Avatar billede netnissen5 Novice
24. oktober 2012 - 00:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Boot fra USB til dos

Hej Brugere.

Nu har jeg brugt mange timer og læst mange indlæg uden at være kommet nærmere en løsning på mit problem, derfor dette spørgsmål.

Jeg har netop geninstalleret min notebook med XP, og dette har været en langvarig process. Derfor vil jeg gerne oprette et image af harddisken, til fremtidige geninstallationer.

Jeg forestiller mig at boote op på en usb stick og herfra køre clone program til image.

Jeg har benyttet "hp usb disk storage format tool" Jeg beder om at "create a DOS startup disk" og filer til dette har jeg fundet på nettet i en samlet zip ved navn "win98boot files". Det ser alt sammen meget godt ud og efterfølgende er der både command.com , IO.sys samt MSdos.sys på USB'en.

Når jeg så booter min Notebook fra usb, går det også godt. Men jeg ender i en dos promt, som er min usb stick med drev bogstavet C:\ og jeg kan ikke se harddisken på notebook'en. Derfor kan jeg altså heller ikke clone denne harddisk.

Jeg formoder der mangler nogen drivere af en eller anden art.

Kan nogen hjælpe ?

Mvh
24. oktober 2012 - 08:14 #1
...kan ikke se harddisken på notebook'en... - Hvordan 'se' ?

Harddisken er sansynligvis i NTFS format, som "WIN98 DOS" ikke kan se ...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. oktober 2012 - 10:51 #2
Hej.

  Hvis du har formatteret disken med NTFS, kan du fange den med NTFS4DOS. Men det letteste vil da være at installere noget XP eller lignende på din USB-stick sammen med clone-værktøjet. Et alternativ er jo værktøjerne fra Acronis, der kan oprette en bootbar CD. De fungerer HVER gang for mig.

De bedste hilsner
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2012 - 14:00 #3
for 40$ http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/
den kan clone i windows selv - og modtagerdisken kan være andre formater.

i windows kan du også køre http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
og lave et image (pakket) - husk at du der også skal lave en boot-cd til senere indlæsning. (og så er det gratis).
Avatar billede netnissen5 Novice
24. oktober 2012 - 19:51 #4
OK.

Jeg har kontrolleret, og harddisken er NTFS. Så derfor kan jeg altså ikke "se" den. Og af samme grung formoder jeg at min usb-stick får drev bogstavet c:\ i dos promt. Når jeg starter op på min boot-usb-stick.

CRKrogh skriver "Men det letteste vil da være at installere noget XP eller lignende på din USB-stick sammen med clone-værktøjet." Hvordan får jeg installeret dette på min usb-stick. Clone-værktøjet har jeg allerede lagt over på.

Jeg er helt med på at en bootcd ville være det letteste, og det har jeg også til mine stationære, men denne notebook har ikke noget cd-drev.

Efter boot skulle jeg meget gerne stå i en kommandopromt og kunne identificere min harddisk som c:\ og min usb stick som noget andet eksempelvis d:\

Tak for indlæg ind til nu :-)
24. oktober 2012 - 20:13 #5
... ethvert seriøst "Image" program vil kunne se HD'en alligevel ... Jeg bruger selv et gammelt Symantec/Ghost og den kan se HD'en osv osv ...
Avatar billede netnissen5 Novice
24. oktober 2012 - 21:19 #6
Ok, men det svarede jo ikke på mit spørgsmål om hvordan jeg så kunne lave den usb-stick med noget XP eller ligende på. Det vil jeg stadig gerne høre hvis nogen kan hjælpe med det.

Jeg ved ikke om mit "image" program er seriøst. Jeg bruger Clone Genius, som har været virkeligt godt.

Når jeg prøver at starte det på min Notebook, efter at have booted på USB-sticken får jeg følgende fejl : "This program must be run under Win32"

Så jeg kan ikke afprøve om programmet kan se Harddisken. Kan jeg løse dette problem ?

PFT
Avatar billede netnissen5 Novice
29. oktober 2012 - 15:30 #7
Tænkte nok det ikke var lige til. Har også selv forsøgt meget.

Men tak for forsøget, dog ingen løsning på problemet.
Avatar billede netnissen5 Novice
02. november 2012 - 21:23 #8
Ingen har åbenbart en løsning på dette problem, så jeg må droppe projektet.

Investere i et usb cd/dvd drev. Så kan jeg boote fra det, direkte med min Clone Genius cd. Og derved få lavet mit image af harddisken, til fremtidige geninstalationer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. november 2012 - 19:17 #9
Tja, havde du gjort som jeg foreslog dig i #2 var du kørende nu...