Avatar billede louis4 Nybegynder
23. september 2012 - 22:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Blæseren kører/larmer så snart, der sættes strøm til computeren

Kære alle

Min computer opfører sig mærkeligt. Jeg har en MSI, der er ca 1 år gammel - og der er win 7 på den.

Den sidste måned er den begyndt at larme utroligt meget - det vil sige, at blæseren kører for fuld drøn, også selvom jeg ikke bruger computeren til noget. Her kommer det mærkelige så. Når jeg fjerner strømmen fra computeren, så kører blæseren slet ikke på samme høje niveau. Er der nogen, der kender til denne form for fejl?

Jeg vil godt tilføje, at jeg undrer mig lidt over, at jeg kan måle mit ram-forbrug til 57 %, selvom jeg ikke har åbnet nogle programmer. Det skyldes velsagtens en masse baggrundprogrammer, der bruger ram.
Desuden har batteriet på samme tid som fejlen indtræf, mistet næsten al sin kapacitet. Jeg nævner det bare, hvis i tror det kan have nogen virkning.

Men jeg vil bare gerne vide, om der er nogen, der kan identificere, hvad der kan være galt? Og om det kan rettes?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
23. september 2012 - 22:23 #1
Støvsug din blæser og køleribber.

Når computeren har strømstik sat til og det tages ud så kan den automatisk skifte mellem 2 strømstyrings profiler i windows strømstyring for eksempel og der kan så være forskellig indstilling for hvor blæser og processor.
Avatar billede louis4 Nybegynder
23. september 2012 - 22:49 #2
Jeg har prøvet at støvsuge, uden nogen effekt.

Jeg har prøvet at kigge på strømstyringsplaner. Men de eneste indstilinger jeg kan se, har at gøre med lysstyrken, og så hvornår computeren skal gå på standby osv. Så du må meget gerne give mig et råd til, hvordan jeg kan indstille computeren sådan, at strømstyringen med stik i, bliver ligesom strømringsindstillingerne er nu uden stik i.
Avatar billede louis4 Nybegynder
23. september 2012 - 23:06 #3
Det kom til at lyde lidt uhøfligt. Jeg er glad for dit svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 23:23 #4
57 % ramforbrug når du ikke bruger pc er alt for højt.
Det burde ikke komme over 10%.
Måske du skulle tjekke din pc efter i sømmene.
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 23:24 #5
læg lige loggen fra Malwarebytes herind så vi kan se hvad der er fjernet.
Log fra CCleaner skal vi ikke bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 23:25 #6
Husk at vælge fjern det valgte i Malwarebytes
Avatar billede louis4 Nybegynder
23. september 2012 - 23:46 #7
Jeg er på sagen og vender tilbage med logfil.
Avatar billede louis4 Nybegynder
24. september 2012 - 03:37 #8
Jeg har lige en rettelse. Ramforbruget på 57 % er når browseren kører. Uden browser er det ca 38 %.

Og her er logfilen fra malwarebytes.

Malwarebytes Anti-Malware (Prøveversion) 1.65.0.1400
www.malwarebytes.org

Database version: v2012.09.23.06

Windows 7 Service Pack 1 x64 NTFS
Internet Explorer 8.0.7601.17514
Asger :: ASGER-MSI [administrator]

Beskyttelse: Slået til

mbam-log-2012-09-23 (22-36-34).txt

Skanningstype: Fuldstændig skanning (C:\|D:\|)
Skanningsmuligheder valgt: Hukommelse | Opstart | Registreringsdatabasen | Filsystem | Heuristics/Ekstra | Heuristics/Shuriken | PUP | PUM
Skanningsmuligheder som er deaktiverede: P2P
Objekter skannet: 508694
Tid gået: 3 time(e), 48 minut(ter), 10 sekund(er)

Hukommelses Processorer Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Hukommelses Moduler Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasenøgler Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabaseværdier Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasedata Objekter Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Mapper: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Filer: 1
C:\Users\Asger\AppData\Local\TempImages\InstallerRegVer.exe (PUP.FunWebProducts) -> Sat i karantæne og slettet succesfuldt.

(færdig)

PS:
Jeg har prøvet at køre computeren med en linux-distribution, netop fordi jeg mistænkte windows for at være skyld i processerens larm. Men sammen problem gjorde sig gældende her.
Avatar billede iNd3x Nybegynder
24. september 2012 - 08:14 #9
Hey

Jeg husker fra min egen bærbar at jeg havde det problem at når jeg kørte på batteri, så for at spare strøm så var det en del af en skjult del af strømstyringsplanerne, at reducere processorens kraft til 70%, jeg fandt en løsning til det, hvor jeg skulle gå ind i kommandoprombt og åbne op for muligheden for at ændre på det.

måske er det det samme her?
fordi når du går på batteri så indstiller din computer sig måske til at spare strøm, og stopper blæseren.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2012 - 16:19 #10
Nå der var ikke meget som Malwarebytes fandt, så det er ikke det som har haft noget med forbruget at gøre.
Vil også lige anbefale at du kigger din opstasrt igennem for at se om der er noget som du ikke behøver. CCleaner har i værktøjer en fane der hedder opstart. Her vil du sikkert kunne deaktivere noget.
Husk at sikkerhedsprogrammer skal køre.
Og er der tjenester til opdatering af Java så lad også dem køre.
Hvis det er kan du gemme en kopi at din opstart i CCleaner og sende den ind her, og så ser vi hvad du kan lukke ned for.
Avatar billede louis4 Nybegynder
24. september 2012 - 22:48 #11
Tak fordi du gider hjælpe.

