Avatar billede ichr Nybegynder
19. februar 2013 - 16:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Installationscd kan ikke starte op

Hej.
Jeg har en installationscd som ikke kan starte op.
Når jeg sætter den i pc'en, når den til "tryk på en tast for at starte", men der sker ikke mere uanset hvad jeg trykker på.
Er der nogle af jer herinde, der kan hjælpe mig med hvad jeg så skal gøre?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2013 - 21:26 #1
prøv at brænd en kopi af den, på en anden computer.
det kan være dit cd drev ikke kan læse skiven, derfor.
Avatar billede ichr Nybegynder
20. februar 2013 - 17:26 #2
Det har jeg desværre ikke mulighed for. Har kun en pc der virker, og det er den jeg har brændt den på.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. februar 2013 - 17:52 #3
Lad os lige få baggrunden for du skal installere windows, måske er det i den vi skal finde årsagen.

Prøv også at brænde en ny skive på lavest mulig hastighed (gerne 4x), mens den brænder må der ikke køre andre ting og du skal holde fingrene fra pcen.
Avatar billede ichr Nybegynder
20. februar 2013 - 17:58 #4
Min originale installationscd er gået i stykker, derfor fik jeg et link til en ny, af en flink fyr herinde. Det er den jeg har brændt, men som min pc ikke vil starte op. Baggrunden for at jeg skal have genskabt pc'en er at den er gået helt i sort, og jeg kan ikke åbne noget som helst på den.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. februar 2013 - 19:12 #5
Vi deler det lige lidt op.

Virker cden som den skal?
Prøv cden på en anden pc (highjack om nødvendigt en udstillingsPC hos Elgiganten etc. he he he)

Ligger fejlen i din pc hardware?
Beskriv "den er gået helt i sort" nærmere, hvad virker, hvad virker ikke.
Oplys også alt du kan om din hardware.
Avatar billede ichr Nybegynder
20. februar 2013 - 19:21 #6
Jeg ved ikke om cd'en virker som den skal, da jeg ikke har en anden pc at afprøve den i.
Men hvis jeg sætter min originale cd i drevet, kan den godt starte op, men kommer ikke ret langt, da der så er en fejl på den cd.
Så lige nu står min pc med lidt af et installationsprogram, og kan ikke komme videre.
Jeg ved ikke hvad der skete med pc'en, men pludselig kunne den bare ingenting. Når jeg åbnede den, tog det ekstremt lang tid inden startsiden åbnede. Og når den så var åben, kunne jeg ikke komme videre, uanset hvad jeg gjorde. Jeg forsøgte også at komme i fejlsikret tilstand, men det lykkes heller ikke. Når jeg forsøgte, skete der bare ingenting.
Altså tænkte jeg at jeg ville formatere den, men nåede altså ikke ret langt, da cd'en så ikke virkede mere. Det er en proces jeg har prøvet en del gange før, uden problemer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. februar 2013 - 20:16 #7
Hvis du står med 2 cder, den originale kan installere windows halvt (hver gang), den brændte stopper lige i starten (hver gang).

Så konkludere jeg at der må være et problem med den brændte, det er det eneste der kan forklare, at den konstant når væsentlig kortere end den originale.

Jeg går ud fra det er samme OS på begge cder.
(ikke noget fix fax med sata drivere)
Avatar billede ichr Nybegynder
21. februar 2013 - 14:19 #8
Jeg ved ikke noget om OS :-/ Den brændte er fra et link jeg fik af en flink fyr herinde.
Men efter dine gode råd, om at brænde en ny på en anden pc, og det ikke kan lade sig gære, har jeg nu fundet en fyr som vil sælge en windows xp cd. Så nu prøver jeg om det virker.....
Så foreløbig tusind tak, jeg håber jeg nu får løst problemet
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 15:18 #9
Når du siger XP (win7 er en anden sag) så får jeg netop mistanke til muligt SATA driver problem på din brændte skive.
Avatar billede ichr Nybegynder
21. februar 2013 - 15:32 #10
Vil du fortælle mig hvad det er? Og hvad jeg evt kan gøre ved det?
Min brændte cd er lavet på en anden pc, der kører windowas 8 (Da den pc der jo kører XP ikke virker)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 17:54 #11
Hvis din HDD er en SATA kan det være tilfældet.
Hvis din HDD er en IDE så er det ikke tilfældet.

Det har ikke noget at gøre med hvor cden er lavet, men hvilke drivere som findes på den.
Den cd der fulgte oprindeligt med til pcen kan have indeholdt xp + SATA drivere.
Man kan selv tilføje drivere til en xp cd, men uden at ville fornærme dig, så er jeg ikke sikker på det er noget for dig, da selv nogle garvede synes det er ret besværligt.

Du kan evt. i BIOS prøve at sætte SATA til at køre som IDE.
(ikke optimalt hastighedsmæssigt)
Avatar billede ichr Nybegynder
21. februar 2013 - 18:48 #12
Jeg tror du har ret, det er vist ikke noget for mig at gå i gang med. Jeg holder mig til de mere simple ting :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 02:23 #13
BIOS er et forsøg værd, ellers...

Hvis du kan låne en win7 disk, så kan du også prøve at installere den (der er sata drivere med).
Avatar billede ichr Nybegynder
08. marts 2013 - 11:46 #14
Jeg har opgivet og sendt den til rep.