Avatar billede pallejens Novice
26. oktober 2012 - 14:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sikker start er ikke kompatibel med PC

I forbindelse med opgradering til Windows 8 får jeg følgende meddelese fra opgraderingsassistenten til Windows 8 - konverterer fra Microsoft Windows 7 Ultimate

"Din pc's firmware understøtter ikke sikker start, så du kan ikke brug den i Windows 8"

Hvordan løses dette problem

/Palle Jensen
Avatar billede chalde Seniormester
26. oktober 2012 - 16:19 #1
Køber en ny computer/bundkort hvis din nuværende ikke understøtter det:
start kræver firmware, der understøtter UEFI v2.3.1 Errata B og har Microsoft Windows-nøglecenteret i UEFI-signaturdatabasen

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-8/system-requirements

UEFI er en BIOS type.
Avatar billede chalde Seniormester
26. oktober 2012 - 16:20 #2
Men sikker start er ikke en nødvendig funktion i Windows 8.
Avatar billede pallejens Novice
27. oktober 2012 - 21:35 #3
Det lyder da ikke godt - pc'en er ikke mere end 1½ år gammel!
Avatar billede chalde Seniormester
27. oktober 2012 - 21:56 #4
UEFI er ret nyt til PC'er og ikke helt standard endnu (flere og flere bundkort kommer med det, og formentlig vil mange OEM maskiner ligeledes komme med det nu).
Men som sagt, så er det ikke noget der kræves for at Windows 8 fungerer.
Avatar billede starinsky Praktikant
31. oktober 2012 - 14:01 #5
Men hvad er Sikker start? Det kan ikke slås op i Google, men hvis det ikke fungerer på den pc man har med Windows 7, og den har kørt i flere år, kan det, som I ganske rigtigt skriver, ikke være et must - heller ikke i Windows 8. Men hvad er det?
Avatar billede perav Nybegynder
06. januar 2013 - 18:26 #6
Sådan her skriver Dell på deres forum og spørgsmålet: Solution:

"In order to avoid potential problems related to systems not recognizing graphics cards, Dell recommends that customers should not enable Secure Boot in their BIOS prior to upgrading to Windows 8. To disable Secure Boot, restart the computer and tap the F2 key repeatedly at the Dell logo screen. Once in System Setup, locate the option for Secure Boot and disable it, then save your settings and exit to restart the computer."

Dvs. du kan slå det fra i Bios, så er den ok.