonforstærker indbygget. Prøv at læse her:

http://www.hobby-hour.com/electronics/computer_microphone.php

Problemerne med de øvrige, billige mikrofoner, vil jeg mene, kan skyldes flere ting, f.eks. en gammel driver og forkerte indstillinger i mixerpanelet i både Windows og Realteks audio manager. For Skype-headsettet kan det skyldes, at Skype har det med at ændre mikrofonindstillinger. I min egen Skype kan jeg vælge mellem at lade Skype styre det eller selv tage kontrollen.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 15:34 #19
Jeg har løst alle problemerne.

1) hentede nye lyd drivere
2) justeret lyd/db
3) aktiveret noice reduction samt flere

Alt er ok nu, selv med det helt billige 49 kr headset fra Tiger.

Milter, du må gerne give et svar hvis du vil have points :)
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2012 - 17:02 #20
Godt det lykkedes og held og lykke med projektet :-)
Avatar billede Daniel.E Praktikant
26. august 2012 - 18:14 #21
Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2012 - 18:20 #22
Velbekom og tak for point.  :-)