Avatar billede NKirken Nybegynder
08. februar 2013 - 21:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Begynderspg. til egenproduktion af simpel hjemmeside

Hej eksperter,

Jeg håber dette er den rigtige kategori, ellers er I meget velkomne til at rette mig!

En kammerat og jeg har en mindre forretningsidé i søen, og skal i den forbindelse have en meget simpel hjemmeside på benene. Hjemmesidens funktion er meget simpel, da folk skal kunne downloade (eller få tilsendt) 3-4 forskellige pdf filer, efter indtastning af nogle oplysninger.

Da vi er unge fattige studerende, da er tid og ikke penge vores største ressource. Jeg håber derfor at en sådan hjemmeside samt systemet bag, muligvis kunne være noget jeg vil kunne læse mig til at kunne lave.

Følgende spørgsmål er derfor til jer:

1.    Hvor omfattende er det at opnå færdighederne til dette, (næsten) fra scratch?
2.    Hvilke "sprog" bør anvendes til dette? Altså hvad skal jeg læse op på? (Evt. litteratur/film vedr. dette?)
3.    Hvad vil I tro det vil koste at få eksterne til at lave dette arbejde?

På forhånd mange tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2013 - 21:27 #1
re 1)

Hvis I ikke kan programmer idag vil jeg sige:

fungerende loesning - 100-200 timer paa at laere og 10-20 paa at lave

god loesning - 1000-2000 timer paa at laere og 10-20 paa at lave

re 2)

Det kan laves i mange sprog. PHP og MySQL er ikke bedre end saa meget andet, men udvalget og priser for web hoteller er attraktiv.

re 3)

Stort firma - laver ikke den slags

Dygtig freelancer - maaske 20000 kr.

Tilfaeldig gymnasieelev - naesten ingenting, men sitet er sikkert hacket i loebet af et par timer
Avatar billede NKirken Nybegynder
08. februar 2013 - 21:43 #2
Hej Arne og mange tak for hurtigt svar, sætter vi stor pris på.

Kræver programmering med PHP og MySQL nogle omkostningstunge programmer, eller kan dette klares med gratisprogrammer?

Kender du til noget litteratur som kan anbefales?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2013 - 21:48 #3
PHP og MySQL kan faaes helt gratis.

De fleste udviklings vaerktoejer er ogsaa gratis.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2013 - 21:49 #4
Jeg har ikke noget godt bud paa boeger.
Avatar billede bommerskald Nybegynder
08. februar 2013 - 21:56 #5
Gad vide om løsningen på hjemmesiden er så simpel, at man bare kan brug en template, som på f. eks. wix.com eller lign. side. Det vil da være en nem og billig løsning :-)
Avatar billede sluttge Nybegynder
08. februar 2013 - 21:58 #6
Jeg vil anbefale W3 schools - http://www.w3schools.com/

Der er begynderkurser i alt hvad der rør sig på nettet..

php - er ganske glimrende at starte med, i kombi med CSS

man kan altid putte lidt ajax ind.
Avatar billede NKirken Nybegynder
08. februar 2013 - 22:30 #7
Tak for kommentarene.

Det tætteste jeg kan finde på en hjemmeside med de tænkte funktioner er bookboons system til download der økonomi kompendier. Eksempelvis http://bookboon.com/dk/studieboeger/okonomi/mikrooekonomi. Hjemmesiden skal ikke indeholde andet end funktionen med indtastning af oplysning og download.

@bommerskald: kender du til templates som vil kunne favne dette?

@sluttge: tak for det! Vil helt klart give hjemmesiden et forsøg.
Avatar billede serverin Praktikant
08. februar 2013 - 23:19 #8
Synes det arne_v skriver er en negativ generalisering.

De PD filer i skal bruge er det nogle der generes på siden ud fra de oplysninger brugeren giver eller er det nogle i har lavet på forhånd som bare skal sendes ud til brugeren der oplyser navn og email ?

For at svare på jeres spørgsmål
Svar på spørgsmål 1:
Det er forskelligt fra person til person hvor længe de er om at lærer det, og med det mener jeg følgende sprog: HTML, CSS, PHP og SQL. Du behøver ikke at kunne alt inden for det, men man kan nå langt ved kunne lidt af det hele samt det at forstå tankegangen bagved. Jeg brugte selv bogen: Start på PHP 5 ( og ja der er fejl i, men det giver stadigvæk et godt inblik i php), I dag er der en hjemmeside der hedder http://www.nemprogrammering.dk/ som er rigtig god, der  er mange goe videoer. jeg vil anbefale HTML eller HTML5 og så CSS eller CSS3 som en start det laver du dit design i. funktioner og udsendelse af pdf'er sker via PHP.

