Avatar billede namgrab Juniormester
31. august 2012 - 15:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

USB-printer i netværk

Jeg har 3 printere, Brother (laser), HP og Lexmark, hvoraf Lexmark er trådløs. De 2 andre er tilsluttet med USB til min stationære, som befinder sig i umiddelbar nærhed af printerne.. Jeg har brug for at kunne benytte USB-printerne fra min trådløse laptop, som benyttes på en anden etage i huset. Kan man evt. anvende en 'printerserver' og i givet fald, hvordan kan denne tilsluttes netværket.
Netværket er baseret på tdc homebox (tv, net, tlf.) og Homedisk. Kun homedisken er forsynet med en USB indgang.
PC:  Laptop = MSI CX720, Windows 7/64.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. september 2012 - 19:18 #1
En usb -> ethernet printserver er rimelig triviel at tilslutte netværket.
Der hvor det meste af arbejdet ligger, er på klienterne - de maskiner du ønsker at printe fra.

Denne printserver understøtter flere printere fra samme boks og er ret fornuftig til prisen.
http://www.edbpriser.dk/printserver/trendnet-te100-p21-id-134575.aspx

Når du kommer til opsætningen vil jeg anbefale at opsætte den med fast ip adresse. :)

Mvh
Glenn
Avatar billede jk45 Forsker
02. september 2012 - 19:56 #2
Hejsa

Er du opmærksom på at din Homedisk kan bruges som printserver?

mvh

Jan
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. september 2012 - 11:01 #3
forslagne fra #1 & #2 er som udgangspunkt udemærkede... du skal bare være opmærksom på at det ikke er alle printere der kan tilsluttes en "usb-netværks adator/printserver" fordi driveren kræver 2 vejskommunikation ...

ofte vil du ikke kunne finde ud af dette på forhånd og kræver at du forsøger dig frem ...

all USB-Ethnernet printserver (boks) er heller ikke altid identiske i den måde de kommunikere på og derfor er det altid forbundet med en vis risiko (altså for, at det praktisk ikke virker selvom det teoretisk burde).

Den bedste metode er, at du tilslutter printerne en stationær computer med USB og deler printerne ud på netværket FRA den stationære computer.

Herefter forbinder du så via din LAN fra den bærbare til den stationære via "start, run, \\pc-nacn" og derefter dobbeltklikker på det "delte printernavn" og installere printerdriveren den vej igennem.

Det er ihvertfald den MEST stabile løsning .... desværre kræver det så også at den computer er tændt når der skal printes.

Alternativt set skal du købe dig en reel netværksprinter.
Avatar billede namgrab Juniormester
14. december 2012 - 09:48 #4
Beklager meget denne meget forsinkede reaktion på spørgsmålet, som skyldes mange forskellige ting!!
Jeg har ikke forsøgt nogle af de givne forslag, men er meget godt tilfreds med redegørelsen fra juleulven (#3), som giver noget at 'arbejde' med. Den foreslåede løsning med at benytte HOMEDISK synes smart.
Vil det sige, at jeg kan benytte usb indgangen i HOMEDISK som forbindelse til printeren sådan uden videre??

Jeg vil gerne give begge points - er det muligt at få 2 svar??
Avatar billede juleulven Nybegynder
14. december 2012 - 17:00 #5
ja du kan sagtens få 2 svar... så kan du selv fordele point hvis du syntes...