Avatar billede Liland Nybegynder
09. oktober 2012 - 15:00 Der er 2 kommentarer

VPN forbindelse og lokalt net

Hej jeg ville se om der var nogen der kunne hjælpe mig med min VPN forbindelse.

Jeg har en 30/30 fiber forbindelse med en Apple Express router. Den understøtter VPN gennemgang og bag den har jeg en Synology Disk Station. Den kan lave en VPN forbindelse og det har jeg gjort.

Til at starte med oprettet jeg en VPN for at kunne se Netflix på min iPhone via mobilt bredbåndsnet. Det virker faktisk da jeg kan lave en VPN forbindelse fra min iPhone og til Synology DS og derved få samme dns adr. (der giver adgang til amerikansk sites) som der hjemme. Så lang så godt....

Jeg har ikke meget forstand på VPN forbindelser, men tænkte at det måtte være muligt at tilgå lokale printere og andet lokalt fx Computere. Men har er det jeg får problemer.

Når jeg laver VPN indstillinger på Synology DS så kan jeg vælge ip adr. fx 192.168.1.0
Min logik siger mig at jeg skal vælge 10.0.1.0 da min router har adresse. 10.0.1.1

Men det kan jeg ikke og for at vide at den er i konflikt med end anden netværksenhed, selvfølgelig routeren.
Jeg har så prøvet at slå DHCP fra i min router og slået den til på min Synology DS i håb om at den så ville lave en VPN på samme subnet som min Synologys DHCP ip adresser, men det giver samme fejl.

Er det ikke muligt at få adgang til lokalt netværk via VPN?
Kan man evt. forbinde subnet 10.0.2.0 med 10.0.1.0, og hvis ja, hvordan?
Eller er der en helt anden løsning på Problemet som jeg ikke har tænkt over?

Håber der er nog der kan hjælpe

Venlig hilsen

Liland
Avatar billede chalde Seniormester
09. oktober 2012 - 15:54 #1
Synology'en vil selv sørge for at route mellem de 2 subnets.
Og hvis ikke, så tilføj en regel om dette i Synology'ens egen firewall (evt. bare lav en allow any any da du har en firewall på ydersiden).
Fungerer glimrende her (DS509+, DSM4.1).
Avatar billede Liland Nybegynder
09. oktober 2012 - 17:00 #2
Ja, du har vel ret siden jeg kan få adgang til min Synology DS via lokal ip adr. når VPN er tilsluttet via min iPhone, men jeg kan stadig ikke printe via AirPrint. Jeg få at vide at der ingen printere er.