Avatar billede cblcbl Juniormester
02. februar 2013 - 10:27 Der er 14 kommentarer

Web application GUI à la java og C#

Hej,
Jeg vil gerne lave en webapp, der har nogle kontroller som man kan finde i java og C#, fx textArea, treeview, properties grid og faneblade.

Jeg har også brug for at kunne afspille lyd, dvs. play,pause and stop, replay.

Hvordan skal jeg gøre det? HTML5 + javascript eller flash?

Kender I nogle javascript biblioteker der tilbyder disse controls?

Nogen siger at flash er død??

Mvh
Claus
Avatar billede keysersoze Guru
02. februar 2013 - 10:51 #1
HTML slipper du i hvert fald ikke uden om og hvis du så inkluderer jQuery er du et godt stykke ad vejen - jQuery har deres egne kontroller i jQueryUI men derudover findes der en ekstrem mængde på nettet du kan søge efter.
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2013 - 14:16 #2
<ole>

Det kommer meget an på, hvad du skal lave, og hvor komplekst det er. jQuery kan anvendes, men det er et udpræget 'lightweight' library - fint til 'cowboy-kode', men ikke særlig hensigtsmæssigt i forbindelse med design patterns som f.eks. MVC.

Er det en decideret webapp, du vil lave, bør du nok hovedsagelig koncentrere dig om en god og robust opbygning af logikken. Så kan du altid senere hen vælge den 'sminke', du vil smøre i hovedet på din app (udseendet og funktionen af dine kontroller).

Derfor vil det nok være mest hensigtsmæssigt at vælge library udfra strukturen. Der er adskillige forskellige at vælge imellem, og valget bør falde på det library, der passer bedst til ens kodevaner - og i anden omgang det, der har den bedste dokumentation.

For det meste er det sådan, at de libraries, der er bedst til struktur/patterns sjældent indeholder ret meget GUI - og omvendt. En undtagelse er dog YUI, som er skrevet af Yahoo's udviklere til professionelt brug.

Det er nok det bedste, jeg kender, når det gælder struktureret kode og design patterns, dog knap så udbredt som jQuery. Men det er jo med script libraries som med neglesvamp ... fordi det er udbredt, behøver det ikke være attraktivt  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2013 - 02:26 #3
Hvad skal der vaere server side?

Nogen server side frameworks vil tage valget for dig. ASP.NET web forms og JSF er eksempler paa dette.
Avatar billede cblcbl Juniormester
03. februar 2013 - 08:23 #4
Hej alle,
Tak for jeres input.
Jeg uddyber gerne.
Planen er at lave en applikation der kører i en browser.
Det er til sprogundervisning.
Den skal indeholde en fransk tekst i en form for JtextArea kontrol, så skal man kunne klikke på et ord, så får man til venstre for teksten, en oversættelse af ordet til dansk, samt informationer om grammatik, hvilken ordgruppe ordet tilhører etc. Yderligere skal man kunne klikke på et ord i den franske tekst, mens man holder CTRL tasten nede, og så skal der afspilles en lydfil, som er en skuespiller der læser ordet op på fransk. derved kan man lære den korrekte udtale.
jeg har tidligere haft sådan et program lavet i visual basic, men vil gerne lave et tilsvarende der kan afvikles i en browser. Da, det er nemmere at distribuere til skoler og private der ønsker at lære sprog.
p.s. jeg afventer lige og ser om der komme flere indlæg, inden jeg giver point. p.t. synes jeg olebole har givet det mest fyldestgørende svar.
p.p.s i bund og grund vil jeg jo bare flytte en windows app over i browseren. Jeg har set Chrome NaCl, men kan ikke finde noget GUI toolkit til den, udover QT, men NaCl QT port, kører ikke under windows skriver de.
Gode ideer er velkomne.

mvh

Claus
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2013 - 15:33 #5
Hvis du kan lide JTextArea hvorfor saa ikke en Java applet?
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2013 - 17:51 #6
@Arne: Hvad med GWT? Kører det ikke også på Java - og tilbyder GUI-kontroller? Jeg absolut ikke stiv i Java, men ved at du deler DNA med den hvide haj på det område  =)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2013 - 18:24 #7
GWT kunne ogsaa vaere en mulighed.

Med GWT skriver man sin applikation i Java med brug af GWT framework og saa oversaetter GWT compileren det til JavaScript.
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2013 - 19:18 #8
Okay, så havde jeg forstået det rigtigt, tak  =)

For en del år siden 'havde jeg en periode' med en betaversion af et frontend framework ved navn Bindows (skrevet af Erik Arvidsson som en viderførelse/sublimering af hans WebFX).

Jeg ved ikke, om det stadig eksisterer og vedligeholdes, men det var på mange måder konstrueret ret fornuftigt. Nok det frontend framework for GUI, jeg har set, som kommer tættest på MVC. Samtidig havde det ret gode muligheder for at kommunikere med webservices
Avatar billede cblcbl Juniormester
17. februar 2013 - 21:01 #9
HEjsa,
Tak for jeres input. Olebole vinder, jeg synes han svar er bedst.
Avatar billede cblcbl Juniormester
17. februar 2013 - 21:03 #10
mm
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2013 - 21:37 #11
Ellers tak, jeg samler ikke point. Arne bør lægge et svar i stedet  =)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2013 - 17:24 #12
Jeg synes ikke rigtig at jeg har bidraget med meget her.
Avatar billede cblcbl Juniormester
05. juni 2013 - 18:07 #13
super
Avatar billede cblcbl Juniormester
05. juni 2013 - 18:09 #14
JEg har lige brug for lidt hjælp her.

jeg kan bare ikke rumme, hvordan man accepterer et svar inde på dette forum.

Lige nu er det kun mine egne indlæg jeg kan acceptere som svar.
min hjerne vender bare andersledes end den udvikler som har lavet dette site. Jeg synes bare det virker så ulogisk.
hvad skal jeg gøre for at acceptere olebole's svar?
mvh
Claus