Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
22. januar 2013 - 22:17 Der er 8 kommentarer

Apple airport extreme - DHCP eller Bridge?

Jeg ville i dag opsætte mit private netværk vha.  en Apple Airport extreme. Min andelsforening har fibernet og når jeg sætter Airporten i stikket, indstiller den sig selv til Bridge, og benytter foreningens fælles router til at dele IP'er ud til alle mine devices.
Jeg havde selv forestillet mig at jeg ville sætte et internt net op vha. DHCP på airporten, og så have en IP ud fra hjemmet.
Jeg kan ikke få lov at sætte "DHCP Only" Den skriver:
"Invalid value
Sharing a range of IP addresses using DHCP Only requires manually configuring your WAN IP address. If your ISP gives you a range of static IP addresses, you should manually configure your base station with the first IP address and distribute the rest via DHCP."

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg sætter det op?! hvem kan hjælpe.
Desuden er jeg blevet i tvivl - Er der en fordel at have den i Bridge i stedet for DHCP? vil det være et hurtigere netværk? Så vidt jeg ved, er der firewall og det hele på den fælles router, så rent sikkerhedsmæssigt, det sikkert fint nok med bridge...
Hvad nu hvis jeg sætter mig netværksprinter til - vil de andre i foreningen så kunne se den? og vil de kunne se min computer?

Jeg håber nogen kan rådgive mig - gerne både pro/cons for begge setups.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. januar 2013 - 10:10 #1
Hej.

  Jeg vil umiddelbart mene, at den bedste måde at gøre det på er:
1. Din AirPort skal køre som router.
2. Kablet fra antenneforeningen går i WAN-porten.
3. Lad den få en "WAN-adresse" fra antenneforeningens DHCP.
4. Lad AirPort'en uddele "interne" adresser fra et andet klasse-C net til dine egne enheder.

På den måde er dit eget net adskilt fra antenneforeningens.

En bridge videre-formidler et netværk; DHCP er blot en komponent, der uddeler IP-adresser.

De bedste hilsner
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
23. januar 2013 - 11:25 #2
Når du skriver klasse-C net? mener du så en anden serie af IP'er? foreningens ip'er hedder 10.0.2.X skal jeg i stedet sætte den til 192.168.1.x?
Så er mit næste spørgsmål - hvordan ændre jeg det? jeg kan kun få lov at ændre det sidste af de fire cifre i IP-nummeret.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. januar 2013 - 11:34 #3
Helt rigtigt med IP-segmenterne, de er begge klasse C.

Hvis din AirPort opfører sig som router, må du også have et punkt, der hedder DHCP. Det er her, du fortæller den, at den skal uddele IP-adresser fra 192.168.1.0 med en subnet mask der så kunne være 255.255.255.0 på LAN-siden.
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
23. januar 2013 - 11:44 #4
Ja, det kan jeg også - men den er låst til det segment, der bruges i foreningens router. Jeg kan ændre på det sidste tal i ip-nummeret, men ikke hele nummeret....?!
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
23. januar 2013 - 11:47 #5
Dette billede er ikke fra mit setup, da jeg er på job lige nu - MEN - det ser sådan ud. http://www.macobserver.com/imgs/tmo_articles/20120522_staticiptutorial_4.jpg

10.1.10 er skraveret, og det sidste tal kan ændres. dette gælder både for "fra" og "til" ip-nummer.
Avatar billede hea_dk Nybegynder
24. januar 2013 - 10:11 #6
hey
når du du køre nat med din router anbefaler jeg meget du ikke bruger 10.x.x.x men mere 172.16-32.x.x eller 192.168.x.x for ikke at komme til at ramme på it isssue vis du foreksempel skal spille på din nabo minecraft server

VH Hea

p.s. jeg vil personlight anbefale dhcp og siddebag nat og ikke bruge bridg specielt vis man ikke har 110% styr på hvad man laver :)
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
24. januar 2013 - 14:28 #7
Mit problem er - at jeg ikke kan få lov at ændre på ip-serierne. den låser til den nuværende routers ip-serie, og så kan jeg kun ændre på det sidste tal.

Skal jeg sætte den op uden WAN tilsluttet?
Avatar billede hea_dk Nybegynder
25. januar 2013 - 09:05 #8
hey

hvad mugligeheder har du under "router mode" ?
har du en hvor der står nået med "nat" i ?