Avatar billede gripskid Nybegynder
02. september 2012 - 22:41 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Netværksprinter printer ikke

Hej
Jeg har de sidste par uger haft problemer med min Kyocera printer, som jeg har tilsluttet min router.
For det meste ser det ud som om printeren er klar til at udskrive, der kommer bare ikke noget output. En gang imellem står den så som offline. Nogle gange kommer testsiden ud, når jeg har slukket computeren og printeren, og herefter tænder printeren igen ??+
Jeg har forsøgt at downloade nye drivere, afinstallere/ installere på ny. Men lige lidt hjælper det. Kan godt få se den gennem browseren, når jeg skriver dens ip nr.
Jeg har en Dell xps, og kan derfor ikke tilslutte den direkte til computeren.
Nogen forslag
mvh
philip
Avatar billede Blandy Praktikant
03. september 2012 - 09:08 #1
trådløst eller med kabel?
Avatar billede tiger_dk Mester
03. september 2012 - 09:23 #2
...jeg tror det er trådløs, han skriver jo, at han ikke kan koble den direkte til sin Dell xps

Hvor gamle er printeren ?
Avatar billede Blandy Praktikant
03. september 2012 - 09:32 #3
Det er værd at nævne at krypteringen skal være den samme på både printeren og routeren, altså om det er AEC eller tkip. Det har jeg erfaret med min.
Avatar billede gripskid Nybegynder
03. september 2012 - 09:42 #4
Hej
Det er trådløst jeg forbinder til routeren.
Printeren er ca. 5 år gammel. Og den har virker uden problemer før. Jeg tror det har noget at gøre med printer opsættet på min Dell. Da jeg heller ikke kan printe af vores trådløse HP printer
Avatar billede tiger_dk Mester
03. september 2012 - 09:44 #5
hvad hedder din Dell XPS helt præsic ?
Avatar billede gripskid Nybegynder
03. september 2012 - 10:01 #6
#5 : XPS L502x
Avatar billede tiger_dk Mester
03. september 2012 - 10:12 #7
Avatar billede gripskid Nybegynder
03. september 2012 - 10:47 #8
#7
Det gjorde desværre ikke nogen.
Jeg fik den til at virke i sidste uge, vha af vejledning ( som jeg så ikke kan finde på nettet mere) Hvor jeg afinstallerede printerne, og så installerede dem manuelt, vha. ip adressen. Kan bare ikke få det til at fungere igen
Avatar billede tiger_dk Mester
03. september 2012 - 12:55 #9
har du prøvet på andre maskiner foruden Dell og HP ? Har du mulighed for en kabeltilslutning ?
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. september 2012 - 13:15 #10
jeg tror ikke det har noget som helst, at gøre med laptop eller trådløst netværkskort...

dine problemer skyldes med STOR sansynlighed en forkert installeret "lokal printer", Printerdriver eller f.eks en firewall der blokerer for den "PORT" som printeren er konfigureret med.

Et par spørgsmål til dig:
1. hvilken Kyocera printer har du? model.
2. hvilken IP har printeren og er den "fast tildelt" eller "statisk konfigureret" ?
3. hvordan har du oprettet den logiske installation på din computer?
4. er printeren tilsluttet routeren med kabel (eth) eller Trådløst (wifi)
Avatar billede gripskid Nybegynder
03. september 2012 - 13:35 #11
#10
Kan desværre ikke helt svare fyldesgørende på de spørgsmål. Men gør det så godt som muligt
1)det er en kyocera Fs-4000dn
2)Printerens ip er : 192.168.2.107
Ved ikke om den er statisk eller fast. Jeg har ikke gjort noget for at den skulle hedde.107
3)pas, mine manglende evner... er ikke helt sikker på hvad du spørger om
4) Printeren er tilsluttet routeren med ethernet kabel
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. september 2012 - 14:10 #12
det er fint nok :) tak for uddybning.

har du nogen server i dit netværk, mere end 5-10 computere?
hvilken IP-adresse har din computer fået tildelet?

