Avatar billede Stepahead Nybegynder
02. oktober 2012 - 13:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Browser -> IWP -> Filemaker, men hvordan printer jeg ?

Hej eksperter,

Jeg har en filemaker database der bliver hostet online via IWP, kunden logger på via en browser og ikke FMPro. Men de muligheder jeg har lavet for at kunden kan printe lister, labels osv. ud fungerer åbentbart ikke under IWP.
Er der nogen herinde der har løst dette problem eller hvordan printer man gennem IWP?

Hilsen Christian
Avatar billede zordesign Nybegynder
02. oktober 2012 - 13:53 #1
Hej

Udskrift via IWP svarer til udskrift fra browseren. Så du skal lave et layout, der viser det, der skal udskrives, så det passer til standardvisning i de gængse browsere eller i det mindste dine brugeres primære browser. Lister kan (hvis der ikke er for mange poster) godt klares, men etiketter er en nærmest håbløs opgave.

Alternativt skal du generere PDF'er og give brugeren dem til download, og det kan du ikke med IWP alene. Her er bedste løsning at sætte en robotmaskine op: En pc/Mac med FileMaker Pro, som bruger hele sin dag på at vente på opgaver, som den eksekverer hurtigst muligt. Det kan fx være at generere en PDF og lægge den ind i et containerfelt, så brugeren kan downloade den via IWP. Eller sende post med PDF som bilag.

TIl brug for en robotløsning skal du definere en opgavetabel, hvor du opfinder et fornuftigt sprog at beskrive opgaven med (fx et felt med type og et felt med primærnøgler samt et destinationsfelt til fx en PDF) samt nogle felter til at håndtere aktuel status (venter/afsluttet/fejl). Fra IWP oprettes opgavebeskrivelsen, den fanges af robotmaskinen, der fuldfører den, og så er produktet til rådighed for IWP. Det fører nok for vidt at forklare det nærmere, men jeg kender ikke andre metoder, hvis du skal bruge ren IWP. Til gengæld er der diverse cowboytricks, hvis du kan kode noget php og eksekvere det fra en web viewer i IWP-løsningen, men så er vi lidt ude over dette forums kant.

Du kan jo også vælge at give brugeren de rå data (formatteret pænt i søjler) i et tekstfelt lige til at kopiere ud, så de kan sendes videre til en etiket-fletteskabelon i Word.

Bedste hilsner,
André Just Vedgren
ZorDesign ApS
Avatar billede Stepahead Nybegynder
01. november 2012 - 09:11 #2
Hej André,

Tak for dit svar. Vi valgte en lokal løsning, med køb af Filemaker pro. Pudsigt at et så gennemtænkt produkt, som Filemaker ikke har udbygget online delen mere.

Lægger du et svar, så tildeler jeg pointene til dig.
Hilsen Christian
Avatar billede zordesign Nybegynder
01. november 2012 - 11:36 #3
Hej Christian

Det glæder mig, at det lykkedes i sidste ende.

Der er afgjort plads til forbedring i Instant Web Publishing. Og der er langt fra de få timer, man skal bruge hér, og så til de mange timer, man skal bruge på at bygge tingene selv i PHP eller lignende med Custom Web Publishing (stadig koblet op mod FileMaker naturligvis).

Hvis dine brugere har iPad, kan det også være en måde at komme omkring problemet på - her er FileMaker Go nemlig gratis, og den kan skrive ud og lave PDF'er.

- André
Avatar billede Stepahead Nybegynder
01. november 2012 - 12:27 #4
Tak for indsparket og al din hjælp.

Hilsen Christian