Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 10:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tjek om celler indgår i en formel

Kan man få Excel til at vise om en celle indgår i en formel et andet sted, evt. i et andet ark?

Jeg har uploadet et lille eksempel her: http://gupl.dk/694649/

I eksemplet har jeg lavet en sammentælling i Ark2, men "glemt" et par poster fra Ark1 (B3 og B7)

Er der en knap jeg kan trykke på, så Excel viser mig i Ark1 hvilke celler jeg har brugt?
Det skal bruges i et stort ark, med mange poster.
Så, jeg mangler et hurtig overblik.

Jeg bruger Excel 2007
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2013 - 11:05 #1
Måske:
Formler --> Formelrevision --> Spor forudgående

http://gupl.dk/694652/

Virker bedst hvis det er på samme ark.

http://gupl.dk/694653/
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 11:43 #2
Tak for forslaget, den havde jeg faktisk prøvet.
Og her er problemet netop, at mine er på forskellige ark.
Og det så bliver meget tidskrævende, at klikke på den stiplede linje, og herefter tjekke cellenavne.

Håbede at cellerne i Ark1 på en eller anden måde ku markeres, hvis de indgår i en formel, så det springer i øjnene hvis en celle er glemt.....
Men, måske det ikke er mulig.
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2013 - 11:46 #3
Via VBA kan det lade sig gøre..
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 11:56 #4
Okay, er det noget du kan/vil lave?

Du er nok nødt til at forklare hvordan jeg bruger koden, helt fra bunden.
Jeg er ikke så stærk i VBA

Har det nogen indflydelse, hvor mange ark det drejer sig om, og om de er omdøbt?
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2013 - 13:58 #5
Det er noget jeg kan konstruere. Er det til privat eller erhvervsmæssig anvendelse?
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 14:08 #6
Det er privat, jeg er kasserer i en lille forening.
Og har lavet en kassebog i Excel.
Så, det er bare for at gøre det lettere at lave regnskabet. Altså, så jeg umiddelbart kan se, om alle poster er overført fra fanen "Kassebog" til enten fanen "Regnskab" eller fanen "Noter".
Og se om poster i fanen "Noter" er overført til fanen "Regnskab".

Men, hvis det er stort arbejde, skal du ikke bruge tid på det, så vigtig er det heller ikke.  :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2013 - 14:09 #7
Er denne markering OK?
http://gupl.dk/694657/
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 14:17 #8
Hmm, på en måde, ja.
Det bliver bare lidt forvirrende at kigge på, når det er mange poster.

Ville hellere, at alle "ikke brugte" celler i et område blev markéret på én eller anden måde.

Men, hvis det er for kompliceret, kan dit forslag bruges.
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 14:23 #9
Jeg bør nok komme med lidt flere oplysninger.

Posterne indgår alle i en formel i deres "egen fane", jeg har brug for at se, om de indgår i formler på en anden fane.

Sorry, for den manglende oplysning....
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 14:50 #10
Jeg har fundet en måde at bruge forslaget fra store-morten på, så det funker for mig.

Håber ikke supertekst har brugt alt for meget tid på opgaven.

store-morten >> Vil du komme med et svar?

Og supertekst, hvis du har brugt tid på opgaven, opretter jeg gerne et spørgsmål med point til dig.

Tak til jer begge to.  :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2013 - 15:07 #11
Ok.

Lægger lige en makro.

Kopier koden her under.
I Excel
Tryk alt+F11
Dobbelt klik på det Ark makroen skal virke på.
Tryk ctrl+v og luk på det røde kryds.
Marker celler
Tryk alt+F8 Vælg koden (Navn) og tryk Afspil.

Sub Spor_Efterfølgende()
    For Each c In Selection.Cells
        c.ShowDependents
    Next c
End Sub

Sub Slet_pile()
    ActiveSheet.ClearArrows
End Sub

Som sætter stiplede linier/pile når den køres på et markeret område.
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2013 - 16:12 #12
Tak for det.  :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2013 - 17:25 #13
Har ikke brugt tid...