Avatar billede olekaare Juniormester
04. oktober 2012 - 16:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Klogt hovede på Routere efterlyses

Undertegnede har en Zyzel Router version P-2602HW-D1A fra Telenor. Routeren rummer en ældre ZyNOS firmware V3.40(AJQ.4) 07/14/2008, som jeg ønsker opdateret med den seneste tilgængelige på markedet:

http://www.mmnt.net/db/0/0/ftp.zyxel.com/P-2602H-D1A/firmware


Mit spørgsmål er følgende:

Hvis jeg opdaterer firmwaren og det går ad h...... til og jeg efterfølgende anvender en backup eller resetter alle indstillinger i Routeren og dermed reetablerer fabriksindstillingen, vil Routeren så efterfølgende rumme den nye eller gamle firmware?

PS: Har forsøgt mig hos Telenor, men har kun opnået et "goddag mand økseskaft" svar; med andre ord, de ved ikke en dyt om det.

mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2012 - 16:49 #1
du bør sikre, at du har en kopi af den nuværende firmware før du opdaterer den.
Den nye skal kunne starte (dvs router skal vide, at det er en router af den type) for at du kan hælde den originale firmware tilbage, hvis den nye ikke kan det, du forventer.
Dør router under firmware-opdateringen, så taler alt for, at du skal indkøbe en ny.

Et tryk på reset-knap vil nulstille data, men ikke ændre på firmware.

Opdateringer tager ikke lang tid - og der er et krav - brug altid kablet forbindelse under opdateringen, og lav ikke andet på pc i de to minutter (luk alt overflødigt, der kører i baggrunden, fx mail).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. oktober 2012 - 17:25 #2
...plus at der sikkert lige er den detalje, at det er Telenor's router (og dermed ejendom) du fifler med firmwaren på.
Det bedste ville nok være at stille den over på hylden istedet og så indkøbe din egen at pille-rode-rage i.

;-)

De bedste hilsner
Avatar billede olekaare Juniormester
05. oktober 2012 - 10:04 #3
Sagen er den, at den nuværende firmware ikke længere forefindes noget sted, hvorfor jeg ikke kan rekonstruere opsætningen, hvis opgraderingen fejler.

Selvfølgelig kunne jeg anskaffe min egen Router og fifle med den, men finder det stadig for dårligt, at Telenor ikke kan besvare så grundlæggende, relevante spørgsmål.

De ved ikke en skid; har talt og mailet med flere medarbejdere, som bare heviser til en tredie person med det resultat, at min henvendelse kører i ring.

... men tak for jeres interesse for sagen

mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2012 - 10:58 #4
bare spring ud i en opdatering...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. oktober 2012 - 11:39 #5
Selvtak. Husk lige, hvis du skulle følge #4 at det er Telenor's grej, du skruer i, så du skal formodentlig have råd til at erstatte den til den pris, de engang i tidernes morgen indkøbte den til, hvis det går galt. Sjovt nok afskriver man ikke på udstyr, der er placeret ude hos kunderne - gad vide om det ser ligesådan ud i deres interne regnskaber?!?

/Carsten
Avatar billede olekaare Juniormester
19. oktober 2012 - 09:30 #6
Anskaffer som foreslået en ny, jeg kan eksperimentere med
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. november 2012 - 19:20 #7
...selvtak, godt vi ku' hjælpe, da?!
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester