Avatar billede ra__mus Nybegynder
14. april 2013 - 04:19 Der er 8 kommentarer

vedr prisfastsættelse af opgaver

Hej,
Jeg står og vil igang med at lave lidt forretning med noget programmeringsvirksomhed. Jeg er blandt meget andet i tvivl om hvordan jeg sætter pris på mine opgaver.

Helt konkret har jeg min første opgave på vej ind, som er et rent logistik projekt hvor følgende funktioner skal programmeres for min kunde:

Min kundes kunder som kan være Hospitaler, frisører, dyrlæger, kiosker osv har brug for at få udskiftet inventar og meget andet.
De kontakter min kunde når de skal have fragtet et eller andet.
Det kan være en frisør der skal have afhentet en frisør stol fra en adresse i Køge til frisørsalonen. Det gør min kunde så.
Det kan være en hospitals afd der skal have hentet en kørestol som en tidligere patient har haft med hjem til låns, osv..

1. kunder skal kunne logge ind/ud

2. kunder skal kunne rette i deres adresse oplysn, kontakt oplysn osv.

3. vælge om der skal fragtes til eller fra kundens adresse eller om der skal laves en bytning så man skal have vare med ud og en anden med hjem. Altså man vælger mellem 3 forskellige muligheder.

4. vælge modtageradresse for deres forsendelse.

5. der skal være mulighed for valg af kategori (forskellige kundekategorier som frisør,dyrlæge osv.)

6. mulighed for afsendelse af email når der kommer en ordre til min kunde

Der vil ikke blive lavet et egentligt cms , så når der skal rettes vil det foregå i selve koden.

Det er hovedtrækkene, og jeg skal gi et bud på hvad det vil koste at lave, en tilbudspris.
Det er dog helt nyt for mig, da det tidligere kun er noget jeg har programmeret til eget brug, så ved ikke hvad jeg skal tage for denne opgave ??
Håber i kan hjælpe herinde. da jeg er helt på bar bund med hensyn til prissætning..
Avatar billede ra__mus Nybegynder
14. april 2013 - 20:14 #1
ingen bud på hvad i selv ville tage for sådan en opgave ??
Avatar billede magic-mouse Novice
15. april 2013 - 08:31 #2
Det er meget simpelt, du bryder alle dele ned i så små overkommelige bider som muligt.

Lægger en tidsgrænse på hvor lang tid det vil tage dig at lave det.
Når det er gjord så ganger du med pi. (Det kan være at mange synes det er sjovt at bruge pi i dette tilfælde men der findes en orsag til at pi er så perfekt. Du bruger 1 del tid på udvikling, 1 del tid på dokumentation og 1 del tid på debugging, så har du små administrative opgaver som tids registrering og det er ca de 0.14 som er i rest)

Når du har den tids sum så ganger du den med din time løn og det er projektets pris.

Hvis du tager 1000 kr i timen for et projekt du skal bruge 10 timer på at udvikle er prisen 10 * 3,14 = 31,4 * 1000 kr = 31400 kr.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 04:20 #3
@#0 & #1

Umiddelbart lyder det rimeligt simpelt.

Men selv simple opgaver kan tage lang tid hvis der er smaa finesser som ikke er naevnt i din beskrivelse.

Og jeg maa tilstaa at jeg er lidt bekymret paa dine vegne. Hvis du ikke kan estimere opgaven - kan du saa udfoere opgaven?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 04:23 #4
@#2

Jeg ville nu have baade andre trin og anden fordeling.

Trin:
* krav spec [laves formentligt af kunden]
* arkitektur
* design
* implementation
* unit tests
* integrations test
* funktionel test
* performance test
* security test
* acceptance test [laves formentligt af kunden]
Avatar billede magic-mouse Novice
16. april 2013 - 09:14 #5
Arne har som altid ret. Men alt med måde.

Hvis det er et mindre projekt, hvor kvalitets sikring ikke er i 100% top, (men bare at det fungere) kan man trække ned på en del af de punkter som Arne har på listen.

Krav spec er et absolut 'must'. Det er kontrakten som beskriver hvornår produktet er færdigt. Har du ikke den kan du risikere at kunden kommer og lægger mere arbejde på dig under projektet fordi han mener at det indgår i et færdigt produkt. Har du en krav spec kan du lægge et såkaldt Change Request på projektet mod en meromkostning.

Arkitektur, dette er ikke nødvendigt ved mindre projekter, hold dig til de design patterns om findes så skal det nok gå. Ved større projekter er arktiektur en god ide, specielt til at overskue projektet.

Test er noget du tager med kunden. Måske er performance ikke i prioritet, og kunden ikke vil betale for det. Så er der ikke nogen ide at teste det (alle test skal kunne måles).

Implementation, i nogle tilfælde er der en forvaltnings gruppe som tager projektet efter du er færdig, så er det dem som skal (plejer skulle) implementere. Ellers kan du give kunden en vejledning eller en hånd med implementatinoen.

Brug Arnes liste som skabelon men brug ikke mere end du behøver. Det er også dit ansvar som leverantør at set til at kunden ikke betaler for noget de ikke behøver. (Og se til at de betaler for noget de behøver men måske ikke mener de behøver som eks TEST!)
Avatar billede ra__mus Nybegynder
18. april 2013 - 00:42 #6
Ok, men hvis i skulle lave det , hvilket ca prislag er vi så i ?
Avatar billede magic-mouse Novice
18. april 2013 - 14:30 #7
Som svar på dit spørgsmål vil jeg henvise til #3 "Hvis du ikke kan estimere opgaven - kan du saa udfoere opgaven?" - Arne.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
18. april 2013 - 15:52 #8
Arne, ok :)
Kan godt udføre den, men er første gang jeg skal sætte tid på, og aner ikke hvor lang tid det
Vil tage. Det er heller ikke så afgørende her.... Derfor ku det være interessant at høre
Hvad andre ville tage for sådan en opgave :) ?