Avatar billede thadoews Nybegynder
15. marts 2013 - 21:11 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Datalogning med Allen Bradley PLC

Hej

Det her er måske ikke den rette side, men jeg kan se at i har besvaret noget spørgsmål omkring PLC :)

Jeg har noget forbrug på gas og vand, som jeg gerne vil have logget og vist med en graf på evt. en HMI-flade. Jeg er usikker på om logningen skal være pr. minut eller time, så lad os antage at det skal være pr. time og mht. graferne skal der kunne vælges enten pr. dag, uge, måned eller år. Logningen skal køre over flere år og det skal så være muligt at få vist grafer, for andre år, måneder eller dage til sammenligning, med en evt. HMI-flade.

Jeg er bekendt med at man kan logge data i et excelark og det kan jeg også få til nogenlunde at køre, men langt fra som ønsket.... Eller kan jeg?

Hvilke programmer bruger i?
Det skal helst være noget der er kompatibel med Rockwells produkter :)
Avatar billede supertekst Ekspert
15. marts 2013 - 22:47 #1
Hvad er det du er i tvivl om vedr. Excel i den nævnte forbindelse?
Avatar billede thadoews Nybegynder
15. marts 2013 - 22:57 #2
Det er meget længe siden jeg har logget tal med RSLogix i Excel og det eneste kode jeg har fået skrevet er, hvor jeg har en VB-knap. Den knap vil jeg gerne ud over, altså hvor logningen kører automatisk i baggrunden. Disse data skal kun/først bruges når operatøren eller en anden person vil se nogen forbrugsgrafer/-data f.eks. til sammenligning med en anden indstilling.
Det jeg mener at kunne huske, var at jeg kun kunne logge 256 styk data, som så når nummer 256 var skrevet, ville starte ved nummer 1 igen og overskrive det tal der var der i forvejen, da ARRAY-tagsne i PLC'en ikke går op til mere. Jeg har dog ikke fundet noget endeligt dokumentation herpå og jeg ser ikke PLC'en igen før mandag, så jeg kan ikke tjekke op på det.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. marts 2013 - 23:40 #3
Selvom det nok er noget andet - har jeg i den seneste tid arbejdet en del med CTS-målinger - eller rettere sagt - konstrueret VBA-systemer i Excel, der fanger den/de daglige målinger og overføre dem til en datastruktur, der f.eks. kan vise målinger pr. uge / måned og fremstilling grafer heraf.
Avatar billede thadoews Nybegynder
16. marts 2013 - 01:23 #4
Ja, det er to forskellige systemer :) Men det er helt sikkert samme teknik/scripts du har brugt? Ydermere kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan du har gjort/sat op mht. datastruktur og grafer?
Avatar billede supertekst Ekspert
16. marts 2013 - 10:16 #5
Et eks. kunne være følgende:
Et Excel program aktiveres på et givet tidspunkt. Dette program aflæser den Excelfil, der indeholder de aktuelle målinger pr. målepunkt. De enkelte overføres til en 3. Excel fil pr. måleområde, hvor de enkelte målepunkter så opdateres.

Når man ønsker graferne - aktiveres en"generator.xlsm" , der så skaber de aktuelle grafer pr. målepunkt.
Avatar billede thadoews Nybegynder
17. marts 2013 - 10:41 #6
Det lyder jo meget "simpelt". Logger du så pr. sekund, minut, time eller? Her tænker jeg specielt på varierende drift :)
Avatar billede supertekst Ekspert
17. marts 2013 - 11:13 #7
I ovennævnte eksempel - er det kun en gang om ugen. I andre kundesystemer er det dels en gang i døgnet og pr. time.
Avatar billede thadoews Nybegynder
17. marts 2013 - 11:34 #8
Hvordan kommer den så fra pr. time til pr. døgn? Interpolerer man, finder gennemsnittet og ganger med 24 eller?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. marts 2013 - 11:40 #9
Nej - det er forskellige systemer, som jeg har ref. til.
Avatar billede thadoews Nybegynder
17. marts 2013 - 12:04 #10
Hvordan har du gjort pr. døgn? Har du valgt ét tidspunkt og logget den værdi eller har du et summeret forbrug?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. marts 2013 - 12:13 #11
Et Excelprogram med VBA aflæser den aktuelle målerstand på et defineret tidspunkt. Værdien gemmes som i en anden fil, idet der så f.eks. opdateres på aktuelle ugenr og aktuelle måned.
---
Når graferner skal vises - udføres der en VBA beregning af de enkelte perioders forbrug.
Avatar billede thadoews Nybegynder
17. marts 2013 - 12:33 #12
Hvordan får du den til at skrive disse værdier? Med "Start log"-knap eller automatisk?

Laver din VBA eller PLC'en en ny Excel-fil hver dag/måned/år eller skal den oprettes manuelt?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. marts 2013 - 13:33 #13
Aflæsningsprogrammet i Excel (det der aktiveres f.eks. en gang om ugen) - åbner via VBA den fil (Excel), som modtager målinger fra selve CTS-systemet

VBA genererer automatisk et nyt ark ved start af et nyt år. Arket rummer plads til alle målere med plads til alle uger/måneder.
Avatar billede thadoews Nybegynder
19. marts 2013 - 10:51 #14
Jeg tror jeg har fundet hvad jeg søger :)

Jeg er blevet gjort opmærksom på to programmer FactoryTalk Historian og FactoryTalk VintagePoint :)

Jeg takker for dine gode svar :) De kan bestemt bruges i en anden sammenhæng og derfor bedes du venligst smide et svar :)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. marts 2013 - 11:15 #15
Fint og selv tak..
Avatar billede Sandra Praktikant
14. december 2023 - 20:49 #16
Jeg tror klart, at https://proconsult.as/ ville kunne hjælpe med PLC osv...
Avatar billede Sandra Praktikant
14. december 2023 - 20:49 #17
Hov, havde ikke lige set at spørgsmålet var 10 år gammelt haha!