Avatar billede belchuke Praktikant
23. december 2012 - 11:05 Der er 13 kommentarer

Mangler 200 GB på min harddisk

Hej. Jeg har købt en stationær computer for ca. 2 mdr. siden. Der skulle være 455 GB på D drevet og 110 GB på mit os-drev. Jeg har indlagt spil og filer for ca. 120 GB, men nu viser oversigten at jeg kun har ca. 110 GB tilbage. Jeg har fragtmenteret, lavet oprydninger og slettet små programmer, men det hjælper ikke. Jeg har Windows 7. Er der nogen som ved hvor alt min plads er?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2012 - 11:41 #1
Nu går der også plads til selve driften af systemet - bruger du at sætte din PC i dvale eller standby, ligger der nogle store filer i roden af C: drevet. Servicepacks, opdateringer, hotfixes, og hvad der ellers installeres af windows update, filer du henter på internettet, internet browseren o.s.v. efterlader også filer i systemet - og det er langt de færreste af disse du kan slette/slippe af med.

Ydermere kan du på win7 køre nogle systemgendannelses rutiner, der dels gemmer gamle systemfiler - og evt. også gamle udgaver af dine egne dokumenter.

Mange præ-installerde PC´ere kommer med indbygget "Rescue/Recovery" programmer, der ligeledes automatisk tager backup af systemet.

Og så videre og så videre....- men dan dig et godt overblik over, hvilke mapper på systemet der indeholder meget data med et gratisprogram som http://download.cnet.com/TreeSize-Free/3000-2248_4-11653027.html (der findes mange til formålet - nævnte er bare sakset ud af en tilfældig google søgning). Når du opdager hvilke mapper der ligger meget data i, så skriv tilbage - så er det relativ simpelt at finde ud af hvad det kommer af, og om der kan gøres noget ved det.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2012 - 12:33 #2
Hej og velkommen til.
Er din pc sat til at vise alle skjulte filer og mapper?
Det skal den være, da du ellers ikke kan få det fulde overblik.
Jeg er enig i at det sagtens kan være noget backup/recovery som tager den plads du ikke kan se.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2012 - 12:35 #3
Har ikke prøvet treeSize, så jeg ved ikke om den automatisk åbner for skjulte filer og mapper. Hvis ikke den gør det, er du nødt til at gøre dit i dine mappeindstillinger (vil jeg tro det også er i win7)
Avatar billede Blueeyez Mester
23. december 2012 - 12:37 #4
Jeg kunne forestille mig at det er systemgendannelse der bruger kapaciteten :)
Avatar billede belchuke Praktikant
23. december 2012 - 12:58 #5
Jeg har nu kørt programmet, og kan stadig se at jeg har brugt 120 GB af mine 455, men at jeg har 113 GB tilbage? Jeg tror også på at der ligger en eller flere backups et eller andet sted, men jeg kan ikke finde dem.
Avatar billede Blueeyez Mester
23. december 2012 - 13:11 #6
#5 Kører selc XP så kan ikke lige guide dig til systemgendannelse.. men er sikker på en anden kan :)

En anden ting er at du IKKE skal smide svar.. Hvis du læser så er svar egnet til dem der giver dig løsningen...
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2012 - 14:42 #7
#6 Hvis du mener det er det han har brug for er stien her i Windows 7. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Systemgendannelse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2012 - 15:35 #8
Hvordan ser du, hvad der er forbrugt, og hvad der er total? - det kunne jo også være en simpel regnefejl, ud fra at du kun ser hvad der er tilbage på C: drevet, men glemmer dit D: drev?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. december 2012 - 15:56 #9
Fjern alle gendannelsespunkter bortset fra det seneste!
http://gratisupload.dk/vis_billede/689190/
Avatar billede belchuke Praktikant
24. december 2012 - 10:34 #10
Hej Ole og i andre. Jeg går ind under Computer ( i gamle dage min computer). Her kan jeg se hvad jeg har tilbage af plads og det er her jeg kan se at der blot er 113 GB tilbage på mit D drev ud af 455 GB. Det skulle betyde, at jeg har brugt mere end 300 GB, men når jeg går ind for at få et overblik over mine programmer, så har jeg blot programmer for 120 GB!! (og det er uanset hvordan jeg prøver at finde programmerne frem) Jeg har sat maskinen til at vise mine skjulte mapper og filer, så det er ikke her problemet ligger. Jeg har dog en mistanke om, at der skjuler sig en eller flere backups eller recoverys som jeg ikke kan finde. Nogen forslag?
Avatar billede Blueeyez Mester
24. december 2012 - 11:02 #11
#10 Der er systemgendannelse på begge harddiske og derfor kan det hele være på det ene drev... Du kan gå ind på harddisken, markere alle mapper/filer med ctral + a og så højreklik på et af elementerne og klik på egenskaber og derved får du den totale størrelse (kan tage tid for den at beregne)... på denne måde kan du "spore" hvor de mange GB er.. hvis du ikke kan se dem her vil jeg påpege det fortsat kan være systemgendannelsespunkter der sluger pladsen..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. december 2012 - 13:09 #12
Så vi snakker faktisk primært D: drevet - så er der knap så mange muligheder.

Den letteste jeg kender er at hente programmet CCleaner ccleaner.com - og så få det til at rydde op. Det kigger netop efter skjulte filer m.m. - og har et behandlingsområde for systemgendannelse.
16. januar 2013 - 20:34 #13
(Hvad endte denne tråd med ?)