Avatar billede gr8m8 Novice
02. november 2012 - 14:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fjerne rækker hvor samme data er i et felt.

Hej Eksperter.

Jeg står og skal fjerne alle rækker i en tabel som har samme data i et felt, som i dette eksempel er feltet "CVR".

F.eks. Indhold af database:
ID | Firma  | CVR
1  | Super  | 123
2  | Amazing | 456
3  | Great  | 789
4  | Evil    | 123

Her skal hele række 4 med firma Evil slettes da den har samme CVR som firma Super.

Jeg vil gerne køre en SQL sætning der gør dette, fra en PHP fil, så det er egentlig bare SQL sætningen jeg er ude efter.

Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe :-)
Avatar billede fayyaz Nybegynder
02. november 2012 - 14:54 #1
DELETE FROM tabel WHERE ID != 1 AND CVR = 123

vil jeg mene :)
Avatar billede Fnugus Nybegynder
02. november 2012 - 14:57 #2
DELETE FROM tabel WHERE ID <> 1 AND CVR = 123

Jeg mener vistnok det er som ovenstående
Avatar billede gr8m8 Novice
02. november 2012 - 14:57 #3
@fayyaz

Jo tak, det vil dog kun slette den konkrete række. Jeg er interesseret i at alle rækker ses igennem og findes det samme CVR nummer mere end 1 gang, slettes alle rækker med det CVR nummer,

Måske skulle jeg have formuleret mig sådan i stedet :-)
Avatar billede fayyaz Nybegynder
02. november 2012 - 14:58 #4
Den skal jo vide hvilke ID den skal gemme :)
Avatar billede gr8m8 Novice
02. november 2012 - 15:00 #5
@fayyaz

Den behøver ikke gemme nogen af dem. Hvis en række med samme CVR optræder, skal begge slettes :-)
Avatar billede olf Nybegynder
02. november 2012 - 15:26 #6
DELETE FROM tabel WHERE CVR IN (SELECT CVR FROM tabel GROUP BY CVR HAVING COUNT(CVR) > 1)

Det vil virke på en MS SQL Server.

I parantesen har jeg lavet en sub-selection. Den finder alle de CVR kolonner der findes mere end en gang. Og ud fra denne sub-selection kan man så slette de kolonner i tabellen hvor CVR findes i resultatet :-)
Avatar billede olf Nybegynder
02. november 2013 - 16:13 #7
Hva' så mester, giver du et svar?