Avatar billede licantropo Novice
20. februar 2013 - 22:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til harddisk-problem.

Hej.

Det skal siges, at jeg langt fra er en haj i det her, jeg nu begiver mig ud i.

Jeg har en lenovo r400 - og 1 måned efter warranty'en er udløbet, så går det selvfølgelig galt. Jeg får nogle fejlmeddelelser hver gang jeg tænker bæstet a la: "windows fandt en fejl på harddisken - sikkerhedskopier og bla bla"

Ydermere kan min computer slet ikke håndtere flere arbejdsopgaver på én gang, ofte går den bare i blue screen of death eller fryser. Ofte kan jeg ikke engang overføre store filer5gb+ fra computer til ekstern harddisk.

Nu er det så jeg tænker, at jeg skal udskifte min harddisk - men jeg ved ikke, hvad jeg skal have og hvilket prisleje, der er fair?

Lige nu har jeg den indbyggede 120gb harddisk - men jeg kan ikke rigtig finde min model (r400) mere, og jeg har godt nok problemer med at finde ud af alt det med harddiske. Har læst at alle SATA(hvad end det er) harddiske kan bruges...

Så, eksperter, derude - hvad ville i gøre i min situation? Ny harddisk? Officiel lenovo-hd eller efterligning? Noget helt tredje?
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
20. februar 2013 - 23:12 #1
Tre ting der melder sig er:

1. Fejl på harddisk
2. Temperatur problemer
3. Memory problemer

Undersøg problemerne ét af gangen.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. februar 2013 - 23:15 #2
Kommer an på om du vil have normal hdd eller ssd..

Samt hvor meget den må koste...
Avatar billede licantropo Novice
20. februar 2013 - 23:17 #3
Men hvordan undersøger jeg disse ting?
Avatar billede licantropo Novice
20. februar 2013 - 23:18 #4
Jeg vil godt have den billigste men bedste løsning... Du ved, det må ikke koste en herregård, men det skal også være god kvalitet. Jeg ved intet om normal kontra sdd!
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2013 - 00:19 #5
Med en 120 GB harddisk må din computer have en del år på bagen, eller du har en nyere maskine med en SSD-harddisk. Teksten i dit indledende spørgsmål tyder på det sidste :-)

Hvis du ikke har nogen anelse om, hvad det betyder, er den bedste løsning nok, at du finder en hjælper, som kender mere til den slags, som kan hjælpe dig gennem de næste trin :-)

Dit problem kan ligge mange steder, men hvis du ikke kan give lidt flere oplysminger om din computer eller den nøjagtige ordlyd i fejlmeddelelserne, bliver det meget svært at hjælpe dig :-)
Avatar billede licantropo Novice
21. februar 2013 - 04:21 #6
Milter - fortæl mig hvad du vil vide, så skal jeg skaffe oplysningerne :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 07:25 #7
SSD er en slags RAM der bruges i stedet for almindelig mekanisk harddisk (HDD) med roterende plader inden i.
SSD er normalt meget hurtigere end HDD, SSD koster normalt også meget meget mere pr. GB.

Milter vil sikkert kende præcis info om alt hardware (HW) i din pc, samt om du kører windows (inc hvilken version).

Her er der lidt grove og upræcise info...
http://support.lenovo.com/en_US/product-and-parts/detail.page?DocID=PD005598

Du vil kunne bruge alle SSD og HDD i størrelsen 2.5" (3.5" bruges i stationære), kapaciteten kan formodentlig være op til 2000 GB (2 TB).
Der er i din pc plads til TO diske.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. februar 2013 - 08:52 #8
#4 skriv harddiskens modelnavn
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
21. februar 2013 - 10:36 #9
Download og installer et gratis-program der hedder pcwizard. Det kan vise temperaturer og giver en masse info.

Download og brænd en Ubuntu-Live CD. Den giver ved opstart mulighed for at teste RAM.
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
21. februar 2013 - 10:42 #10
For at checke Harddisk:
Åben en kommandopromt og skriv:
chkdsk /F C:
og tryk på Enter, du bliver så spurgt om den skal køre efter genstart, hvilket du bekræfter og rebooter.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. februar 2013 - 10:48 #11
#10 hvorfor checke en harddisk man ved er færdig?

Tag harddisken ud af bærbar og skriv modelnavn/nr
Avatar billede ClaudiuS51 Novice
21. februar 2013 - 11:31 #12
Godtager ikke en dødsattest der er udfærdiget af MicroSoft
Avatar billede Blueeyez Mester
21. februar 2013 - 12:01 #13
#12 Så skal du måske lade være og bruge chkdsk da det er microsoft's eget værktøj... Så vil jeg da hellere bruge et program som Hard Disk Sentinel PRO (Bruger jeg til og tjekke harddiske) men når man har de problemer er nævnes så tvivler jeg stærkt på at harddiskens helbred er godt..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 12:05 #14
Du spurgte også om hvilke diske...
Well det optimale for mange vil være en lille SSD til windows og meget brugte programmer, samt en HDD til mere pladskrævende opbevaring.

Da du er vant til en 120 GB disk, så vil jeg mene du fint kan starte med en 120 eller 240 GB SSD og evt. senere supplere med en større HDD.

Her er et par gode bud på en SSD som er i den hurtige ende uden at koste en bondegård.
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-series-mz-7td120-120-gb-id-7036676.aspx
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-series-mz-7td250-250-gb-id-7036678.aspx

Her kan du se lidt om hastighed for de nævnte SSD.
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png