Avatar billede ewax Nybegynder
02. november 2012 - 10:51 Der er 6 kommentarer

Nationalitet på mine besøgende

Hej eksperter,

Jeg har oprettet en engelsk udgave af min side og vil derfor gerne sende de udlandske besøgende derover, der er stadig alt for mange der ikke har opdaget det tilsyneladende

Hvordan finder jeg bedst ud af hvor en besøgende kommer fra?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
02. november 2012 - 12:59 #1
http://www.eksperten.dk/guide/568
http://php.net/manual/en/reserved.variables.server.php
$_SERVER['REMOTE_ADDR']; hvad hvis en dansker sidder i udlandet
$_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE']; langt fra sikker
jeg ville lade brugeren vælge selv, og lave en session cookie
Avatar billede olebole Juniormester
02. november 2012 - 16:56 #2
<ole>

Du kan bruge Arne_V's løsning fra guiden - og så give brugeren mulighed for at vælge. Jeg ville nok sætte en cookie, men ikke en session, så brugeren kan får serveret samme sprog, næste gang hun besøger siden

/mvh
</bole>
Avatar billede stuffedk Nybegynder
03. november 2012 - 21:24 #3
Der er to måder at gøre det på, en hvor du slår brugerens ip op og lokalisere hvilket land hans ISP kommer fra og en hvor du kigger på sproget hans browser er sat til.
Den med browseren synes jeg er bedst, jeg hader selv at få google på udenlandsk når jeg er i udlandet (er jeg tit).

Prøv noget i denne stil:
$lang = explode (',' , $_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 2);
$lang = explode ('-' , $lang[0], 2);
$_SESSION['browser_country_code'] = $lang[0];

Men HUSK at en hacker kan redigere sine headers, så sørg for at vælge sprogkoder fra en whitelist.
Avatar billede olebole Juniormester
03. november 2012 - 21:38 #4
#3 det er til gengæld en rigtig skidt idé for alle de brugere, som bruger et englsksproget OS og/eller browser. Det er et udbredt fænomen i rigtig mange ikke-engelsksprogede lande.

Valget af teknik bør afhænge af brugersegmentets sammensætning - og det er umuligt at ramme alle. Det vigtigste er, at det er let at skifte sprog, og at valget bliver gemt  =)
Avatar billede stuffedk Nybegynder
03. november 2012 - 22:14 #5
#4 Jeg er helt enig i at det skal være nemt for brugeren at skifte sprog. Jeg synes dog stadig at sproget skal være det samme som ens browser første gang man besøger siden. Derefter kan et sprogskift sætte en cookie der aldrig udløber. Men hvis man bruger en engelsk browser har man sansynligvis heller ikke noget imod at få serveret en engelsk side som default.
Avatar billede olebole Juniormester
03. november 2012 - 23:05 #6
Pointen er netop, at man ikke kan tilfredsstille alle brugere. Jeg fortrækker således stadig geografisk begrundet sprogvalg. Desuden begår du en fejlslutning omkring, hvad jeg foretrækker at få serveret i en engelsksproget browser. Jeg har absolut noget mod at få andet end en dansksproget side.

Jeg kan sagtens læse en engelsk side, men som dansker forventer jeg en dansk version, når jeg tilgår et dansk site fra Danmark. I Danmark forventer jeg også at se dansksprogede vejskilte, når jeg kikker ud af forruden på en Folkevogn  =)

Til gengæld viser det, hvor svært det er at sætte sig ind i andres tankegang, når det gælder brugervenlighed. Når vi gætter, gætter vi ofte forkert. Den begavede og logisk tænkende del af vores omgivelser er jo som bekendt kendetegnet ved at tænke som os selv  =)