Avatar billede morgel Nybegynder
02. december 2012 - 13:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ingen spænding på fase i loftet

Hej folkens

Jeg har en lampe der skal sættes op. Har testet lampen på et andet stik/udgang der virker og der er ingen problemer med lampen. Mit problem er at lampen ikke virker/lyser når jeg tilslutter den blå ledning til 0 og brund til M1 på det udtag i loftet hvor lampen skal hænge. Der er spænding på M1 men ingen spænding på F(fase). Er godt klar over at jeg ikke skal bruge fase, men jeg tænker at det måske er her at fejlen er, siden lampen ikke virker på det udtag i loftet.

Had gør jeg?

Med venlig hilsen
Mikkel
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. december 2012 - 13:48 #1
Hej.

  At der ikke er spænding på F kan du ikke udlede noget af - det er primært blot for at kunne sløjfe videre i dåsen. Men er du så sikker på at din nul er urdentlig forbundet i lampestedet, hvis du kan se at din tændledning skifter sammen med den kontakt, den er tilsluttet?

De bedste hilsner
Avatar billede morgel Nybegynder
02. december 2012 - 14:10 #2
Hej CRKrogh

spørger du til om jeg er sikker på at forbindelsen mellem kontakten på væggen er ordenligt forbundet med udtaget i loftet? Jeg har haft kontakten ude af væggen og alt ser ud som på en anden kontakt der med sikkerhed virker.

Med venlig hilsen
Mikkel
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. december 2012 - 14:59 #3
Hej Morgel,

Jeg er enig med CRKrogh i at du ikke kan udlede noget af fasen, da den blot bruges til at føre videre sammen med 0 til andre afbrydere/udtag.

Hvis 0-lederen kommer sammen med mellemledningen fra afbryderen, ville jeg starte fejlsøgningen ved afbrydere i væggen, hvor du måler spændingsfaldet mellem 0 og fasen op indgangssiden. Du skal kunne måle et spændingsfald på 230V (+/-).

På lampesiden af afbryderen bliver fasen ført videre som mellemlederen op til lampen, hvor den er monteret i M1.

At du kan måle en spændingsforskel betyder ikke nødvendigvis at alt er i orden - det kan være en skinspænding, hvilket vil vise sig når sætter belastning på (eks. tilslutter pæren): Sæt evt. pæren i en fatning og afisoler ledningerne. Så kan du let teste om 0 og fasen på indgangssiden fungerer korrekt, ved at holde dem på 0 og fase (normalt blå/brun i nyere installationer).

Hvis det fungerer (pæren lyser) må fejlen ligge enten i selve afbryderen eller i kablerne fra afbryderen op til lampeudtaget.

Hvis det ikke fungerer ligger fejlen et sted mellem din tavle og afbryderen i væggen.

PS: For god ordens skyld gør jeg opmærksom på at arbejde med faste installationer (ledningerne i væggen) kun må udføres af en autoriseret elektriker.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2012 - 17:52 #4
Har set en del el installationer i min tid som tømrer, og det er ikke unormalt at den strømførende ledning køres til lampeudtaget og derfra føres ned til  tændingerne og stikkontakterne.
Jeg vil tro at fejlen ligger i et andet lampeudtag, hvor den ene faseledning enten har faldet ud eller er knækket.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. december 2012 - 08:34 #5
@ #3

Enig, faste installationer er generelt ikke fritidsarbejde. Men med lidt forsigtighed kan man godt, som du udemærket beskriver det, udlede, hvor fejlen kan være gemt.

@ #4

Det må nu da vist høre til undtagelserne, at køre fra lampested ned til efbryder og retur til lampestedet med tændledning... Men ja, fasen til afbryderen kommer jo naturligvis enten fra et andet lampested (F) eller direkte fra tavlen.

De bedste hilsner
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2012 - 08:49 #6
#5 Det er der da ikke noget mærkeligt i. Du lægger det i samme kabel.
Da du SKAL bruge fasen til stikkontakten, og du evt har en dobbelt tænding til det nævnte udtag lægges en fem leder kabel  ned til afbryder/stik kontakt.
Sådan har jeg set el installatører gøre det på i de 30 år jeg har været tømrer, så det må være den rigtige måde at gøre det på.
Før gjorde man det i rør hvor man trækkede de fornødne ledninger i.
Mener stadig fejl er i et andet loftudtag.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
03. december 2012 - 13:21 #7
XP  og jpvj
har i det store hele skrevet det korrekte grunden var at man i lampestedet også skulle kunne lave kronelys (en slags fattigmandsdæmpning)
men til løsningen. Sæt lampen på O og M1 (eller M2 hvis der er spænding her) Mål derefter med voltmeter eventuelt hvis du har en snydeprop som du kan skue i fatningen så har du et godt målested (før aldrig en probe ind i fatningen det går altid galt) Lur mig om spændingen ikke forsvinder Hvis ikke må det jo være ved selve pæren men det har du jo testet i en stikkontakt. Hos mig var en tilsvarende fejl en ledning der ikke var kommet med i afbryderkontakten på væggen.
PS: en polsøger er alt for simpelt et værktøj det viser fase ved extremt høj impedans
Avatar billede morgel Nybegynder
09. december 2012 - 20:54 #8
Jeg finder en elektrikker der kan se på det. Tak for råd, -og smid et svar!

Mvh
Mikkel
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2012 - 20:57 #9
svar
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2012 - 20:36 #10
lukketid?