Ovenstående skal bruges for, at tilsikre vi ikke laver "rod" i dit netværk...
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. september 2012 - 14:24 #13
åbn denne manual:
http://www.kyocerasupport.co.uk/dlc/gb/documentation/usermanual/fs-2000d-3900dn-4000dn-og-uk-a.-downloadcenteritem-Single-File.downloadcenteritem.tmp/FS-2000D-3900DN-...00DN-OG-UK-A.pdf

1. scrol ned til side 29 hvor du har en forklaring af panelet på din printer
2. herefter finder du side 59 hvor du guides ind på "network interface"
3. følg denne og sørg for, at DHCP ikke er aktiv. (side 61)
4. angiv en IP-adresse der ligger højt i dit scope. f.eks 192.168.2.200 (såfremt denne IKKE kollidere med andre printere/serverudstyr/router o.a)

Når nu printeren har fået den nye IP-adresse kan du bekræfte den ved, at drible ind på dens http side... f.eks http://192.168.2.200

Herefter skal den "logiske installation" laves. altså tilføje enheden til "printere og faxenheder".

(guiden her er ud fra Win7)
* klik tilføj printer
* klik LOKAL printer
* opret en ny port, vælg "standard tcp/ip port"
* skriv IP-adressen i det øverste felt (altså 192.168.2.200)
* fjern flueben i "forespørg printer og vælg driver auto"
Hvis du ser et punkt omkring "der kræves yderlige portoplysninger skyldes det normalt et netværksproblem. sig til hvis du ser dette "ekstra billede". ellers bør du bare se Drivere ...
* klik "har diskette/CD og peg på driveren du har hentet og pakket ud (driverlink: java script:download('/dlc/gb/driver/all/kx_5_0_2130a_zip.-downloadcenteritem-Single-License.downloadcenteritem.html','en_gb','/content/sites/service/gb/en/index/download_center');
* husk og find den korrekte model og ikke bare den "universelle". Altså FS4000DN KX
* navngiv din printer & afvent installation
* vil du dele printere ud på netværket så andre kan printe via DIN computer så sæt markering i "del denne printer....."
* udskriv testside...

virker det?
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. september 2012 - 14:25 #14
ahh ... havde ikke lige set driverlink var et javascript...
brug dette link:

http://www.kyocerasupport.co.uk/index/download_center.false.driver.FS4000DN._.EN.html# og klik på "driver" og hent den der hedder "KX Driver (certified and signed by microsoft). fylder ca. 64MB)
Avatar billede gripskid Nybegynder
03. september 2012 - 15:08 #15
#13 , jeg får beskeden: der kræves yderligere portoplysninger
Efter at jeg havde ændret til den nye ip 192.168.2.200
Jeg forsøgte at gå videre, ved vælge standard i enhedstype, og så kyocera netværksprinter, og så modelnavn. Det virkede ikke.
Jeg kan sagtens se printeren i browseren på : http: 192.168.2.200

Så jeg ved ikke hvad netværksproblemet kan skyldes
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. september 2012 - 17:13 #16
højreklik printeren, (printeproperties), configurer port, fjern fluebenet i SNMP.

prøv igen
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. september 2012 - 17:45 #17
hvis det hjælper, at fjerne SNMP har du en netværksblokering imellem din computer og printer ELLER funktionen SNMP er slået FRA på din printer.

netværkblokering kan være firewall (indbygget eller 3.part).
SNMP kommunikerer på UDP port 161 & 160 så de porte skal være åbne imellem computer og printer.
Dette skal TCP 9100 også for det er der printerdata overflyttes.
Avatar billede gripskid Nybegynder
04. september 2012 - 09:06 #18
#17
Der var ikke sat noget hak i SNMP
Og jeg går ud fra at jeg har åbnet portene 160 & 161 udp, og 9100 tcp. Der står at den bliver administreret af Mcafee. Men jeg gik ind via kontrolpanel, system&sikkerhed, og windows firewall, og vælge avancerede indstillinger, og så tilføje to nye regler. Jeg har gjort det både på ind og udgående. Herefter genstartet
Men lige lidt hjalp det, den vil stadig ikke printe
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. september 2012 - 15:09 #19
hmm ... prøv engang, at disable din mcafee firewall ... jeg har desværre ikke meget tiltro til firewalls ...  med mindre de sidder i routere eller tilsvarende...

