Avatar billede Hopetofind Nybegynder
10. december 2012 - 22:01 Der er 8 kommentarer

FRA Smartphone TIL VGA-projektor - TRÅDLØST ! FRA Smartphone Mobiltelefon Mobil TIL VGA projektor - TRÅDLØST !

Jeg skal bruge det til at vise powerpoints, samt lyd- og videofiler.

Hvis nogen har en løsning, ønsker jeg tillige at vide om løsningen er afhængig af den konkrete smartphone - Jeg har nemlig ikke købt endnu (vakler mellem Iphone5 og SamsungGalaxySIII4G).

ps. Har besøgt en Apple-butik, og de har ikke noget der kan få det til at fungere trådløst.

(pps. Jeg har skrevet både "smartphone, mobiltelefon og mobil" i håb om at matche eventuelle hjælperes søgninger bedre - måske ikke helt så "clever" som jeg forestiller mig *S*)

Mvh. Henrik.
Avatar billede ntholm Nybegynder
11. december 2012 - 08:43 #1
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre... endnu..

Jeg har aldrig hørt om eller set en projektor som kunne skifte til en trådløs kilde.. Eller en enhed/mobil som kunne sende et trådløst skærm-signal.

Mit bedste bud er en eller anden windows8 phone + remote desktop fra computeren hvortil projektoren er tilsluttet vha. internettet.

Det andet findes ikke.. ;-) (så vidt jeg ved! please enlighten me)
Avatar billede Hopetofind Nybegynder
11. december 2012 - 15:38 #2
Jeg forstod ikke følgende:  "remote desktop fra computeren" ??
Avatar billede Hopetofind Nybegynder
11. december 2012 - 15:48 #3
Et supplerende spørgsmål:

For nuværende bruger jeg min laptop når jeg viser powerpoints via projektor. Jeg har så en lille fiks remotecontrol/fjernstyring til computeren. På den måde kan jeg bevæge mig frit rundt, og stadig skifte slides!

Hvis jeg nu tilslutter en smartphone til projektoren, ved hjælp at et kabel. ER DER MÅSKE EN LØSNING SÅ JEG KAN FJERNBETJENE MOBILEN ???  På denne måde ville jeg slippe for at medbringe min bærbare pc, men alligevel have frihed til at bevæge mig rundt i lokalet når jeg viser slides.
Avatar billede ntholm Nybegynder
12. december 2012 - 11:53 #4
Windows har en funktion der hedder "remote desktop" eller "forbindelse til fjernskrivebord". F.eks kunne jeg tilgå din computer i et vindue på min egen skærm, hvis du gav mig adgang via remote desktop (der findes også andre lignende programmer, men i windows 7 og 8 er det indbygget).

Jeg ved ikke om windows 8 til phone har det.. men det tænker jeg da - og så kunne du tilgå din pc fra din mobil via internettet.
Det er nok en lidt halvdyr løsning..

Til dit spørgsmål om fjernbetjening af din mobil via computer og din stick - så nej, det vil jeg ikke tro.

Kan det lade sig gøre? måske, alt efter hvilken mobil/styresystem du har kan det være at der er nogle som har lavet en app der kan dette.. jeg ville nok ikke regne med det. Har du googlet det?

Hvad skal du bruge til undervisningen som mobilen, men ikke computeren kan klare? Normalt tilslutter den mobilen som en harddisk hvis du bare sætter stikket i til computeren - så kan du overføre filerne.
Avatar billede ntholm Nybegynder
12. december 2012 - 12:03 #5
Der findes nogle programmer til android og windows phone så du lave output til monitor. Men det kræver MEGET af din telefon, så det er ikke sikkert det kommer til at køre så godt.

