Avatar billede omdal Nybegynder
29. oktober 2012 - 10:19 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Betinget formatering

Hej

Jeg har et ark, hvor jeg skal markere ud fra specifikke værdier..

Formlen jeg forsøger at lave skal umiddelbart se således ud:

HVIS=$A$1:$A900 BLANK=FALSE
&
$I$1:$I:$900 >0

skal den highlighte hele den pågældende række.
altså hvis kolonne A IKKE er tom
og værdien i kolonne I er større end 0
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2012 - 10:41 #1
Det vil sige at alle rækker, der opfylder de 2 betingelser skal markeres?
Kunne det være via en makro i stedet?
Avatar billede omdal Nybegynder
29. oktober 2012 - 10:58 #2
jaah det kunne det sagtens .. the how is not as important as the result :)
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2012 - 11:05 #3
Ok - men mit første spørgsmål?
Avatar billede omdal Nybegynder
29. oktober 2012 - 11:56 #4
og ja, præcis marker de rækker der opfylder de to betingelser
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2012 - 13:31 #5
Markering af rækker - hvordan forestiller du dig denne. Med en baggrundsfarve eller?
Avatar billede omdal Nybegynder
29. oktober 2012 - 14:45 #6
ja what ever - en grøn baggrunds farve ville være fint ..
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2012 - 15:24 #7
Rem Koden anbringes "under" relevante ark: Regneark / højreklik / vis programkode
Rem Indsæt koden i VBA-vinduet under arket / Gem /Luk
Rem Koden udføres: Regneark / Alt+F8 /Afspil markerOkRæker
Dim antalRækker As Long, ræk As Long
Public Sub markerOkRækker()
    antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    Application.ScreenUpdating = False

    For ræk = 1 To antalRækker
        Range(ræk & ":" & ræk).Select
        If Range("A" & ræk) <> "" And Range("I" & ræk) > 0 Then
            Selection.Interior.ColorIndex = 4
        Else
            Selection.Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone
        End If
    Next ræk
End Sub
Avatar billede duxz Nybegynder
29. oktober 2012 - 15:24 #8
Hej,

betinget formatering, Ny regel, Vælg sidste: "Brug formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres", indtast formel: =OG($A1<>"";$A1>0), klik på knappen "Formater" og vælg udfyldningsfarve, klik "Ok". Nu skal du klikke på betinget formatering igen, administrer regler og i feltet "Gælder for" markerer du det område den betinget formatering skal gælde for og BOM så spiller det.

//Martin
Avatar billede omdal Nybegynder
29. oktober 2012 - 15:43 #9
supertekst  > jeg får i stå allerede ved den første .. har ikke nogen "vis program kode" .. sidder på OSX

duxz > "Formlen du har skrevet indeholder en fejl" - jeg indsatte:

=OG($A1<>"";$A1>0)
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2012 - 16:01 #10
Taler vi ikke om Excel?
Avatar billede duxz Nybegynder
29. oktober 2012 - 16:15 #11
excel til mac?
Avatar billede omdal Nybegynder
30. oktober 2012 - 08:32 #12
Jep sidder med Microsoft Excel på Mac OSX Mountain Lion :)

men det har ingen indflydelse på formler eller noget ..
Avatar billede omdal Nybegynder
30. oktober 2012 - 08:33 #13
hvis det er muligt kan du/i lave formlen/makroen og emaile, det er måske lettere ?

omdal@live.dk
Avatar billede duxz Nybegynder
30. oktober 2012 - 09:08 #14
Ved ikke noget om excel til Mac, men jeg har hørt at lige præcis makroer ikke spiller ved at flytte dem fra windows platform til OSX.
Avatar billede omdal Nybegynder
30. oktober 2012 - 09:12 #15
Duxz > du har helt ret, jeg har lige læst det samme ..
Avatar billede duxz Nybegynder
30. oktober 2012 - 09:33 #16
Måske du skulle lave et nyt spørgsmål, hvor du specifikt nævner din platform.....så kunne du måske få fat i nogen der har styr på lige præcis det.
Avatar billede omdal Nybegynder
30. oktober 2012 - 09:53 #17
men den løsning du forslår skulle gerne virke
Avatar billede duxz Nybegynder
30. oktober 2012 - 10:03 #18
Har sendt dig en mail
Avatar billede omdal Nybegynder
30. oktober 2012 - 13:36 #19
Hej duxz ..
Tak for mailen - den lader til at være ok, dog er den lavet omvendt ..
den markere det med grønt der er større en 0 .. hvor i mod den skulle markere det med grønt der var mindre, eller blankt ..
Avatar billede duxz Nybegynder
30. oktober 2012 - 13:48 #20
hvis du ændrer fra =OG($A1<>"";$A1>0) til =ELLER($A1="";$A1<0) så skulle det virke
Avatar billede duxz Nybegynder
31. oktober 2012 - 07:48 #21
Har du fået det til at virke?
Avatar billede omdal Nybegynder
13. november 2012 - 08:47 #22
hmmm nej ikke rigtigt, men fandt da ud af at bruge betinget formatering en del bedre ....

jeg vil gerne dele pointene i mellem jer to .. så hvis I poster et svar, får i halvdelen hver ;)
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2012 - 08:58 #23
Ok - et svar
Avatar billede duxz Nybegynder
13. november 2012 - 13:26 #24
Surt!