Avatar billede 29720689 Nybegynder
20. november 2012 - 11:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Geninstallering af Mac (Opdateret til OS X Lion)

Hej...

Jeg har et spørgsmål dergår på hvorledes det er muligt at geninstallere min Macbook Pro så den 'sættes tilbage' som når man piller den ud af æsken første gang.

Jeg har 2 diske(CD-rom) liggende i æsken. Jeg har prøvet at isætte den ene og dobbelt klikket på ikonet når det fremkom på desktop. Jeg får nu at vide at jeg ikke kan benytte den pga. jeg har nyere styresyst. kørende???

Jeg står og skal sælge den og vil gerne havde den tomt, hvad jeg også har lovet.

Håber der er en som kan være mig behjælpelig.
På forhånd tak
Avatar billede KHHP Juniormester
20. november 2012 - 11:39 #1
Du skal ikke bruge cd-er til alt fra Mac OS X 10.7 Lion og nyere, da den selv installerer en Recovery HD, som du starter op på og kan geninstallere computeren. Hold Alt/Option-tasten nede på tastaturet når startlyden kommer og vent indtil du kan se alle drev. Vælg recovery hd og lad den starte. Når den er klar kan du vælge om du vil geninstallere systemet, gedanne fra TimeMachine eller lignende.
Avatar billede 29720689 Nybegynder
20. november 2012 - 11:53 #2
Jeg har under opstart forsøgt at holde 'æble/ command' nede sammen med 'R'.

Herved er jeg kommet ind i en menu kaldet 'Mac OS-X Hjælpeprogrammer' med følgende valg muligheder.

- Gendan fra Time Machine - Sikkerhedskopi
- Geninstallere Mac OS X
- Få Hjælp på Internettet
- Diskværktøj

Til disse valg har jeg tidligere i dag forsøgt at vælge (2) 'Geninstallere Mac OS X'.
Herefter beder den om min Apple konto oplysninger og begynder at hente 'Hjælpe komponenter' m.m. Det tog vel 2-3 timer.

Når den efter den tid var færdig med at installere osv. genstartede syst. og åbene lige ind i min gamle bruger :-(

Ikke ligefrem det ønskede resultat.

Nu har jeg gjort som foreskrevet. Holder Alt/Option-tasten nede under opstart. Herefter fremkommer (3) valg muligheder.

- Macintosh HD
- Recovery HD
- Mac OS X Install DVD  (Pt. sidder den omtalte medfølgende DVD i)

Hvilket bør jeg så vælge, så den bliver som 'ny'?
Avatar billede KHHP Juniormester
20. november 2012 - 12:10 #3
Her vælger du recovery hd og så kan du igen vælge Geninstaller Mac OS X. Husk at formatere Macintosh HD fra installationsprogramemt. Ellers for du jo blot dine gamle data med over i den nye installation.
Avatar billede 29720689 Nybegynder
20. november 2012 - 12:13 #4
Okay.., er kun havlt med nu :-/ Hvor og hvornår i forløbet skal jeg formatere min Macintosh HD?

Kan næsten regne ud at det er det som skete tidligere. Må ha' install. ny OS X version men beholdt mine data :-(
Avatar billede 29720689 Nybegynder
20. november 2012 - 12:15 #5
Jeg vælger vel iøvrigt det først foreslået valg omk. formattering/ slet af Macintosh HD kaldet, Format 'Mac OS - Udvidet (Journaled) ikk?
Avatar billede 29720689 Nybegynder
20. november 2012 - 13:49 #6
Okay nu kommer den med følgende meddelelse når jeg vælger 'Geninstaller Mac OS X'

'Kunne ikke finde installeringsoplysninger til denne computer - kontakt AppleCare'
Avatar billede 29720689 Nybegynder
13. maj 2013 - 19:32 #7
Lukker...