Avatar billede limes_planum Praktikant
05. oktober 2012 - 08:31 Der er 13 kommentarer

.Jar-fil ->> ../-agtig sti til Win-OS

Jeg har netop lavet et javaspil der har en del støttende filer, som jeg har puttet i en mappe, men i denne mappe ligger også min .jar-fil.

Derfor vil jeg gøre dette pænere med en genvej til denne eksekverende .jar-fil men en Win-os genvej.

Denne Win-os genvej virker ok lokalt da den starter med C:/.. etc., hvilket ikke fungerer på vilkårlige desktops når brugeren af mit javaspil har downloadet spillet.

Derfor skal min genvejs-sti fungere HTML-agtig, a la "../MappeMedStoettendefiler/spil.jar"
Men når jeg omdøber til dette virker det ikke. Kan ikke huske syntaxen??
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2012 - 15:13 #1
Har du et installation script som kopierer link til desktop eller?

Jeg kan ikke se nogen pointe i at have et link i samme dir som jar - det er ikke nemmere at klikke paa link end paa jar.
Avatar billede limes_planum Praktikant
05. oktober 2012 - 20:08 #2
Avatar billede limes_planum Praktikant
05. oktober 2012 - 20:16 #3
(fra start-indlægget ->> rettelse)

"Derfor vil jeg gøre dette pænere med en genvej til denne eksekverende .jar-fil MED en Win-os genvej."
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2012 - 03:13 #4
lib\wam.jar

vil jeg tro
Avatar billede limes_planum Praktikant
06. oktober 2012 - 05:27 #5
Virker desværre heller ikke - har prøvet at google; "close shortcut" og "near shortcut"

Er egentlig ret forvirret - eksempelvis er det jo det nemmeste at smide ting på en CD, og der retter genvejene jo automatisk sig ind efter D:drevet?
Avatar billede limes_planum Praktikant
06. oktober 2012 - 18:19 #6
- kan det have noget at gøre med absolutte stier og relative stier? http://en.wikipedia.org/wiki/Symbolic_link#Shortcuts
Avatar billede limes_planum Praktikant
06. oktober 2012 - 18:24 #7
Fandt også det her:

http://stackoverflow.com/questions/3418541/how-do-i-create-a-shortcut-lnk-with-a-relative-target

- men kan det passe det skal kodes så dybt? :-/
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2012 - 05:07 #8
Hvad er pointen i det shortcut? Det er vel ikke nemmere at dobbeltklikke paa det end paa jar filen?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2012 - 05:08 #9
Hvis du vaelger at lave en installer, saa kan den sikkert lave et shortcut paa desktop med den helt rigtige sti.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2012 - 05:14 #10
Avatar billede limes_planum Praktikant
08. oktober 2012 - 13:06 #11
Lige nu ligger .jar-filen i samme mappe som ca. 50-60 andre filer. Hvis spillet skal ligge på mit CV og være downloadable i en .rar-fil, vil det være ret irriterende at skulle lave en mindre forklarende tektst-fil til brugeren om hvilken fil af de mange filer man ska trykke på for at aktivere spillet.

- - -

Har i mellemtiden selv set på Java-launcher software og MSI-setup, dog uden held.
Men vil da således se på linket omkring en installer nu
Avatar billede limes_planum Praktikant
09. oktober 2012 - 16:09 #12
Har kigget lidt - det er lidt op ad bakke når jeg får "adgang nægtet" i com-prompt når jeg skal til at tilrette miljøvar'erne izpack.

Kan ik lige overskue det nu - opgiver at lave en genvej til den jobansøgning jeg har på bedding pt., og kigger først bagefter på det med noget 'stædigheds-videre-kværnen' :-j
Avatar billede limes_planum Praktikant
08. november 2012 - 10:36 #13
For at afslutte denne ting, vil jeg prøve at opsummere for evt. fremtidige læsere af denne tråd:

Mit personlige syn på Java-landskabet, i det jeg værende begynder i Java:

1) Java, Applets/Processing; Værd at bruge tid på, da det er stabilt omend omstændigt med signing af filer før de kan læses i browsere (Med "Trust the publisher? Yes, No"-prompt) [og endda meget omstædigt hvis man også vil undgå; "Trust the publisher? Yes, No"-prompten]
2) Java, Forms/Swing; Værd at bruge tid på da det virker stabilt (er dog ikke kommet til det punkt at have lavet eksempler som folk kan dl til deres desktop).
3) Java, Slick; På trods af at Bucky/The New Boston, har nogle gode tuts omkring denne vej til at lave spil i Java >> RØR DET IKKE MED EN ILDTANG!! Det virker til at være stabilt i udviklingsprocessen, men når man skal til at lave en pakke som en bruger kan downloade fra et site, starter helvedet. Slicks eget site viser metoder der ikke virker, og da det er ret omstændigt at lave Win-genveje til en .jar-fil, kan blive nødsaget til at smide sin .jar-fil ind i en stor rode-mappe af dependent Slick-filer mm.

Når man så har gjort dette, kan man komme ud for at man selv kan downloade spillet (og udpakke det) så det virker lokalt på egen PC, men at det så ikke virker ved andre brugere/PC'er (der trods fuldt opdateret Java) får fejl som ; "File missing" og "FS value = 1650x1080 false" (altså at skærmstørrelsen ikke passer selvom opløsningen ved brugeren faktisk var større).

- - -

@ Arne V: Jeg kan vel ikke give point, da løsningen ikke var nært forestående. Men ellers nogle vise ord før jeg tilbagedeler mine point til mig selv?