Avatar billede tnla Mester
10. februar 2013 - 03:29 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ledig harddisk plads

Jeg har på forskellige computere oplevet at næsten al harddisk pladsen angives som fyldt, men når jeg så tæller sammen hvad der er i alle mapperne, burde langt det meste af pladsen stadig være ledig.. Hvad skyldes denne forskel?
Avatar billede 2Mida Praktikant
10. februar 2013 - 06:55 #1
Skjulte filer!?
Avatar billede tnla Mester
10. februar 2013 - 07:21 #2
Ja måske.. Men er det ikke kun nogle system relaterede filer der holdes skjult? De kan jo ikke fylde 40-50 GB i XP, som jeg senest så en forskel på?
10. februar 2013 - 07:51 #3
Hvor stor en HD'en / partionen der er tale om ?

Du skal 'tænke' i % forskel ... derefter følger en forklaring...
Avatar billede tnla Mester
10. februar 2013 - 08:14 #4
Jeg mener HD'en var ca 70-80 GB. Selv efter diskoprydning og sletning af overflødige programmer, var der under 10 GB ledig, og dét jeg talte sammen i mapperne var højst ca 20-30 GB. Så der var nok mindst 50% "mørkt stof", så at sige.
Avatar billede tnla Mester
10. februar 2013 - 08:19 #5
Det skal siges at computeren lige havde haft virus, så det kunne vel skyldes det, men man skulle så bare tro, at det ændrede sig efter fjernelsen af virussen.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2013 - 08:58 #6
Hvis du sætter systemet til at vise skjulte filer bør du jo kunne se dem og slete dem manuelt, hvis det program der har fjernet virussen ikke har taget det sidste.
Avatar billede tnla Mester
10. februar 2013 - 09:29 #7
Tak, det vil jeg prøve når jeg kommer til computeren næste gang. Jeg ved ikke hvornår det bliver, men du kan vel ligeså godt få point nu, medmindre det kan skyldes noget helt andet?
Avatar billede foodear Praktikant
10. februar 2013 - 09:31 #8
Det kunne være gendannelsespunkter der fylder op, dem kan du rense ud i med ccleaner fra piriform.com
Avatar billede tnla Mester
10. februar 2013 - 09:37 #9
Tak for det, foodear. I kan alle få point hvis I vil.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2013 - 09:38 #10
Eller hent denne PDF øverst er der et link til Ncleaner
og en vejledning i brugen følg den slavisk så du ikke fjerner noget vitalt!
http://gratisupload.dk/vis/686756
Avatar billede foodear Praktikant
10. februar 2013 - 09:41 #11
Samler ikke på point ..
Avatar billede tnla Mester
10. februar 2013 - 09:45 #12
Ok, foodear.
Tak for den, poko1. Du kan også få point.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2013 - 10:14 #13
Samler ikke på point ..
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2013 - 12:03 #14
#7 Går der lang tid før du kommer til computeren?
Der er jo ikke noget hastværk med at lukke tråden. Vi skal finde ud af hvad problemet er, og derfra lægge de svar der skal bruges til at lukke tråden igen.
Avatar billede tnla Mester
11. februar 2013 - 09:32 #15
Bet bliver nok inden for et par uger, så mon ikke det går an. Jeg skal nok vende tilbage :)
Avatar billede tnla Mester
28. februar 2013 - 03:42 #16
Hej igen! Jeg huskede åbenbart harddiskens tal helt forkert, men det ændrer dog ikke på problemet, nemlig at næsten al pladsen var fyldt, uden at det kunne ses af tallene.

Men JO, det var skjulte filer, nærmere bestemt i Windows mappen. Den fylder 8,10 GB (!) og skal så vidt jeg ved kun fylde 1,5 GB. Det tyder vel på at Windows er installeret mindst 2 eller 3 gange? Er det i så fald under "Tilføj/fjern programmer" jeg bare skal fjerne gamle versioner? (nåede ikke at se efter)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2013 - 07:59 #17
Har du nogle mapper der hedder Windows .old er det gamle installationer og filer der ligger. Er der ikke filer i disse du vil passe på kan de slettes
Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 13:33 #18
Nej, der er ingen mapper eller filer, som hedder windows.old
Har også kigget under Tilføj/fjern programmer, men synes umiddelbart det ser normalt ud.. Jeg ved dog ikke, om man ville kunne se det derinde, hvis Windows er intstalleret flere gange?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2013 - 16:48 #19
Nej. Det der vises derinde er programmer fra den nuværende installation.
Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 21:50 #20
Ok tak. Mit oprindelige spørgsmål er jo besvaret, så hvis der ikke er nogen der vil have point, lukker jeg spørgsmålet og opretter et nyt angående den forvoksede Windows mappe..
Avatar billede tnla Mester
03. marts 2013 - 22:27 #21
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2013 - 06:49 #22
springer over på point.
Avatar billede tnla Mester
04. marts 2013 - 13:00 #23
Ok, tak for hjælpen.
Lukker..