Avatar billede osborne Nybegynder
20. marts 2013 - 10:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kobles flere lokationer sammen?

Her et åbnet spørgsmål ... helt grundlæggende har jeg brug for at en forståelse for mulighederne for at koble flere geografisk adskilte LAN sammen.

For eksemple en virksomhed med tre butikker som som nu hver især skal være online med hovedkontoret (køre nogle programmer, bruge fælles server til fælles dokumenter osv.

Jeg forestiler mig programmer man anvendte placeret på en server i hovedkontoret, og måske en server med fælles dokumenter .. Men hvordan vil de enkelte enkelte afdeliger typisk få adgang dette? (går ud fra at de alle skal have en Router) men hvad mere?

Lars
Avatar billede swiatecki Novice
20. marts 2013 - 10:55 #1
Du skal ud i noget "site-to-site VPN" :)
Avatar billede swiatecki Novice
20. marts 2013 - 11:00 #2
Mere specifikt, så har hovedkontoret en VPN-server, og dine lokationer kan så hver have en router(ser understøtter VPN) der "samler" lokationens traffik og sender over VPN.
Avatar billede osborne Nybegynder
20. marts 2013 - 11:34 #3
aha ... det vil jeg lige læse på
Avatar billede osborne Nybegynder
20. marts 2013 - 11:36 #4
Det her var lige det jeg skulle bruge. Jeg kan forstå der ikke er nogen decideret standard omkring VPN .. men at mest almindelige er enten Remote Access VPN .. og Site-2-Site VPN (som du nævner).

Det vil jeg kikke nærmere på.
Tusind tak.
Lars
Avatar billede osborne Nybegynder
20. marts 2013 - 11:37 #5
Hov kom selv til at lægge et svar ... Kan du ikke smide et svar swiatecki så får du point :)
Tak igen
Avatar billede chalde Seniormester
20. marts 2013 - 12:06 #6
#4 Tag et kig på IPsec.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. marts 2013 - 12:08 #7
Hej.

  Hvis du f.eks. tager afsæt i en lille firewall-appliance som VPN-koncentrator (Cisco, Checkpoint eller lignende) så tager det ikke mange minutter at lave en VPN hen over en eksisterende internetforbindelse.

Remote Access bruger du hvor det er en enkelt klient (PC) der kobler op mod din VPN-koncentrator.

Site-2-Site er, som navnet siger, når du binder to lokationer sammen, præcis som det du efterspørger her.

De bedste hilsner
Avatar billede osborne Nybegynder
20. marts 2013 - 13:04 #8
Mange tak for afklaringene .. og jeres råd !
Avatar billede osborne Nybegynder
20. marts 2013 - 13:59 #9
Jeg snakkede med en bekendt (som har arbejdet i en forretningskæde) og han sagde at det da bare var helt almindelig Router som de anvendte i hver butik. Og så var der et par klienter som begge havde  et (hjemmebygget) system installeret så de kunne kommunikere med serveren på hovedkontoret .. (anvende deres salgssystem online)

På den måde var de "online" med hovedkontoret. Han viste ikke noget om serveren på hovedkontoret, men jeg tænker at det så måske alligevel kunne være tale om en form for VPN .. uden at han ved det? Altså at der på hovedkontoret så har været noget udstyr som har gjort at man fra en butik på den måde kunne arbejde på det fælles salgssystem.

Er dette også en VPN løsning?
Lars
Avatar billede chalde Seniormester
20. marts 2013 - 16:22 #10
#9 Det behøver det ikke at være. Det kan sagtens være et almindeligt client/server setup lavet til formålet.
Avatar billede osborne Nybegynder
21. marts 2013 - 22:53 #11
#10 Ok, så er jeg ikke helt med alligevel. Vil det sige at man kan lave et almindeligt client/server setup .. men hvor der er "internettet" imellem. Kommunikerer clientprogrammet så vha. f.eks. nogle internetprotokoller til serveren der står inde på hovedkontoret.
Og VPN er så bare til at gøre den kommunikation mere sikker?
Lars
Avatar billede osborne Nybegynder
10. april 2013 - 23:03 #12
Er det rigtigt forstået at det kan være et setup uden VPN f.eks. at hver butik her en almindelig router, og at de så f.eks. kommunikerer med et centralt system f.eks. et ordresystem der ligger på hovedkontoret?
Avatar billede osborne Nybegynder
19. maj 2013 - 10:37 #13
Tak for input og råd.
Jeg er stadig ikke 100% sikker på hvad der kræves får sådan en løsning - men jeg undersøger videre.
Jeg lukker spørgsmålet.
Lars
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. maj 2013 - 10:44 #14
Hej, Lars.

  Tag bare afsæt i mit forslag i #7 - du skal bruge VPN i en eller anden form, hvis du flytter noget, der bare kan minde om noget fortroligt (kundenumre, pinkoder, transaktionsnumre o.s.v.).

De bedste hilsner
Carsten