Avatar billede tjens Nybegynder
30. september 2012 - 13:17 Der er 1 løsning

WPF MVVM: Placering af opdateringskode

Jeg er i gang med at lære WPF og MVVM, og har lavet et program med
- Model object med data og properties,
- View, hvor alt initieres via Binding, så der ikke er nogen kode i .xaml.cs
- ViewModel, med ICommand og ObservableCollection af Model-objekter.

Nu er jeg imidlertid gået i stå, med hensyn til hvor jeg skal lægge koden til opdatering, når der sker ændring i et Model objekt.

Baggrunden for programmet er noget standardsoftware, hvor man kan definere nogen serverforbindelser i et konfigurationsprogram, og herefter starte et klientprogram, som giver adgang til alle disse servere.

Konfigurationsprogrammet er ret irriterende, da man kun kan oprette og slette serverforbindelser.
Jeg ønsker nu at skrive et tillægsprogram, som kan flytte forbindelserne mellem aktiver og arkiverede, så man ikke skal slette og oprette forfra, hvis man ikke ønsker at have så mange forbindelser samtidig.

Forbindelserne er defineret i Windows Regstry, så formålet med programmet er at flytte Subkeys med alle values fra standardplaceringen til en arkiv Subkey, som jeg selv har indført.

Skærmbilledet har to tekstfelter med normal registry path og arkiv registry path, en knap til indlæsning af alle eksisterende forbindelser fra de 2 paths, og et ListView, der viser alle forbindelsers oplysninger i GridViewColumns

Jeg har indført et bool felt i Modelobjektet til at angive om forbindelsen er aktiv eller arkiveret, som vises i en checkbox i første kolonne. Det virker fint med two-way binding, når fluebenet ændres direkte på GridView linien.

Og her går jeg i stå:
Jeg kunne kode opdateringen i bool-propertiens Set metode, men Model objektet til en forbindelse kender ikke de to registry paths fra ViewModel og View.
Jeg kunne også lægge noget kode i ViewModel, med der er ingen hændelse at aktivere koden med, da Binding ordner opdatering mellem View og Model.

Jeg synes, at brugerfladen er dejligt simpel, hvis jeg bare kunne udføre flytningen direkte når CheckBox ændres: Der er ingen Save knap eller Flyt til/fra arkiv knapper.

Er det fordi jeg blander æbler og pærer ved at have begge typer forbindelser i samme ObservableCollection med det ekstra bool-felt til indikation af typen, at jeg får dette problem?

Kan jeg på nogen måde (som ikke er brud på MVVM ideen) aktivere en metode i ViewModel, fra min bool property i Model?
Avatar billede tjens Nybegynder
30. september 2012 - 19:55 #1
Jeg fandt en løsning, hvor der kobles en metode ekstra på Model objektets PropertyChangedEventHandler:

Ny metode i ViewModel:

        public void ConnectionSubkeyPropertyChanged(object sender, PropertyChangedEventArgs e )
        {
            if ( e.PropertyName != "IsActive" || sender.GetType().Name != "ConnectionSubkey" ) {
                return;
            }

            bool? isActive = ( (ConnectionSubkey)sender ).IsActive;

            if ( isActive == null ) {
                return;
            }

            MoveConnectionSubkey( (ConnectionSubkey)sender );
        }

Tilføje metoden til den eksisterende event:

        newConnection.PropertyChanged += new  PropertyChangedEventHandler(ConnectionSubkeyPropertyChanged);