Avatar billede boeniz Novice
20. september 2012 - 18:13 Der er 6 kommentarer

Kabling fra router - NAS - tv?

Hej folkens.

Jeg har besluttet at trække kabler mellem nogle af mine enheder, men kan godt lige bruge lidt input, eftersom jeg er temmelig blank på området. Men here goes:

Målet er at få en kablet forbindelse mellem min router og mit tv, samt min NAS og en (endnu ikke indkøbt) medieafspiller.

Router og NAS står pænt side om side i samme rum, men tv og medieafspiller befinder sig i et andet rum.... 15-20 meters afstand. (Har endnu ikke målt præcist op).

Mit spørgsmål er så, om det er nødvendigt at trække to kabler? Èt mellem router og tv og et andet mellem NAS og medieafspiller? Eller er det et eller andet jeg har misset?

Håber nogen kan hjælpe :-)
Avatar billede chalde Seniormester
20. september 2012 - 18:49 #1
Du kan købe en switch så du kun skal trække 1 kabel mellem router og lokale og derefter forbinde tv og mediecenter til switchen.
Avatar billede chalde Seniormester
20. september 2012 - 18:51 #2
Avatar billede boeniz Novice
20. september 2012 - 19:08 #3
Det lyder godt :-) Men jeg skal lige ha´det skåret ud i pap...: Router og NAS er allerede forbundet! Så jeg skal trække ÈT kabel fra router til stuen, hvor tv'et/medieafspiller står: Tilslutte til en switch og derefter fra switch til hhv tv-afspiller? Jeg vil helst undgå endnu en boks i stuen. Er der noget med at man kan installere en dåse, hvor der er 2 udtag? Kan det lade sig gøre med ét kabel?
Avatar billede boeniz Novice
20. september 2012 - 21:29 #4
Kan nogen forresten anbefale, hvilke kabler jeg skal bruge? Evt et link? Prisen er ikke afgørende ;-)
Avatar billede mireigi Novice
20. september 2012 - 22:38 #5
Det hele skal forbindes nogenlunde sådan her:

(NAS  )_\______**_____                  __(Digital Box)
(PC/MAC)__\___(Router)_\_(Mediecenter)___/__(TV)
(Mobil )__/                              \__(DVD/BluRay)
(Andet*)_/

*  = Tablet, XBox, PS3, Wii, osv.
** = Mange NAS kan kobles direkte op på et mediecenter med USB2/3.0

Jeg vil anbefale at du bruger netkabel eller USB2/3.0 mellem mediecenteret og router.

Forbindelsen mellem mediecenteret og resten bør være HDMI.

Alle andre enheder forbindes til routeren, alt efter hvad der er mest praktisk (netkabel/wifi).

Det gode ved dette setup er, at du bruger dit mediecenter som bindeled for alle dine enheder.

VIGTIGT!
Du skal være opmærksom på, at ikke alle mediecentre kan kobles sammen med en Digital Box eller DVD/BlueRay.
Avatar billede boeniz Novice
21. september 2012 - 17:37 #6
Tak for svaret :-)

Jeg påtænker at trække cat6 kabler.

Jeg overvejer at anskaffet en Dune, Popcorn Hour e.lign... Er det det samme som et mediecenter?

Vil jeg med det viste diagram kunne abonnere på fx HBO, Netflix osv? Jeg mener, intet netværkskabel direkte mellem router og tv?