Avatar billede Kongerslev_dk Novice
12. januar 2013 - 13:09 Der er 5 kommentarer

Udtræk fra .dat eller .txt filer med varierende indholdsstruktur

Hej
Jeg har mange enkelt filer med transaktions data, hver fil indeholder en record/linie med minimum disse oplysninger som jeg gerne vil have trukket ud så jeg kan bruge dem i et regneark.
Date=<her følger en dato i formatet xxxx-xx-xx>
Total=<her følger et tal repræsenteret med minimum 3 cifre>

Hver oplysning er adskilt med tegnet &

Jeg kan også samle alle filerne til en fil med mange linier hvis det gør gennemløbet nemmere.

Hvordan gør jeg nemmest det?
Kan det evt. gøres direkte i excel som en makro eller lignende?

Jeg glæder mig til at høre hvordan det kan løses.

Mvh. Jens Peter

Eksempel på en hel linie:
Date=2012-08-01&Time=11%3A29%3A02&SalesPersonKey=1&SalesPerson=Pernille%20Kongerslev&Item1Description=h%C3%A5rpynt%203%20stk.&Item1Qty=1.000000&Item1Code=s3&Item1Discount=0.000000&Item1TaxRate=25.000000%2F0.000000%2F0&Item1TaxName=Moms&Item1UnitValue=1000&ItemCount=1&SubTotal=1000&TaxAmount1=200&TaxAmount2=0&TaxAmount3=0&IsTaxInclusive=1&Total=1000&CouponSavings=0&Status=1&PayCount=1&PaymentMethod1=1&AmountTendered1=10000&PaymentRef1=&ChangeGiven=9000
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2013 - 13:44 #1
Det skulle nok være muligt via en makro i Excel.
Behersker du VBA?

og så velkommen til Eksperten..
Avatar billede Kongerslev_dk Novice
12. januar 2013 - 13:47 #2
Hej supertekst

Nej det gør jeg desværre ikke :-(

Mvh.
Jens Peter
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2013 - 14:02 #3
Prøv at sende et eksempel på råfilen og det ønskede udtræk sådan som det skal se ud i Excel.

Hvilken Office-version anvender du? Anvender selv 2007.

@-adresse under min profil.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. januar 2013 - 13:45 #4
Rem Indtil videre aktiveres kode med Alt+F8 / Afspil makroen opDelingAfDat

Dim sti As String, filnavn As String, linje As String, tabel As Variant
Dim række As Long
Public Sub opdelingAfDat()
    sti = ActiveWorkbook.Path
    række = 2                                      'overskrift i række 1

    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set f = fs.GetFolder(sti)
    Set fc = f.Files

Rem traverser den aktuelle mappe - find filer med extension .dat
    For Each f1 In fc
        filnavn = LCase(f1.Name)
        If LCase(Right(filnavn, 4)) = ".dat" Then
            udtrækFraDat filnavn
        End If
    Next

    MsgBox "Gennemløb afsluttet"
End Sub
Private Sub udtrækFraDat(filnavn)
Dim parts As String
    Open sti & "\" & filnavn For Input As #1
    While Not EOF(1)
        Input #1, linje
        tabel = Split(linje, "&")

        For parts = 0 To UBound(tabel)
            del = tabel(parts)

            If InStr(del, "Date") = 1 Then
                Range("A" & række) = Mid(del, 6)        'dato
            Else
                If InStr(del, "Total") = 1 Then
                    Range("B" & række) = Mid(del, 7)    'total
                    række = række + 1
                End If
        Next
    Wend
    Close #1
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
01. marts 2013 - 11:44 #5
Kunne det anvendes?