Avatar billede hclarsen Nybegynder
06. april 2013 - 10:47 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Computer med 64 kerner og eksekvering af kode

Hej

Det er nok ikke specifikt et spørgsmål om C++, men nuvel:

Jeg har fået lov til at køre mine C++ programmer på en maskine med 64 kerner. Hvor meget RAM den har, ved jeg ikke.

Programmerne jeg har skrevet er *ikke* paralleliserede. Betyder det, at når jeg kører mit program, så vil det *kun* udnytte en enkelt kerne? Vil den bruge alle tilgængelige RAM, eller kun 1/64?
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. april 2013 - 12:13 #1
Ja hvis der kun er 1 tråd i dit program, vil det kun blive afviklet på en kerne.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2013 - 14:55 #2
singlethreaded => bruger 1 core

sandsynligvis (hvis "normal" computer) kan du bruge al RAM

Hvad laver dit program? Paa HPC platforme vil der typisk vaere compiler options / libraries som goer det nemt at parallelisere kode.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
06. april 2013 - 15:03 #3
Det er en (ganske omstændig) Monte Carlo simulering. Jeg kiggede også lidt på g++ og mulighederne for at parallelisere, men det blev jeg ikke så meget klogere på. Jeg fik indtrykket af, at det var ret besværligt med C/C++ at gøre sådan noget, men jeg tager måske fejl?

Mvh (og tak for deltagelse!)
Avatar billede hclarsen Nybegynder
06. april 2013 - 15:05 #4
Avatar billede hclarsen Nybegynder
06. april 2013 - 15:06 #5
Iøvrigt (beklager de mange tråde -- hvorfor kan man ikke redigere?!), det er ikke som sådan en HPC platform jeg arbejder på. Maskinen kører en ældre version af Redhat, ikke noget fancy
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2013 - 15:18 #6
Hvis det tager lang tid maa der vaere nogle loekker.

Er der mulighed for OpenMP eller KAP?

Noget der kan erstattes af et standard lib (som BLAS eller LAPACK), hvor der maaske eksisterer en multithreaded udgave.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
06. april 2013 - 21:04 #7
Jeg havde OpenMP i tankerne, det vil jeg kigge nærmere på siden du også foreslår det. Du er velkommen til at lægge et svar, så kan I dele.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2013 - 21:40 #8
svar