Avatar billede suppenudel Nybegynder
11. november 2012 - 21:21 Der er 4 kommentarer

Problem med at se indhold på disk

Hej

Jeg har haft en iOmega 1tb NAS-server, hvor jeg har pillet disken ud fordi selve NAS'en var stået af. Det er en 1 TB Seagate Barracuda SATA-disk, og jeg har nu smidt den i en SATA-dock som jeg forbinder til min PC via USB, for at redde de data der ligger på den.

Problemet er, at den ikke dukker op med drevbogstav som normalt,
men hvis jeg går ind under Dishåndtering genkender den disken, men jeg få ikke rigtig mulighed for at kunne åbne den og tilgå dens data. Her er et screenshot af hvad den viser mig:

https://dl.dropbox.com/u/17202645/dump.jpg

Hvis jeg højreklikker på den til venstre kommer der en menu som giver mig mulighed for at "konvertere til dynamisk disk", ikke rigtig andet.

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan gennemse de data og de shares der er oprettet på disken? Evt. gennem et eksternt program hvis den almindelige diskhåndtering i Win7 ikke kan tilgå den.

Med venlig hilsen
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2012 - 22:11 #1
Disken er vel ikke Linux partitioneret? Hvis den er, kan du se den med en Linux Live-CD som f.eks. Mint eller Ubuntu.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
11. november 2012 - 22:37 #2
Hej, det skulle ikke undre mig om den er formateret med ext2 eller ext3 som standard når den er kværnet i iOmegaen fra fabrikken. Jeg har prøvet at hente et program der hedder Linux Reader, som også finder disken. Når jeg dobbeltklikker på den, melder den dog fejl. - Vil der være bedre held med en Live CD?
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2012 - 00:25 #3
Det ved jeg faktisk ikke. Jeg har også en Linux reader, og der står den kan læse EXT2 og 3. Men der findes også EXT4. Men er det en Linux skulle en Live-CD kunne læse den.
Jeg har en Mint Linux, og den er god til flere ting. I dag var der noget jeg ikke kunne få tilladelse til at slette på min windows HDD. Bootede op på Mint og slettede, og det var det.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
15. november 2012 - 23:30 #4
Hej,

Jeg har fundet ud af at filsystemet er RAW. Jeg har prøvet at boote op med Ubuntu Live-CD'en, men den finder ikke automatisk drevet når jeg sætter det i via USB. Er der en bestemt måde man skal mounte det på eller lignende?