Jeg har selv prøvet at lukke ned for lidt unødvendigt. Du må gerne se, om du kan finde på mere, jeg skal deaktivere.

Nej    HKCU:Run    DAEMON Tools Lite    DT Soft Ltd    "C:\Program Files (x86)\DAEMON Tools Lite\DTLite.exe" -autorun
Ja    HKCU:Run    Google Update    Google Inc.    "C:\Users\Asger\AppData\Local\Google\Update\GoogleUpdate.exe" /c
Ja    HKCU:Run    MobileDocuments    Apple Inc.    C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Internet Services\ubd.exe
Ja    HKCU:Run    Sidebar    Microsoft Corporation    C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun
Nej    HKCU:Run    Spotify Web Helper        "C:\Users\Asger\AppData\Roaming\Spotify\Data\SpotifyWebHelper.exe"
Nej    HKCU:Run    Steam    Valve Corporation    "C:\Program Files (x86)\Steam\steam.exe" -silent
Ja    HKLM:Run    Adobe ARM    Adobe Systems Incorporated    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
Nej    HKLM:Run    Adobe Reader Speed Launcher        "C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
Ja    HKLM:Run    AppleSyncNotifier    Apple Inc.    C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Mobile Device Support\AppleSyncNotifier.exe
Ja    HKLM:Run    APSDaemon    Apple Inc.    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Apple Application Support\APSDaemon.exe"
Ja    HKLM:Run    ArcSoft Connection Service    ArcSoft Inc.    C:\Program Files (x86)\Common Files\ArcSoft\Connection Service\Bin\ACDaemon.exe
Ja    HKLM:Run    BCSSync    Microsoft Corporation    "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14\BCSSync.exe" /DelayServices
Nej    HKLM:Run    DivXUpdate        "C:\Program Files (x86)\DivX\DivX Update\DivXUpdate.exe" /CHECKNOW
Ja    HKLM:Run    fspuip    Sentelic Corporation    %ProgramFiles%\FSP\fspuip.exe
Ja    HKLM:Run    HotKeysCmds    Intel Corporation    C:\Windows\system32\hkcmd.exe
Ja    HKLM:Run    IAStorIcon    Intel Corporation    C:\Program Files (x86)\Intel\Intel(R) Rapid Storage Technology\IAStorIcon.exe
Ja    HKLM:Run    IgfxTray    Intel Corporation    C:\Windows\system32\igfxtray.exe
Ja    HKLM:Run    iTunesHelper    Apple Inc.    "C:\Program Files (x86)\iTunes\iTunesHelper.exe"
Ja    HKLM:Run    McAfeeUpdaterUI    McAfee, Inc.    "C:\Program Files (x86)\McAfee\Common Framework\udaterui.exe" /StartedFromRunKey
Ja    HKLM:Run    MGSysCtrl    Micro-Star International Co., Ltd.    C:\Program Files (x86)\System Control Manager\MGSysCtrl.exe
Ja    HKLM:Run    NvCplDaemon    Microsoft Corporation    RUNDLL32.EXE C:\windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
Ja    HKLM:Run    Persistence    Intel Corporation    C:\Windows\system32\igfxpers.exe
Ja    HKLM:Run    QuickTime Task    Apple Inc.    "C:\Program Files (x86)\QuickTime\QTTask.exe" -atboottime
Ja    HKLM:Run    RtHDVCpl    Realtek Semiconductor    C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RAVCpl64.exe -s
Ja    HKLM:Run    ShStatEXE    McAfee, Inc.    "C:\Program Files (x86)\McAfee\VirusScan Enterprise\SHSTAT.EXE" /STANDALONE
Ja    HKLM:Run    SunJavaUpdateSched    Sun Microsystems, Inc.    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2012 - 22:56 #12
Disse her kan du også lukke ned:
Ja    HKLM:Run    QuickTime Task    Apple Inc.    "C:\Program Files (x86)\QuickTime\QTTask.exe" -atboottime
Ja    HKLM:Run    NvCplDaemon    Microsoft Corporation    RUNDLL32.EXE C:\windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
Ja    HKLM:Run    iTunesHelper    Apple Inc.    "C:\Program Files (x86)\iTunes\iTunesHelper.exe"
Ja    HKLM:Run    Adobe ARM    Adobe Systems Incorporated    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
Avatar billede louis4 Nybegynder
25. september 2012 - 11:15 #13
Yes. Så har jeg gjort det. Men det har ikke umiddelbart nogen effekt.

Hvad med det ind3x foreslog...at jeg kunne pille ved processoren.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2012 - 18:33 #14
Det har jeg ikke indblik i desværre. Mine blæsere har heldigvis opført sig pænt.
Avatar billede louis4 Nybegynder
07. marts 2013 - 00:21 #15
Jeg lukker - uden svar.