Avatar billede Buchwald Novice
22. marts 2013 - 09:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er det man ikke må tildele "ekstra" point

Jeg under min over at man ikke har muligheder for at ændre 'Point-beløbet' på et spørgsmål. Det ku' da være fedt, at have muligheden for at smide lidt overi for eks. ekstrem hurtig svar, eller bare et fuldt uddybende svar :)
Avatar billede Jensen DK Novice
22. marts 2013 - 09:36 #1
Det kan du godt op til 200 point for samme spørgsmål, du opretter bare en ny tråd med point til for det spørgsmål som det drejer sig om.
Spørgsmål om eksperten er normalt gratis.
Avatar billede Buchwald Novice
22. marts 2013 - 09:50 #2
Mener bare det kunne være lækkert med MULIGHEDEN for at belønne en rigtig god pointe (udover det faste beløb) man nu en gang er tvunget til at fastsætte.

Eks. jeg får sat et spørgsmål til 0 point - hvorfor kan jeg så ikke smide lidt 'drikkepenge' oveni, når jeg accepter et svar.
Avatar billede Buchwald Novice
22. marts 2013 - 09:55 #3
silbidor
i øvrigt tak for din bemærkning mht. point på ekspert.dk - men det er netop min pointe. Da systemet er låst til den aftale pointværdi, er jeg nødt til at oprette en masse bras for at belønne en anden bruger med de point i stedet for at kunne overrule det pointbeløb man fastsætter, når spørgsmålet oprettes.

IMO giver det en masse unødvendige indlæg, som kun kan gøre det sværre for brugerne at finde de gode svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2013 - 10:07 #4
Synes personligt også man burde kunne lave en hævning af point, bare det lå indenfor de 200 som er maximum for en oprettet tråd.
Forstet på den måde at hvid en tråd var oprettet til 60 point for rigtigt svar, så kunne tildeles ydeligere 140 evt fordelt på flere hjælpere ved lukning. Disse hjælpere kan jo have kommet med gode tips uden dog at ramme 100 %. Og dette burde kunne belønnes ved lukningen af tråden.
Avatar billede Buchwald Novice
22. marts 2013 - 10:18 #5
lige mine ord. Jeg syns det er helt fint at der er den inddeling med 0, 30, 60 point som en retningssnor for eks. om der er tale om et let, middel eller svært spørgsål. Man burde bare kunne overgå grænseren når man acceptere et svar (naturligvis forudsat at der er points på kontoen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2013 - 10:30 #6
Ellers er løsningen for dig jo at oprette alle spørgsmål til 200.
Skive i tråden at der er 60 point til et rigtigt svar og ydeligere de 140 til gode ideer og en evt forhøjelse at point til rigtigt svar.
Du kan jo også selv lægge et svar og tage resten af pointene tilbage hvis der ikke er kommet andre brugbare bud end selve svaret.

Nogle vil nok synes det virker forkert, men det kunne så være en løsning, der tildeler de rigtige point i et spørgsmål og en lukning.

Kiggede lige faq igennem, og jeg kan ikke se at det skulle være "ulovligt" at gøre det på denne måde.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2013 - 10:36 #7
Når tråden så er løst beder du alle der har bidraget om at lægge svar.
Du vil jo så når du skal accepytere alle svar få en boks frem, hvor du kan give point som du ønsker.
22. marts 2013 - 10:46 #8
techmann, jeg opfatter to separate forslag:

1.  At gøre det muligt at hæve loften på 200 points for et svar, og

2.  At gøre det nemmere at forøge pointssummen for et spørgsmål.  (Som sagt kan man nu indenfor loftet forøge pointssummen ved at oprette et nyt spørgsmål.)

Re 1.  Om der skal være loft over points per spørgsmål og hvad loftet i så fald skal være ved jeg ikke.  Så vidt jeg har forstået var der for år tilbage mulighed for at give langt flere points, og det skulle have resulteret i en inflation i points.  Fordi alle får 5 ekstra points per dag er den samlede pointsum på eksperten meget stor og stigende.  Hvis det blev muligt at give for eksempel 1000 points for et svar ville vel nogle tilbyde 1000 points for et spørgsmål med det samme, og så kan de igen ikke forøge points for ekstra tjenester.  Jeg, for eksempel, har tæt på 50,000 points (og nogle har op til 20 gange så mange) som jeg ikke har en disse at bruge til andet end at hælde i spørgsmål.  Men det ville måske forvrænge konkurrencen overfor de der kun har omkring 300 points at dele ud af.

Re 2.  Ja, absolut.  Når Eksperten tillader at give ekstra points (indenfor loftet) burde man absolut programmere det, så spørgeren kan gøre det direkte uden at skulle oprette et nyt spørgsmål.
Avatar billede Buchwald Novice
22. marts 2013 - 10:45 #9
200661
Det er såmen en fin løsning, men som du selv er inde på, så ser det lidt mærkeligt ud at der står 200+ point på spørgsmålet. Alt andet lige må der nogle nogle på sitet der kun går efter pointene.

Jeg mener bare systemet ligger her jo - og fungerer - så det burde bare være at låse op for den funktion, der gjorde der muligt at bruge ens optjente pointværdi, som man lyster ved afslutningen af et spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2013 - 10:50 #10
Det er der måske. Men det skal du ikke forvente sker.
Der er på de 3 et halvt år jeg har været med her kommet rigtig mange gode forslag, men jeg kan ikke erindre at nogle af disse har blevet effektueret.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2013 - 11:00 #11
Mener et max på 200 point i en tråd er rimeligt, og bør ikke forhøjes.
Avatar billede jokkejensen Novice
22. marts 2013 - 11:03 #12
IMO vil brugere ikke finde "spørgsmål" med titlen "point til XXX" uden nogle relaterede keywords til deres søgning.
Avatar billede Jensen DK Novice
22. marts 2013 - 13:43 #13
Det nemmeste, slut med at give point, fjern muligheden, man kan ikke bruge point til noget, andet end utilfredshed.
Avatar billede keysersoze Guru
23. marts 2013 - 00:13 #14
Og de udlovede point er vist en reference hertil; http://www.eksperten.dk/spm/978478

:)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2013 - 17:29 #15
I gamle dage kunne man godt øge antallet af point i et spoergsmaal inden man accepterede.

Men den mulighed forsvandt ved en opdatering.

Jeg synes helt klart at muligheden burde være der. Nogen gange udvikler et spoergsmaal sig langt udover det oprindelige.

Men der er nok andre features som jeg synes burde prioriteres hoejere.
Avatar billede Buchwald Novice
29. marts 2013 - 13:47 #16
Jeg takker for de mange indlæg.
Jeg er meget høfligt blevet bedt om at lukke spørgsmålet, og det sker hermed.

Blot for at runde af spørgsmålet af, så opstod "dilemmaet" da 'keysersoze' var super hurtig og hjælpsom med i en anden tråd, hvor jeg fejlagtigt havde fået sat pointværdien til '0' og derfor ikke kunne belønne med nogle point. Jeg måtte derfor oprette et nyt spørgmål for at sende lidt point for hans arbejde. Efter min mening lidt for dårligt i et stort system, som allerede burde indeholde muligheden for at 'lægge lidt overni'