Prisen på eksterne udviklere variere meget, evt. spørg inden på Amino.dk om der er en venlig sjæl der kan hjælpe.
Avatar billede NKirken Nybegynder
08. februar 2013 - 23:36 #9
Hej severin tak for dit indlæg.

Filerne (pdf) som vil blive udsendt/downloadet vil være lavet på forhånd. Man vil så fra en "dropdown" menu vælge dokumentet man skal bruge.
De resterende oplysninger vil være til vores databrug så vi har data på hvem der anvender materialet. Nogle af disse også fra "dropdown" menuer.

Vi har overvejet muligheden for at evt. navn eller mail kunne blive tilføjet automatisk i sidefod på dokumenterne, for at give ophavsretten til personen som downloader og ikke andre. Her kræver det vel at den del af dokumentet automatisk genereres, er dette meget kompliceret? Dette er nemlig ikke et voldsomt vigtigt punkt.

Tak for dine anbefalinger, jeg vil kigge på hjemmesiden og prøve at snuse lidt rundt på Amino!
Avatar billede serverin Praktikant
09. februar 2013 - 00:02 #10
hvis det ikke et voldsomt vigtig punkt er der ingen grund til at bruge tid på det.

Umiddelbart synes jeg ikke jeres "krav"/"ønsker" er særlig krævende.. det burde være nemt at finde en på amino.dk der kan hjælpe..
spørgsmålet er nok mere om i kan få det gjort gratis eller i skal smide lidt penge.. men det Arne_v skrev med 20.000 for jeres løsning, det er i overkanten, lige umiddelbart i hvertfald.. (hvis jeg skulle give den pris skulle det som minimum ihvertfald indeholde domæne og plads i de næste 5 år)
Avatar billede 2Mida Praktikant
09. februar 2013 - 09:26 #11
Medmindre jeg har misforstået opgaven, vil jeg foreslå en Wordpress cms løsning - der findes et hav af gratis design og plugin's til brugerstyring osv

Der findes flere udbydere, men på unoeuro.com er i kørende for ca 200 DKr, inkl domæne, 1 års hosting og med 1-click install
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2013 - 17:26 #12
Nogen gange undrer jeg mig.

Lad os tage spoergsmaalene:

Vil man lade bremsene paa en bil ordne af en ikke-mekaniker som har laest en guide paa internettet?

Vil man lade en ikke-toemrer som har set et par videoer paa internettet?

Vil man lade en ikke-laege som har laest "Learn bypass surgery in 21 days" staa for ens hjerte operation?

Vil man lade en ikke-softwareudvikler som har laest en guide paa internettet eller set et par videoer paa internettet eller laest "Learn programming in XXX in 21 says" lave ens software?

Tilsyneladende er det helt normalt med NEJ NEJ NEJ JA.
Avatar billede serverin Praktikant
11. februar 2013 - 08:36 #13
Arne du kan jo ikke sammenligne det.

Har en mekaniker ikke læst for at få viden?

Har en tømrer ikke læst for at få viden?

Har en læge ikke læst for at få viden?

har en softwareudvikler ikke læst for at få viden?

jo jo jo jo..

En autodidakt kan være lige så god til sit job som en med 10 års uddannelse..

Det handler bare om erfaring, og ikke om hvor du har din viden fra..

så kan titlen altid komme (i min verden er det ikke titlen der giver dig din løn, men din arbejdsgiver, udfra din færden og kunnen)..
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2013 - 03:00 #14
En mekaniker og en toemrer har en 4 aarig erhvervsuddannelse.

En laege har 3 aar i gymnasiet og 6 aar paa universitetet bag sig.

De har skam laest for at faa viden. De har laest mange boeger (for laegernes vedkommende rigtigt mange boeger).

Jeg mener skam ogsaa at erfaring er vigtig. Jeg mener at den er bedre, naar den bygger oven paa et teoretisk fundament.

Men det var ikke teori vs erfaring vs evner som var min pointe.

Min pointe er at det tager tid og indsats at blive dygtig.
Avatar billede NKirken Nybegynder
25. marts 2013 - 00:16 #15
.