Avatar billede TheBonden Novice
24. oktober 2012 - 00:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Server og video redigering

jeg er på en skoilen hvor men vil laver video redigering og nu snaker vi om en server så er spørsmølet hvilken pc skal trake det alser hvor kraftig og HDD/SSD diske

fårmålet er at der er 4 maskin og ca 30 bruger. der kan tilgå server hver bruger har login og noget plads og noget fældes plads til fx lydefekter og mediebiblotek og logoer..

den ene løsning jeg kan se er at server er svag og hver gang bruger loger på kopier filer over på maskinen som så har regen kraft nok og SSD disk til at køre det på og nor der så loges af læges det til dage til server

den anden er af filer liger på server og hente live men det kræver maget af server men hvor maget og hvad stilder det for krav til netværk og linden

nogle der kan komme med input til løsninger

hilsen TheBonden
Avatar billede magic-mouse Novice
24. oktober 2012 - 07:38 #1
Ok lidt spørgsmål her:

1. Skal det være SSD diske? Der findes udemærkede harddiske inden for sata kategorien til video redigering.

2. Hvis i skal ha en server findes billige modeller som i kan købe. Der findes der harddiske som har bedre ydeevne end SSD diske.

3. Hvordan ser infrastrukturen ud? Hvis i sidder 30 personer på en server men alle har 10m\b tilgang til den kan en video tage lidt tid at flytte. Men sidder der gigabit kabel mellem servern og computerne så er det ikke et problem.

4. Hvor mange bruger servern på engang. En ting er at 30 mennesker er opkoplet men hvis man bruger den gennemsnit 10 min/time betyder det at ca 5 personer er aktive på samme tid. Eller er det konstant pres på servern fra 30 personer?

5. Hvem skal passe det? er det elever, lærer eller system adminsitratorn. (eller evt. elever / læere med erfaring med server)

6. Hvem skal betale? Har du et budget på ca 100.000 eller har du ca 1000 kr?

Prøv at svarer så godt som muligt, så kan vi komme med et bedre svar.
Avatar billede TheBonden Novice
24. oktober 2012 - 19:55 #2
tak jeg prøver at svare

1:ja men hved ikke om de skal side i server eller lokalt

2:vi kan selv samlen en problemet er at jeg ikke ved hvor krafter skal ligge er det ligemage med CPU eller skal den være krafti og HDD/SSD er det ligemaget med hastiheden

3:ca 4 jeg har mulig hed for at sæte 5 1Gigabit kort i server og et i hver lokal maskine så det er et kabel fra server direkete til lokal uden hub.. så der er 1Gigabit båndbrete til hver maskine og et kabel til raste af huset

4:ca 4 rediger maskiner

5:system admistrator med afaring med server (men det er ikke opsætning jeg bøvler med men krafter i server og lokal maskiner mod hinanen det er jo lige mage at have en server til FX 100.000 hvis en til 20.000 er nok lige så med lokal maskiner

6:det skal hvære godt men jeg prøver at rame det gylne kurve hvor det kan svare sig fx en CPU, Core i7 I7-3930K til ca4100kr vs Core i7 I7-3820  til ca 2100kr nor jeg kikker på de så får jeg ikke rat maget for de siste penge..

jeg prøver lige at til føje lidt mere info::::::::::

der er ca 4 redegerings maskiner (lokal) og 1 server hvor der er ca 30 elever som kan rediger video på de 4 maskiner til det men den ene dag sider brugernr 14 ved maskine 1 og næste dag ved maskine 4 så er det jo smart af filer liger på server men det er der jeg er i jeg ved nok om forbrug på serverkraft..
redigering maskiner skal jo have en krafti CPU men spørsmølet er om hardisk hastiheden skal lige på server eller på lokal maskinen
et prosjekt fylder ca 50GB

enten skal lokal maskine strime live fra server og så kraves der ikke så mage af hardisken på lokal maskine men så kraves der maget af server hardisk og netkort og netværk men hvor maget kraves der af server og kælder det også CPU kraf af server
nor ja nor kam man med fordel få server til at nor en bruger loger på så leges data ned på SSD dreve

den anden mulighed jeg ser
at hver gang men loger på kopier filer fra server og ned til lokal maskinen og så kraves der meaget af HDD/SSD i lokal maskine da man rediger på lokal maskin disk og nor så bruger logger af kopires filerne til bage til server og sletes nor en ny loger på så filer kun liger på server og ikke fylder på lokal maskinen hurtige disk

jeg er i tivel om er hvor kraftig server skal være i det to muligheder i forhold til HDD SSD CPU NET og lige så med lokal maskinen

hvor mage tid tager det hvis man tager løsning 2 at loge på med en bruger med 50 GB data (at kopier fra server med en god SSD disk lokalt og en standrat HDD i server

håber det er nok og tak indtil vider
Avatar billede magic-mouse Novice
24. oktober 2012 - 20:31 #3
Jeg tror du misforstår noget her... Du snakker SSD diske men har ikke set flaskehals problemet.

Som jeg forstår det behøver du en server som ikke er en server men en NAS. Altså et netværks lagerplads.

Du skal have 4 samtidige opkloplinger mod maskinen så er det lige meget hvor mange som kan logge ind. Du kan have 1.000.000 bruger koni men det er kun 4 som bruger den. Det er det vigtige.

Hvis du køber en SSD disk og kobler den i raid levere den ca 6.2 GBPS MEN, efter som at det ligger eksternt og du transportere informationen gennem et gigabit kabel bliver hastigheden aldrig hurtigere end 1GBPS, så du har spildt penge på en harddisk som er hurtigere end din linie.

Det svare til at du køber en porche til at køre i byer med. Bilen trækker ca 260 km/t men må aldrig kører hurtigere end 50km/t ergo du betaler for noget du ikke har brug for.

Desuden er server CPU sjældent I7, den CPU er skabt til computere som man bruger dagligt og har mange anvendings områder. Server bruger Xenon processors som er helt anderledes opbygget helt ned til registre.

Men alt med ca 512 mb ram og en dual core processor med 2ghz + skulle fungere.

Harddiske, find nogle SAS/SATA III harddiske og sæt dem i et RAID 0 eller har du 4 i RAID 1+0

Der får du det du behøver, har du en switch med fiber kabel smid det i servern og bingo. Et setup som skulle fungere udemærket til det du behøver.
Avatar billede TheBonden Novice
29. januar 2013 - 23:04 #4
lukket