Android phones;
http://stackoverflow.com/questions/4180675/how-do-i-output-to-monitor-from-android-device

http://www.techrepublic.com/blog/app-builder/project-your-android-phones-screen-onto-a-larger-display/1168

Windows phone:
http://www.addictivetips.com/mobile/capture-your-windows-phone-7-screen-on-your-computer/
Avatar billede Hopetofind Nybegynder
13. december 2012 - 01:33 #6
Allerførst: Tak til ntholm for dine forslag!
Resumé: Det handler om præsentation på storskærm, via projektor (der kun tager analogt signal)!
ntholm har helt ret: Det jeg kan med smarphone, det kan jeg allerede med min laptop.
Men MÅLET er at lade min laptop blive derhjemme, og nøjes med at bruge mobiltelefonen ved præsentationer! Jeg ved det kan gøres ved en kablet forbindelse mellem mobilen og projektoren (kræver kun et lille adaptorkabel). Men ...
1. VILLE ØNSKE DET KUNNE FOREGÅ TRÅDLØST, mellem mobiltelefon og projektor, men det lyder ikke som en mulighed (min lokale IT pusher fortalte mig dog forleden at der kunne være en mulighed hvis projektoren understøtter DLNA - men det gør en VGA-projektor næppe). Så, hvis jeg IKKE kan kommunikere trådløst, så må jeg jo forbinde mobil og projektor med kabel! ... og det bringer os til ...
2. Mobilen er koblet til projektoren med et kabel. HVORDAN KAN JEG NU FJERNSTYRE MOBILEN? (den lokale IT-wizard tænker der måske kan være en mulighed med en "presenter" der connecter med mobiltelefonen via bluetooth). Kommentarer eller andre bud ??

Uddybende spørgsmål til ntholm's seneste indlæg:
A. Du skriver "programmer til mobil, som kan lave OUTPUT TIL MONITOR".
men HVAD BETYDER DET MON ??  (husk jeg ikke er IT-haj *S*).
B. Er det faktisk noget der gør at mobilen kan sende et trådløst skærm-signal ??? ( jfr. dit første bidrag, d. 11 dec)
C. Kræver det måske noget bestemt af modtagerenheden? (måske det netop fordrer at modtageren understøtter DLNA!?).

Hilsen Henrik.
Avatar billede ntholm Nybegynder
13. december 2012 - 09:30 #7
Hej Henrik

Hvis jeres monitor normalt kan tilsluttes en computer med VGA stikket (blåt) - så tager den også digital.

DLNA er f.eks hvis du abonnerer på "video on demand" eller "Telepresence Meetings" - hvor ens hardware så er sat op med en extern server - så nej. Det kan være at der er en virksomhed derude et sted, som har lavet det du vil ha - og har brugt DLNA til det (og så koster det). Det er ikke noget du selv kan sætte op.

Ja der findes åbenbart software til at sende et trådløst skærmsignal. Men så går signalet fra mobil -> internet via. 3g el 4g netværket -> computer med tilsluttet projektor - og det er den eneste måde hvorpå det kan lade sig gøre lige nu fra din telefon.

En smartphone er stadig en mobiltelefon og ikke en computer. Hvis du køber Nokia Lumia 920 så nærmer du dig.. Men der går nok nogle år inden trådløse grafikkort bliver fast inventar i smartphones ;-) Jeg ville nok heller ikke bestræbe mig på, at få din stick til at virke sammen med din telefon.

Her kan du få en Wireless VGA transmitter. Så kan du sætte en antenne på stikket som går ind i projektoren - og en antenne i din computer - som du kan styre vha. remote desktop.
http://www.ramelectronics.net/product.aspx?zpid=2207
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
02. januar 2013 - 17:31 #8
Hvis du ikke er bange for at lægge penge i det, så findes der f.eks. Apple TV

http://www.apple-tv.dk/hvad-er-apple-tv

Den kan streame hvad der sker på en ipad / ipod / iphone, men det er jo så HDMI og kræver derfor en adapter til VGA

og så ender det nok med at fylde det samme som en bærbar computer og koste en krig