Avatar billede pcdl2 Praktikant
09. april 2013 - 13:29 Der er 2 kommentarer

CMS med 1 database

Er igang med at lave et CMS system hvor det skal være utroligt let at oprette nye sider/brugere
Som det fungerer i dag kører systemet på en side for sig selv hvor alle brugere logger ind og retter deres side som hver i sær ligger en et særskilt webhotel med egen database osv
Mit spørgsmål er så ville man kunne ændre det så alle sider kørte på samme webhotel og database så sider/indhold bliver sorteret på brugerens id
Ville dette kunne lade sig gøre i praksis?
Hvilke udfordringer ville der ligge i dette?
Vil der være nogle former for begrænsninger forbundet med dette?
Og vil databasen kunne håndtere det lad os sige der på et tidspunkt bliver oprettet 3m indholds sider?
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2013 - 15:25 #1
Det vil sagtens kunne lade sig gøre og eneste punkt (udover de helt almindelige udfordringer som fx struktur, backup og sikkerhed) kunne være performance, men udvikler man sådanne systemer hører også gode tanker om cachingstrategier med.

Den største begrænsning jeg umiddelbart kan komme på er nok at du kommer til at låse brugerne da de ikke uden videre kan få en kopi af sitet og databasen med sig videre.

Hvis databasen bliver opbygget korrekt og der tænkes over fx at sætte de rigtige index er meget indhold ikke et problem hvis du netop tænker caching ind i det og skulle det blive en udfordring må du kigge på nogle muligheder inden for load balancing.
Avatar billede pcdl2 Praktikant
24. april 2013 - 13:02 #2
Hej tak for dit svar
Der vil heller ikke blive nogen mulighed for at folk kan flytte væk fra systemet da det er et specielt formål cms systemet skal bruges til lidt ligesom economics hvor man får et login til en service