Avatar billede breum Nybegynder
17. marts 2013 - 16:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Tekstmanipulation

Jeg har tabeller som er output fra 2 forskellige systemer. Disse er i tabeller som jeg importerer til acces

Den ene tabel har cpr-numre i med 10 cifre (altså uden bindestreg) på alle personer

I den anden tabel er cprnumrene (inden jeg modtager tabellen) behandlet forkert

CPR numre i det andet systemsystem:
CPR-numre indeholdende bogstaver indeholder 12 tegn fordi der er sat to blanke tegn bagefter
"210172-0AB3" er altså i system O "0101720AB3  "
CPR-numre der starter med "0" er nullet fraværende (de er altså behandlet som tal) og har derfor kun 9 cifre.
"010172-0433" er altså i system O "101720433"
Andre CPR-numre er korrekte, altså 10 cifre.

CPR numrene ser sådan ud i råfilen, så det er ikke metoden jeg importere dem med. Det er ikke muligt for mig at få dem på anden måde.

Jeg vil gerne i forespørgsler sammenkøre de to tabeller på trods af disse 2 fejl i den ene tabel.

Jeg skal således f.eks i en forespørgsel fjerne mellemrumstegn, hvis der er nogen, herefter sætte et nul foran, hvis cpr har 9 cifre.

Kan man gøre det i access?

Som midlertidig nødløsning har jeg lavet 2 forespørgsler som tilsammen giver de ønskede personer. I den ene sammenligner jeg de sidste 9 tegn (så får jeg alle med pånær dem med bogstaver)
I den anden sammenligner jeg de første 10 tegn så får jeg alle med som har bogstaver, men ikke dem der starter med 0 som jo mangler i den ene tabel.
Avatar billede breum Nybegynder
17. marts 2013 - 16:08 #1
For god ordens skyld skal jeg måske sige at der ikke er behov for at gøre mig opmærksom på regler om omgang med CPR og om sammenkøring af personlige data.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2013 - 05:07 #2
update andentabel set cvr=right("0" & trim(replace(cvr,"-","")),10)