Avatar billede kongfjong Nybegynder
22. november 2012 - 14:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Flex, Canvas eller noget tredje?

Hej

Jeg skal lave en form for online/web editor, hvor man kan tegne lidt med fri hånd og flytte forskellige objekter rundt på en foruddefineret flade, men er i tvivl om hvad jeg bør vælge af framework/sprog.

I først omgang er det til PC (Mac og Windows), ikke så meget til tablets/smartphones.

Er der nogen derude med gode erfaringer med det ene eller andet, måske endda erfaringer med flere forskellige muligheder?

Mange tak :)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2012 - 14:47 #1
Jeg lytter lige med, ikk : )

Kender du Raphaël - et JS-grafik-library: http://raphaeljs.com
- fantastisk flot men, såvidt jeg ved, må du selv lave din "editor"..
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2012 - 14:54 #2
Fandt et lille script til at komme igang med (ren canvas):
http://jsfiddle.net/ghostoy/wTmFE/1/  - tegn med musen nede til højre.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2012 - 15:53 #3
Ret lækker implementering: http://zwibbler.com/
- ikke open source, men derfor kan man jo godt lade sig inspirere : )  eller ligefrem købe en licens!
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2012 - 15:53 #4
HTML 5 Canvas & JavaScript
Flex/Flash
Java applet

du skal nok vaelge det som du har skills i
Avatar billede kongfjong Nybegynder
22. november 2012 - 17:25 #5
@T4NK32
Tak for forslagene og inspirationen :) Tror ikke Raphaël er vejen at gå, men det skal undersøges nærmere. Der er lavet rigtig meget fedt med canvas, så det bliver nok mit valg :)

@arne_v :)
Ja det har du ret i. Jeg kan vel godt gemme et "state" af min editor i en database frem for localStorage, hvis jeg nu f.eks. vil dele en tegning mellem flere brugere?
Avatar billede paro Nybegynder
15. december 2012 - 15:26 #6
Jeg lavede selv en gang et lille skoleprojekt, det skulle være en form for haveplanlægnings program til havearkitekter.
Her kunne man flytte rundt på forme osv.

Jeg brugte Windows presentation foundation. Det var super til formålet.

Der er et objekt der hedder TranslateTransform, som kan bruges til at flytte ting. Man skal ikke selv styre sådan noget med hvad der tegnes først osv. det klarer WPF.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2012 - 16:02 #7
Virker det online - i en browser ?
Avatar billede paro Nybegynder
15. december 2012 - 16:06 #8
Nej dette er en applikation. Men WPF findes også til webben, her hedder det bare Silverlight :) Dette har jeg dog ikke leget så meget med, men man kan vist det samme. Jeg har i hvert fald fået noget til at bevæge sig der ret let. Lidt i samme stil som flash.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
29. marts 2013 - 09:54 #9
T4NK32 og arne_v I må gerne lægge et svar :)
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2013 - 17:28 #10
s'gerne : )

Hvad endte det med ?
Avatar billede kongfjong Nybegynder
28. april 2013 - 09:59 #11
Det endte med at jeg brugte Canvas, da mine evner ligger der :)
Avatar billede kongfjong Nybegynder
28. april 2013 - 10:00 #12
Men tror ikke du fik lagt et svar, vidst kun en kommentar? :)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2013 - 08:39 #13
Fixed : )

Kan man se resultatet et sted ?
Avatar billede kongfjong Nybegynder
29. april 2013 - 11:59 #14
Ikke rigtigt for projektet er aldrig kommet online :D