Avatar billede TheBonden Novice
30. januar 2013 - 00:07 Der er 3 kommentarer

win server 2008 opsætning to netkort og domainecontroler dhcp med mere

hej alle bruger

jeg har et lille prosjekt med en server for at se om man kan den jeg tinger på at lave til en forening

jeg har ikke rodet med server før og har ikke programeret men er rimlig skrap i windows bruger systemer

jeg har en maskine som køre windows server 2008
jeg læger et bildet med hvor dan jeg godt vil sætte det op

mit problem er at server skal være server på netkort 1 (Indside) og på netkort 2 (outside) skal være en admenlig maskine

vi har adgang til 2 net printer på outside netkorte og internet
og på indside skal der være domaine og filserver og DHCP server medmere moske DNS hvis det er nøvendigt

det der er mit problem er at vi ikke må have en server på nette der hvor vi holder til..

men vi har 4 stk video edit maskiner og nogle ander pcer til textbehanling og surf..

det spørsmål der skal løses er domaine control opsætning,og DHCP server opsætning så den kun er på et netkort...

Skitse over netværket er her jeg opdater det i morgen efter 4 så har jeg ip adressser med mere

https://www.dropbox.com/s/moxjxpple56kziw/Server%20ops%C3%A6tning1.jpg

tuse tak for hjælpen
håber det er fårstårligt
Avatar billede JonL Nybegynder
30. januar 2013 - 01:27 #1
Et par hurtige kommentarer inden sengen kalder.

Det lyder som en meget stor mundfuld som du har gang i her :-P

Det lyder også som et unødigt kompliceret og potentielt ustabilt setup.

- Brug en almindelig router mellem internt og eksternt netværk.
Det vil fjerne 90% af de potentielle problemer som du kommer til at opleve og kan fås for nogle få hundrede kroner for en almindelig router - tilmed med WiFi.

- Den eksterne DHCP vil automatisk konfigurere ydersiden af routeren. Du skal blot sikre dig at indersiden ikke benytter samme IP range (f.eks. 192.168.1.0)

- Brug kun et enkelt netkort i serveren (til indersiden).
Jeg kan skrive et par sider med argumenter for hvorfor at det er dårlig praksis og svært at sætte korrekt op. Det vil jeg ikke bevæge mig ind på.

- Når DomainController og DNS virker på din server, kan du deaktivere DHCP i routeren og derefter konfigurere DHCP på serveren i stedet.

- Du kan - når det hele spiller - oprette de eksterne printere som netværksprintere på serveren. På den måde kan du dele den på dit interne netværk.

P.S. DNSServer er STRENGT nødvendigt for dit domæne og klienterne MÅ IKKE benytte "en ekstra, ekstern dns server" - de må udelukkende være konfigureret til at bruge DNS serveren i dit AD.

Lad os kigge på din tegning med opdaterede info - det bringer måske noget nyt.
Avatar billede TheBonden Novice
30. januar 2013 - 18:33 #2
tak for det
jeg er med på at det bliver stabilt men hvor dan kommer jeg så til netwærks printerne hvis der er ruter imelem server og internette og printer

jeg har glemt at skrive ip adresserne ned det må jeg fixe i morgen

kommer med mere opdate i morgen
Avatar billede TheBonden Novice
31. januar 2013 - 18:50 #3
så er der updater bille på samme link