Avatar billede beorn Nybegynder
13. februar 2013 - 16:22 Der er 2 kommentarer

Query hjælp, opslag på flere muligheder?

Hej

Jeg er virkeligt meget rusten til SQL, men sidder og hygger lidt med en lille opgave på kontoret, som skal gøre det hurtigt at se at der ikke er tildelt for brede rettigheder i vores finanssystem

Jeg har meget groft skitseret designet således (tabellerne indeholder mere information, men det er lige gyldigt til nu)

Tabel: User
UserID
UserName

Tabel: UserGroup
UserGroupID
UserGroupName

Tabel: UserGroupAssigned
UserID
UserGroupID

Tabel: SoDConflicts
SoDID
SoDdescription

Tabel: SoDContainer
SoDID
UserGroupID

Tabellerne indeholder følgende
User = Brugerinformation
UserGroup = Information om brugergrupperne
UserGroupAssigned = Hvilke grupper har en bruger tilknyttet
SODConflicts = En beskrivelse af funktionsadskillesesproblemer
SoDContainer = hvilke Usergroups giver problemer sammen

Det husker jeg som om det er en nogenlunde normaliseret database (det er meget længe siden jeg har arbejdet med DB)
Så nu kommer udfordringen til min Query

Hvordan syr jeg en SQL statement sammen som giver mig det ønskede resultat, som er noget i den stil

UserName, SoDID, SoDDesription
Ole Olesen, 1, bla bla
Ole Olesen, 3, Meget slemt
Bo Bosen, 1, Bla bla
Søren S, 5, Bla bla bla
Søren S, 3, Meget slemt
Søren S, 1 Bla bla

nogen som kan pege mig i den rigtige retningg.. Jeg mindes ikke det burde være svært, men syntes ikke ligefrem det går stærkt med at huske det :)
Avatar billede terry Ekspert
13. februar 2013 - 18:30 #1
have you tried using the query designer? Lots to find on youtube

http://www.youtube.com/watch?v=S7Fc6Z1-eo4
Avatar billede terry Ekspert
14. februar 2013 - 16:07 #2
do you need help here?