Avatar billede lillekiller Nybegynder
12. december 2012 - 17:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

usb til lpt printer

Er det muligt at bruge et konverter kabel fra usb stik på computeren til en lpt printer ? problemet er konkorde som ligger på en gammel Win 98 pc, jeg har lagt konkorde ind på lidt nyere win xp computer, men der er ikke lpt udgang. Har prøvet den kommando i dos promt,som skulle virke med usb printer. Syntes ikke det virker.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2012 - 17:28 #1
et kabel?
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-to-Parallel-Link
180kr, og den ged er barberet...
Avatar billede lillekiller Nybegynder
12. december 2012 - 17:55 #2
Ja tænkte om sådan kabel kunne virke til udskrivning . Programmet kører jo dos
Avatar billede RogerWilco Seniormester
12. december 2012 - 18:07 #3
Hvis du har en almindelig USB-printer på pc'en, kan du bare sætte den op til også at udskrive hvad der sendes til LPT1.
Åbn printerdriver og vælg fanebladet Porte, sæt kryds i feltet Printergruppering, og sæt så kryds ved LPT1 samtidig med det kryds der allerede er ud for USB-printeren.
Det samme kan gøres, hvis det i stedet er en netværksprinter.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2012 - 18:15 #4
programmet er jo nok (i dos) skrevet til at adressere lpt-porten direkte, og så vil et usb/lpt kabel næppe virke.
#3's løsning er nok bedre (og langt billigere)...
Avatar billede lillekiller Nybegynder
12. december 2012 - 19:13 #5
jo tak men printeren er en gammel lpt og konkorde virker ikke med usb printere, så derfor tænkte jeg sådan kabel med usb i den ende til computer og så lpt i den til lpt printeren,
spørgsmålet er så om den kan finde ud af at udskrive sådan´.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2012 - 19:21 #6
prøv nu lige #3's løsning først.
Avatar billede lillekiller Nybegynder
12. december 2012 - 21:01 #7
Okay, men jeg skal jo have sat printeren(lpt) til den lidt nyere pc ,kun med usb så derfor skal jeg have købt sådan er kabel med usb til lpt :)så kan jeg prøve 3 forslag:)
Tak indtil videre .
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2012 - 09:42 #8
Når nu vi er ude i sådanne spekulationer, hvorfor så ikke købe en parallelport til din PC - et parallel i/o kort koster ikke alverden, og giver den "rene" LPT løsning: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netkort.aspx?q=parallel

Du skal bare lige finde ud af om du har plads til et fuld/halvhøjde kort, og hvilken "Bus" du har på bundkortet...

Den duer selvfølgelig ikke hvis det er en bærbar PC du har...

Tricket med #3 er, som der står skrevet, kun virkende på en USB printer - og iøvrigt kun hvis denne forstår den ASCII (tekst) kommunikation der sendes til den... - det kræver som regel at USB-printeren kan forstå PCL eller PostScript printersprogene.
Avatar billede lillekiller Nybegynder
13. december 2012 - 10:41 #9
Det parallelport kort lyder fornuftigt. Det er en stationær pc, og kortet kan godt være der. Så er spørgsmålet bare om den kan forstå PostScript printersprogene med sådan et kort. Når konkorde kører i dos.
Vh Ole
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2012 - 11:14 #10
Hvis printeren har været brugt tidligere, vil det ikke være noget problem. Du genskaber jo bare den opsætning du tidligere har brugt.

Det springende punkt er at finde det rigtige kort - er det en nogenlunde standardiseret PC, har den nok PCI-Ekspress slot, og er den lidt ældre, har den sikkert også en af de "rene" PCI slot.
Avatar billede lillekiller Nybegynder
13. december 2012 - 11:23 #11
Jep, det skal være et alm pci kort, computeren er en lidt ældre amd 6000+ og kører kun med pci-e på skærmkortet.
Jeg vender tilbage når jeg har fået prøvet det. Tak for jeres hjælp foreløbig.
Vh ole
Avatar billede lillekiller Nybegynder
09. marts 2013 - 11:31 #12
Nå fik det ikke rigtigt til at virke, og har ikke haft så meget tid til at rode med problemet.
jeg lukker spørgsmålet og deler points ud.
Tak for jeres hjælp.
Avatar billede lillekiller Nybegynder
09. marts 2013 - 11:32 #13
Tror i skal smide et svar, kan ikke lige se jeg kan acceptere og dele points ud nu.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. marts 2013 - 13:52 #14
Jeg springer over, tak...
Avatar billede lillekiller Nybegynder
11. april 2013 - 17:55 #15
Andre der vil have points ?
ellers lukker jeg spørgsmålet snart.
Vh Ole
Avatar billede lillekiller Nybegynder
26. april 2013 - 14:43 #16
Jeg lukker ! Tak for hjælpen :)