du kan også prøve følgende kommandoprompt:

telnet 192.168.2.200 9100 [enter]
du skulle nu gerne få et "sort billede" hvor din _ står og blinker. Her skriver du "noget" og trykker [Enter] x 3

efter ca. 30 - 60 sekunder skulle din printer gerne printe det du skrev ... hvis det virker HAR du korrekt forbindelse fra computer til printer via TCP port 9100 (RAW).

hvis du IKKE får den sorte skærm men bare "forsøger tilslutning" skal du kontrollere dit netværk/firewall
Avatar billede gripskid Nybegynder
04. september 2012 - 16:11 #20
#19
Efter at have tilsluttet telnet, så lykkedes det at oprette forbindelse. Jeg fik den sorte skærm, curseren stod og blikkede og jeg skrev "noget" kunne dog ikke se det på skræmmen ( andet end curseren flyttede sig), trykkede enter 3 gange - men printeren gik ikke igang - suk
Jeg kan ikke umildbart slå firewallen fra, da den skal tilgåes fra Mcafee - dobbelt suk
Avatar billede gripskid Nybegynder
04. september 2012 - 16:13 #21
printeren skrev det fra telnet ud alligevel , printeren stod på waiting, og da jeg trykkede ok, så kom det ud
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. september 2012 - 19:56 #22
hvis du kan tilgå printeren via webinterface OG printe via "telnet" så har du korrekt netværksforbindelse...

men at du ikke kan tilslutte dig via TCP p.9100 fra windows virker bizart ....

jeg forstår ikke helt det du skriver med, at du ikke kan "disable" din firewall midlertidigt?
Avatar billede gripskid Nybegynder
04. september 2012 - 20:15 #23
mcafee var preinstalleret på computeren, og jeg kan ikke komme ind og ændre på on/off på firewall via kontrol panel.
Når jeg søger på nettet på den problemstilling, virker det ikke lige som om at det er nemt at omgå
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. september 2012 - 21:00 #24
måske afinstaller McAfee... min generelle holdning er, at software firewall er noget pjat og fuldstændigt unødigt...

det dræner bare din computer for ressourcer og hvem pokker skulle finde på, at finde dig på netværket med det formål at hacke tjenester på din private computer?

find et godt antivirus program og brug windows update og windows firewall ... så skal du nok klare dig...

ellers gå ind i Mcafee'ens kontrolpanel og se om du kan slå det fra der et sted.... jeg kan desværre ikke rådgive dig mere præcist omkring software firewall ...
Avatar billede gripskid Nybegynder
04. september 2012 - 21:30 #25
det virkede at afinstallere Mcafee, og slå firewall´en fra.
Men hvordan får jeg hul igennem firewall´en
For jeg har øjensynligt ikke åbnet portene ordentlig, inde på avancerede indstillinger under Windows firewall
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. september 2012 - 22:13 #26
lad være med, at pille i windows firewall ... indlæs default settings...

nu ved jeg ikke om du sidder på winxp, vista eller 7 men åbner du "netværks og delingscenter" og klikker på "Firewall" i venstre kolonne.

Herefter har du, igen i venstre kolonne, "gendan standard indstillinger" ...
Avatar billede gripskid Nybegynder
04. september 2012 - 22:24 #27
Så lykkedes det endeligt.
Tusind tak for indsatsen, det var en lang fødsel. Tak for tålmodigheden
Avatar billede gripskid Nybegynder
04. september 2012 - 22:25 #28
hvordan tildeler jeg dig point?
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. september 2012 - 22:33 #29
Normal proceduren er, at du lægger en kommentar og skriver; "tak for hjælpen" lægger du (altså mig) et svar... dette svar kan du så acceptere og tildele mig point...

:)

I et tilfælde som dette skal du faktisk ind og lave en ny tråd som du kalder "point til Juleulven" og sender mig en PM med et link...

MEN ... behold du bare dine point :)

og velbekomme da