Avatar billede plmh Nybegynder
30. september 2012 - 21:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dividere med stigende antal tankninger - km/L-beregning

Hej

I et regneark, hvor jeg beregner benzinforbrug, har jeg en kolonne, der beregner km/L for hver tankning. Men jeg vil gerne i toppen af arket have en celle, der løbende beregner gennemsnittet af de forskellige resultater fra hver tankning. Men der bliver flere for hver gang jeg skriver en tankning ind, så jeg kan ikke lige gennemskue det. Hvordan gør jeg det?

Altså: Jeg kan beregne summen af hele kolonnen, men hvordan sætter jeg regnearket (Open Office Calc) til at optælle og dividere med det antal tankninger, der er foretaget? Dvs. det antal celler, der indeholder data/har værdi > 0.

Mvh Peter
Avatar billede finb Ekspert
30. september 2012 - 22:10 #1
Prøv
=sum()/tæl()
eller
=sum()/tælv()
Avatar billede plmh Nybegynder
01. oktober 2012 - 10:57 #2
Fedt. Tak for det. I mit tilfælde, hvor der kun er tal, tyder det på (både i praksis og ud fra beskrivelsen) at være underordnet hvilken af de to, jeg vælger.

Send et svar, så for du pointene.
Avatar billede finb Ekspert
01. oktober 2012 - 11:27 #3
Selv tak
finb