Avatar billede den33 Nybegynder
12. februar 2013 - 10:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

synology til udrulning af image.

Jeg overvejer at købe en Synology box til udrulning af image.

Jeg har ca. 100 maskiner, men der bliver nok kun 10-20 der bliver rullet ud af gangen.

Det skal være nemt og hurtigt at gå til og ikke væsenligt hardcore.

Jeg har lige nogle spørgsmål.

Hvilken box skal jeg vælge, regner med at 1-2tb burde være nok, men rent software mæssigt er der jo en del at vælge imellem.?

Jeg regner med at kører det over http eller ftp, hvor at min computer fanger synology boxen hvor efter den skubbet image ud til computeren.. Er jeg helt på vildspor her.?

Er det korrekt forstået at man ikke kan rulle ud via wifi?
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. februar 2013 - 11:14 #1
Et par ting du skal tænke over - ud over pladsen ..

Det er hvor hurtigt du vil have det skal kunne ske.

Alt efter software kan du nok godt få det til at spille over wifi, men der er mange faktore der spiller ind på hastigheden. Så som antallet af maskiner .. de deler jo den trådløse hastighed fra routeren ..

Det samme gælder lidt diskhastigheden  - igen alt efter software .. som den læser 1 gang og sender eks. til 20 maskiner, skal de jo modtage lige hurtigt og lige stabilt.. ellers vil en maskines ustabilitet påvirke de andre.

så nok ikk tosset med en synology der har 4 diske at læse fra på en gang..
Avatar billede chalde Seniormester
12. februar 2013 - 11:25 #2
Er det noget du havde tænkt at Synology'en skulle håndtere på egen hånd eller ved hjælp af ekstern server?

Fra næste firmware, som er i beta nu, kommer der både PXE og TFTP på Synology.
Men pt. kræver det en separat server til at håndtere det, lige som det ikke er sikkert at den kommende funktion dækker dit behov.
Avatar billede den33 Nybegynder
12. februar 2013 - 11:37 #3
#2

Når du siger server, hvad mener du så lige præcis?
Mener du en windows 2012 server eller bare en computer der funger som server.?
Avatar billede chalde Seniormester
12. februar 2013 - 11:47 #4
#3 En vilkårlig maskine der kan fungere som server ja.
Avatar billede den33 Nybegynder
12. februar 2013 - 12:54 #5
#1

Ja, det har du nok ret i.
mener du raid eller at kører f.eks 4 separate disk i en boks.?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2013 - 19:22 #6
Hej.

  Hastigheden på et "hjemme-NAS" er meget begrænset, idet der ligger en Linux under 99% af dem. Henter du data i MS-format, skal det konverteres på vejen, og det tager resourcer ud af det, uanset hvor mange diske, der sidder i æsken.
  Så du skal nok berede dig på at dit kaffeforbrug stiger ganske betydeligt den næste tid.
  Men der skal en eller anden form for deployment-server til, for at du kan udrulle et image automatisk, f.eks. WDS eller MDT.

De bedste hilsner
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. februar 2013 - 10:26 #7
Kom du i mål med det, eller er projektet opgivet?
Avatar billede den33 Nybegynder
23. oktober 2013 - 14:26 #8
Jeg er utroligt ked af at jeg ikke har svaret.
Har været hængt op ad andre ting, er bl.a lige kommet hjem efter 6 uger i thailand.

Men hvis i kommer med et svar kan i få jeres point.

Jeg undskylder vente tiden.
undskyld igen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. oktober 2013 - 18:39 #9
Ingen årsag.