Avatar billede plmh Nybegynder
11. oktober 2012 - 13:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Excel ændrer minutter til timer og tidsrum til dato

Jeg har kopieret en oversigt over mit telefonforbrug ind i Excel for (som jeg troede var ganske enkelt) at lægge tidsrummene sammen og beregne den samlede taletid for ½ år.

Varigheden af de enkelte opkald angives som fx:

0:18 (18 sek)
11:30 (11 min. og 30 sek)
1:32 (1 min og 32 sek)
1:05:08 (1 time, 5 min og 8 sek).

Kan jeg få Excel til at vise dem korrekt, så jeg kan lave en sum på dem?

Der sker nemlig følgende:
Uanset hvilken formatering, jeg på forhånd sætter cellerne til og selvom jeg kun sætter ind som tekst, bliver sek. ændret til min. og min. til timer. (Fx: 0:18 bliver til 00:18:00).

Enkelte celler ændres til formatkode "[t]:mm:ss" så fx 34:54 (34 min og 54 sek) vises som 34:54:00 i cellen (nu er min. blevet til timer og sek. til min.), mens der i redigeringsfeltet står 01-01-1900 10:54:00. Lægger jeg fx 0:03 til i en tom celle, bliver resultatet 01-01-1900 10:57. Nu er der altså tilføjet en dato.

Hvad er der galt? Har det noget at gøre med at Excel opfatter det som klokkeslet og ikke tidsrum og at klokkeslettet 34:54 jo ikke findes. Eller...?

Hvad betyder i øvrigt firkantet parantes i formatkoden "[t]:mm:ss"?

Mvh Peter
11. oktober 2012 - 13:27 #1
I en tom celle indtastes: 60
Kopier denne celle
Marker herefter alle celler med de tider, du vil ændre
Højreklik i området og vælg Indsæt speciel
Nu kan du formatere dine celler til at vise time:minut:sekund

"[t]" betyder at timetallet kan overstige 24. Benyttes typisk i sammentællinger.
Uden den firkantede parantes vil timetaller starte ved 0 igen når 24 nåes. Der lægges samtidig 1 til datoværdien.
11. oktober 2012 - 13:28 #2
Tilføjelse:

Højreklik i området og vælg Indsæt speciel, Divider
Avatar billede plmh Nybegynder
11. oktober 2012 - 14:12 #3
Fedt. Det virker - på nær i én situation. Nemlig når der i forvejen er angivet et tidsrum på 1 time eller derover, for der er formateringen korrekt (tt:mm:ss). Og jeg har over 500 rækker, så det ville være rart, hvis jeg ikke manuelt skal vælge dem fra, jeg ikke skal dividere med 60. Er der en god løsning på det?

Har prøvet at sortere stigende, men så placeres fx 01:03:18 mellem 01:02 og 01:04, så de stadigvæk ligger spredt.

Og for min nysgerrigheds skyld: Hvad er grunden til at nogle af tidsrummene ændres til "[t]:mm:ss" og indeholder en dato?
11. oktober 2012 - 14:36 #4
Hvis datagrundlaget er så forskelligt, er der vist kun en manuel løsning tilbage.

Nogle celler formateres "[t]:mm:ss", da de ikke overholder "reglerne" for et almindeligt klokkeslæt/tidsangivelse.
Avatar billede plmh Nybegynder
11. oktober 2012 - 14:41 #5
Ok, det må jeg til, så. Tak for hjælpen. Send et svar, så får du point.
11. oktober 2012 - 14:54 #6
Et sidste forsøg. Prøv med denne formel i en kolonne ved siden af:
=HVIS(OG(TIME(A1)>0;SEKUND(A1)>0);A1;A1/60)

Formater herefter til [tt]:mm:ss.
Avatar billede plmh Nybegynder
11. oktober 2012 - 15:27 #7
Tak for det! Med den formel virker det jo :-)!