Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. oktober 2012 - 20:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tygdepunkt mm.

Jeg har et spørgsmål til de kloge ingienørhjerner derude.

Jeg er i øjeblikket ved at tage krancertifikat E.

På mit hold er der en særdeles påståelig elev, som påstår følgende.

Forestil dig at en kran står ved en lodret afgrund. Der er uendeligt langt ned.

Kranen har sin arm strukket ud over afgrunden. For enden af armen er der et spil.

I spillet er der en byrde.

Min medstuderende påstår, at i takt med, at man firer spillet(med byrde) ned i afgrunden, vil tyngdepunktet med tiden bevæge sig ud mod afgrunden i en vandret linie. Hvilket vil resultere i, at kranen vil vælte ned i afgrunden. Vægten af spillets wire skal ikke tages i betragtning.

Jeg er ganske uenig med min medstuderende. Jeg vil mene at en eneste påvirkning på kranarmen er wirens 90 graders knæk ved sjæklen for enden af armen.

Altså vil kipmomentet være ens uanset hvor langt med man firer byrden. Hvis wirens vægt tages ud af ligningen.

Kom med jeres svar på scenariet. Gerne med grafisk forklaring, og udregninger. Intet er for komplekst, tak.
Avatar billede dealviinde Nybegynder
10. oktober 2012 - 20:53 #1
P.s.

Svar kan sendes til dealviinde@gmail.com
10. oktober 2012 - 21:53 #2
HEj

Hvis du er god i statik kan du dokumentere dine påstande.

Du kan sammenlige din kran med en bærende bjælke i et hus - eks.

(for du har faktisk ret, men at overbevise din med-elev må du gøre med matematik, ikke med ord.)

Kristian
Avatar billede mireigi Novice
10. oktober 2012 - 21:59 #3
Tyngdepunkt for dummies:
http://www.algarcia.org/AnimationPhysics/BalanceTutorial.pdf

Der er ikke nævnt noget om lige præcis din problemstilling deri, men jeg er tilbøjelig til at give dig ret.

Dog virker din medstuderendes forklaring lidt underlig. Tyngdepunktet flytter sig ikke sidelæns andet end hvis dele af det balancerende objekt påvirkes/flyttes.

I linket er dog en illustration med en hammer der forhindrer en plade i at vippe, selvom al vægten hænger i pladen. Om det er det modsatte af det, din medstuderende tænker på, skal jeg ikke kunne sige, men i så fald vil han have ret. Flytter du hammeren længere ned, tipper brættet på et tidspunkt.
Avatar billede finb Ekspert
10. oktober 2012 - 22:57 #4
Du har en retvinklet trekant med vandret grundlinje øverst.
Trekantens nederste spids er byrden.
Tyngdepuntet ligger ca. midt på den skrå streg mellem byrden og kran-kroppen.
Flyt byrden (trekantens nederste spids) nedad,
tyngdepunktet flytter sig nu nedad OG udad i en parabel.
finb
Avatar billede mireigi Novice
11. oktober 2012 - 01:01 #5
@finb: Godt eksempel på det. Men så længe hældningen på trekanten ikke ændrer sig til nogen af siderne, er trekanten stadig i balance og vælter ikke.